حجاب باعث استحکام خانواده می شود/تدوام جلسات سبک زندگی و حجاب اسلامی مسجد صاحب الزمان بخش محمدیار شهرستان نقده

حجاب باعث استحکام خانواده می شود/تدوام جلسات سبک زندگی و حجاب اسلامی مسجد صاحب الزمان بخش محمدیار شهرستان نقده

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
حجت الاسلام و المسلمین سراوکی گفت: حجاب باعث استحکام خانواده می شود و اگر این موضوع در خانواده کم رنگ باشد و اهمیت داده نشود چه بسا باعث فروپاشی خانواده شود،

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی ، ترویج حجاب اسلامی، زمینه‌ساز و تثبیت‌کننده امنیت اجتماعی و روانی جامعه امروز است. اگر امروزه توجه به حجاب در خانواده ها نهادینه شود در آینده کمتر دچار مشکلات خواهیم بود. و مقوله حجاب یکی از مهمترین مباحث جامعه امروز است. در این راستا حجت الاسلام و المسلمین مرتضی سراوکی،  امام محله مسجد صاحب الزمان بخش محمدیار نقده با برگزاری مداوم جلسات سبک زندگی و حجاب اسلامی فعالیت مستمر دارد. در ادامه گفتگویی با وی ترتیب داده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد.

شبستان؛  تعریفی جامع از حجاب و عفاف را بیان کنید؟ خیلی از افراد حجاب و عفاف مترادف هم می دانند و گمان می کنند کسی که حجاب دارد، عفیف هم هست؛ به نظر شما حجاب و عفاف یکی است؟

رابطه بین حجاب و عفاف مانند رابطه ریشه و میوه است،  یعنی عفاف ریشه حجاب و حجاب میوه عفاف است. ممکن است برخی افراد حجاب داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خود به طور کامل ایجاد نکرده باشند. حجاب و عفاف هردو به معنی مانع و بازدارنده است ولی حجاب مانع و بازدارنده ظاهری است،  ولی عفاف مانع و باز دارنده باطنی است. پس هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر باشد این نوع حجاب در تقویت و پرورش عفاف تاثیر بیشتری خواهد داشت. نباید فرهنگ بیگانه و بی حجابی و  پوشش نا مناسب دیگران را الگوی خانواده های خود قرار دهیم و دین و شرع ما را  از بی حجابی، بد حجابی و ترویج فحشا و فساد در جامعه منع میکند.

شبستان؛ با توجه به فضای موجود در جامعه، منشأ بدحجابی خانواده است یا جامعه یا نهادها؟

منشاء بد حجابی هر سه مورد می تواند باشد، ولی نقش خانواده در این مورد بیشتر است اگر خانواده در حجاب فرزندان مقید باشند و بی توجه نباشند قطعا فرزند خانواده مقید به پوشش وحجاب خواهد بود واگر وارد جامعه هم شود افراد جامعه هم نمی توانند او را از پوشیدن حجاب منع کنند.

شبستان؛ آیا حجاب یک ارزش دینی است یا اجبار اجتماعی؟

حجاب یک ارزش دینی است،  دین، قران، اهل بیت ما را سفارش به حجاب کرده اند و بعضی از احکام شرعی هستند که صرفا وجه فردی ندارند بلکه وجه اجتماعی هم پیدا می کند پس چون وجه اجتماعی دارند پس باید تابع قانون گذار باشند.

 

 

شیستان؛ سهم مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجددر ترویج فرهنگ حجاب تا چه حدّی است؟

قطعا اگر مساجد و کانون های فرهنگی  به این موضوع اهتمام بورزند و در ترویج فرهنگ حجاب با دلسوزی و ایمان و عشق کار کنند حتما تاثیر مثبت وشوق و علاقه ای را در فرزندانمان به وجود خواهد آورد.

شبستان؛ تأثیر حجاب بر استحکام خانواده چگونه است؟

حجاب باعث استحکام خانواده می شود.  حجاب در خانواده کم رنگ باشد و اهمیت داده نشود چه بسا باعث فروپاشی خانواده شود،چرا دشمن سعی می کند از خانواده شروع کند و حجاب را بی ارزش نشان بدهد چون خانواده ستون است، ستون اگر مستحکم نباشد خانواده دچار فروپاشی خواهد شد.

گفتنی است؛  کانون فرهنگی و هنری پیروان ولایت نیز در این مسحد با اجرای برنامه های  فرهنگی و مذهبی فعالیت مستمری در راستای حجاب و عفاف دارد.

گفتگو؛ فاطمه صمدزاده

پایان پیام/ 566