اجرای مسابقه قرآنی به سبک برنامه‌های تلویزیونی ابتکار بچه مسجدی‌های لارستان

اجرای مسابقه قرآنی به سبک برنامه‌های تلویزیونی ابتکار بچه مسجدی‌های لارستان

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
مسابقه قرآنی «مدبران نور» ابتکار زیبای بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری «شهیدان دواری، دینی، فتحی» لارستان است که به سبک مسابقه های تلویزیونی طراحی شده و امسال برای سومین سال متوالی در ماه مبارک رمضان به اجرا در آمده است.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

تنوع در برنامه های قرآنی نه تنها در جذب افراد به ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان به سمت مسجد کمک می کند بلکه زمینه ای برای گفتمان سازی و تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی مد نظر رهبری انقلاب است.

 

امروزه که در عصر تکنولوژی قرار گرفته ایم و آماج سرگرمی های مثبت و منفی به اشکال گوناگون و متنوع بر فرزندان مان سیطره پیدا کرده؛ راهی جز تحول در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و دینی در کانون های مساجد نداریم.

 

ایجاد اتاق فکر فرهنگی در کانون های فرهنگی هنری مساجد به منظور تدوین برنامه های مفید ویژه مخاطبان و گروه های هدف لازمه کار هر کانون است چرا که باید در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن مسلح بود.

 

از جمله برنامه های جذاب و متنوعی که در ماه مبارک رمضان توسط بچه مسجدی های شهرستان لار انجام شد، ابتکار آنها برای برگزاری یک مسابقه قرآنی بود.

 

اگرچه بچه های کانون فرهنگی هنری «شهیدان دواری، دینی، فتحی» امسال برای سومین سه سال متوالی این برنامه را در ماه مبارک رمضان به اجرا در آوردند اما در نوع خود یک ابتکار جدید و جذاب است.

«از آنجایی که در ماه مبارک رمضان بیشتر فعالیت های قرآنی معطوف به تلاوت و جزءخوانی قرآن بود و توجه به تفسیر و مفاهیم قرآنی در جلسات کمتر به چشم می خورد و یا اصلا وجود نداشت، لذا برای سوق دادن افراد به سمت تفسیر قرآن کریم، نیاز به روشی بود که ضمن انتقال مفاهیم قرآنی، انگیزه و اشتیاقی نیز برای عموم مردم ایجاد کند که این امر از طریق طراحی مسابقه جذاب به صورت گروهی همراه با اهدای جوایز ارزنده ایجاد شد.» این مطلب را کانون فرهنگی هنری «شهیدان دواری، دینی، فتحی» می گوید و عنوان می کند: همین امر سبب شد با برنامه ریزی بچه های مسجد، به اجرای مسابقه تفسیر قرآن کریم با عنوان «مدبران نور» با یک ابتکار جدید و الگو گرفتن از مسابقات تلویزیونی اقدام کنیم.

 

به گفته محمدحسن باقرپور، در سومین دوره این مسابقات که با موضوع تفسیر جزء سوم قرآن کریم با محوریت تفسیر نور حاج آقا قرائتی برگزار شد، ۳۶ نفر در قالب ۱۲ گروه سه نفره به رقابت پرداختند.

 

وی که ابتکار خلق این مسابقه را حاصل هم اندیشی اعضای کانون فرهنگی هنری شهیدان دواری، دینی و فتحی و اعضای هسته قرآنی پایگاه مقاومت شهید مرادزاده لارستان می داند، ادامه می دهد: شکل برگزاری مسابقه به صورت حضوری و در قالب گروه های برادران، خواهران و خانوادگی و به صورت تک حذفی برگزار شد که همین امر به جذابیت آن افزوده بود.

 

این مسابقه ابتکاری و معنوی در طول ماه مبارک رمضان و در محل مکتب الزهرا(س) شهر لار و با تلاش بچه های مسجد در کانون فرهنگی هنری شهیدان دواری، دینی، فتحی، پایگاه شهید مرادزاده و هیئت سیدالشهدا(ع) کوی گاله و با حمایت‌های مردمی برگزار شد.

 

به اذعان باقرپور، این مسابقه قرآنی منحصر به کانون فرهنگی خودمان نبود و با فراخوانی که داشتیم از سایر اقشار همچون کانون های قرآنی، کانون های فرهنگی هنری، پایگاه های بسیج و عموم مردم برای شرکت در این مسابقه نام نویسی کردند.

وی می افزاید: تفسیر جزء سوم قرآن کریم با محوریت کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی را موضوع سومین سال برگزاری مسابقه «مدبران نور» اختصاص دادیم؛ که البته در این مسیر چند تن از کارشناسان قرآنی و روحانیون نیز به عنوان داوران و کارشناسان مسابقه ما را یاری دادند.

 

باقرپور به جوایز اختصاص یافته به تیم های برتر نیز اشاره می کند و می گوید: امسال به جز جوایز معنوی، 2 جایزه را برای تیم های برتر در نظر گرفتیم که جوایز سه، 2 و یک میلیون تومانی برای تیم های اول تا سوم و همچنین سفر زیارتی نیز شامل این جوایز بود.

 

وی با اشاره به اینکه این مسابقه از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و پایان بخش آن نیز روزهای آخر این ماه مبارک بود، عنوان می کند: در پایان این رقابت فشرده، تیم شهید نوازالله مرادزاده موفق به کسب مقام نخست، گروه فدائیان سیدعلی جایگاه دوم و گروه‌های شهید حسن نژاد و شهید دانشگر نیز به طور مشترک مقام سوم را از آن خود کردند.

 

 

 

پایان پیام/ 691