ضرورت تبیین شعار سال از تریبون مساجد/ کانون‌های مساجد کارگاه‌های کوچک تولیدی/ ترویج کارآفرینی راهی برای جذب جوانان به مسجد

ضرورت تبیین شعار سال از تریبون مساجد/ کانون‌های مساجد کارگاه‌های کوچک تولیدی/ ترویج کارآفرینی راهی برای جذب جوانان به مسجد

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
حجت الاسلام امیدی گفت: رسالت مسجد ترویج فرهنگ دینی است و یکی از راه ها هم همین بحث اشتغال زایی و کارآفرینی، ترویج این نوع نگاه، تشویق جوانان به سمت روآوردن به کار و تلاش است که مسجد می تواند در آن نقش آفرین باشد.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

 مقام معظم رهبری هر سال و در ابتدای تحویل سال نو در پیام نوروزی خود؛ بیاناتی را می فرمایند که در آن نقشه و راهبرد یک ساله کشور ترسیم شده است؛ نکاتی که بهره گیری و تحقق از آن زمینه پیشرفت و اعتلای است و مانند یک نقشه، راه و بی راهه را به مردم و مسئولان نشان می دهد. از نکات قابل توجه نامگذاری سال ها توسط رهبری انقلاب آن هم در یک دهه گذشته، مسائل مربوط به حوزه اقتصاد است که تکالیف هر بخش از جامعه را برای تحقق این مطالبات سنگین تر می کند.

باتوجه به اینکه مخاطب دستور رهبری انقلاب در شعار سال صرفاً دستگاه و نهاد خاص نیست و تمام مردم را شامل می شود؛ «مسجد» نیز به عنوان یک نهاد تاثیرگذار و مردمی نقش مهم و اثرگذاری در تحقق منویات رهبری انقلاب دارد.

با حجت الاسلام حسین امیدی؛ مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس همراه شدیم و در مورد شعار امسال (مهارتورم؛ رشد تولید) و نقش مساجد و کانون های فرهنگی هنری در تحقق آن به گفتگو نشستیم. شما مخاطب خبرگزاری شبستان را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

 

۱-  وظایف کانون های مساجد در ارتباط با شعار امسال رهبر انقلاب در باب «مهار تورم؛ رشد تولید» چیست؟

از موارد مهم که نیازمند فرهنگ سازی و ایجاد یک فکر صحیح در اذهان مردم است مسئله شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی، نظامی، سیاسی و... است.

 

در این رابطه باید از طریق ائمه جماعات، در گعده های دوستانه بچه مسجدی ها، کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج، جمع عمومی مردم در مساجد، گفته و تبیین شود.

 

با توجه به اینکه از تریبون هایی که در مردمی ترین نهاد نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار گرفته تریبون ائمه جماعات در مساجد است باید از این فرصت برای فرهنگ سازی در زمینه های مختلف نهایت استفاده شود.

 

 بخشی از مهار تورم به عملکرد اقتصادی مردم، کسبه و افرادی که به هر نوع و ترتیبی در مساجد حضور پیدا می کنند بسته است.

 

 این فرهنگ سازی می تواند از مساجد شکل بگیرد چرا که در بحث رشد و حمایت از تولید در واقع مصرف کننده اصلی مردم هستند  که این مسائل باید برای آنها باید تبیین و تشریح شود. بنابراین یکی از جهات جهاد تبیین ترویج و فرهنگ سازی و همچنین گفتمان سازی شعار سال است.

 

 

۲-  مسجدی ها چگونه می توانند در این مسئله فرهنگ سازی کنند؟

 چنانچه اقشار مختلف یک ادبیات واحد را انتخاب کنند آن شکل فرهنگ سازی و گفتمان سازی حقیقت خود را پیدا می کند. به نظر می آید در این مسائل باید امت اسلامی ید واحده شوند. اینکه رهبری یک امت، یک شعار و حرف را و یک دستور را به صورت عمومی برای بیش از 80 میلیون نفر صادر می کند همه باید به این مسئله اهتمام داشته باشند.

 

 ابتدای اسلام از مسجد شروع شده و ابتدای انقلاب اسلامی نیز از مسجد بوده و امتداد این انقلاب هم بنیان اصلی اش در مسجد است و به نظر می رسد مسجد می تواند نقش آفرینی اول را در بحث تبیین شعار سال و فرهنگ سازی داشته باشد.

 

 

۳-  آیا اشتغال و کارآفرینی در کانون های مساجد امکان پذیر است؟

این امکان بوده و هست. بسیاری با ایده های جذابی که دارند توانسته اند در کانون خودشان اتفاق های مهمی را رقم بزنند و کارهای زیبایی را ارئه بدهند. در برخی از کانون ها برای اشتغال زایی و ایجاد فضای کسب و کار دوره های آموزشی گذاشته و بعد از این دوره ها کار را متوقف نکرده و حتی امکانات اولیه از طریق خیرین تنظیم و با استفاده از بخشی از محیط مسجد یا حسینیه ابزارها و امکاناتی را در اختیار قرار داده و یک کارگاه کوچک زودبازده را راه اندازی کردند.

 

البته ما توقع نداریم در مساجد و یا توسط کانون ها و ارگان های دیگر، مسجد را به کارگاه و حضور دائمی اختصاص دهند. ممکن است این امکان مهیا نباشد اما حداقل این است که فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی، پژوهشی و تبیین کارآفرینی با مبالغ کم و تشریح مشاغل خرد که می توان به راحتی با مبالغ کم راه اندازی کرد از مسائلی است که امکان ترویج آن در مساجد به ویژه در حلقه های صالحین بسیج بوده و می تواند مواد آموزشی، تبیینی و تشریحی کلاس ها باشد.

 

 

۴-  به نظر شما رشد تولید و اشتغال چگونه می تواند در رونق مساجد و جذب جوانان کمک کند؟

جوان امروز جویای شغل، کار و فعالیت است و بخش اعظم اعتبار و اجتماعی شدن جوان به شغل بستگی دارد که مسجد می تواند در این زمینه کمک کند. بزرگان دین فرموده اند اگر عبادت 10 جزء داشته باشد 9 جزء آن کسب روزی حلال است.

 

کار و تلاش برای کسب روزی حلال فوق العاده در اسلام و دین ما اهمیت دارد. رسالت مسجد ترویج فرهنگ دینی است و یکی از راه ها هم همین بحث اشتغال زایی و کارآفرینی، ترویج این نوع نگاه، تشویق جوانان به سمت روآوردن به کار و تلاش است که مسجد می تواند در آن نقش آفرین باشد.

 

 

۵-  به اعتقاد شما چگونه می توان در کانون های مساجد استان زمینه ایجاد «هر کانون یک کارگاه کوچک تولیدی» را فراهم کرد؟

این که بخواهیم این شعار را بدهیم خوب است ولی تا مرحله اجرا و عمل باید ظرفیت هر مسجد را دید. در برخی مساجد ظرفیت و زمینه ایجاد کارگاه، مسائل شغلی و درآمدزایی مهیا و در برخی دیگر وجود ندارد و یا ممکن است کم برخوردارتر و بهره کمتری از امکانات و تجهیزات داشته و فضای فیزیکی در اختیارشان کوچک باشد.

 

 آن دسته از مساجدی که دارای ظرفیت های فیزیکی، امکانات و برخوردار از رقبات و موقوفات باشند بهتر می توانند در این زمینه ورود کنند.

 

 اما در عین حال این شعار خوبی است و می توانیم در یک بازه چند ساله متوقع باشیم هر مسجد حداقل مشاغل اطراف خود که در محله وجود دارد را ساماندهی کند.

 

مثلا در یکی از مساجد ابتکاری به خرج داده بودند و حرفه و مشاغل ساکنین اطراف مسجد را با ایجاد یک اپلیکیشن جمع آوری کرده تا افراد محله به اقتضای نیاز روزانه خود به این نرم افزار رجوع کنند. برای ساکنین نیز این امکان مهیا بود با مراجعه به نرم افزار بدانند آیا برای رفع نیاز خود می توانند از ظرفیت حرفه و مشاغل موجود در محله استفاده کنند.

 

این کار هم هزینه ها را کاهش می دهد هم در محله اشتغال آفرینی می کند و هم اینکه محور این حرکت ها و جوشش ها و تحرک هایی که به لحاظ کسب و کار وجود دارد می تواند مسجد باشد.

 

همچنین راهی است برای جذب افراد به مسجد؛ مردم وقتی ببینند مسجد محله شان پویا و به فکر زندگی و اشتغال شان است به سمت مسجد اقبال می کنند و به تبع آن در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی نیز شرکت می کنند.

 

 

پایان پیام/ 691