نهضت بازگشت به مسجد مهمترین اولویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است

نهضت بازگشت به مسجد مهمترین اولویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است

تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
رضایی گفت: نهضت بازگشت به مسجد مهمترین اولویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و ما در بازدید هفتگی از کانون های شهرستان درتلاش هستیم این شعار را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی، مساجد محور تجمعات مردمی بودند، خط مشی امام خمینی(ره) از پایگاه مساجد تبیین می شد و مردم از پایگاه مسجد به سوی انقلاب اسلامی حرکت کردند. دولت مردمی، آغازگر تحول در حوزه فرهنگی و بازگشت ریل های فرهنگی نهادهای اجرایی کشور به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است. محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که نهضت بازگشت به مساجد را اولویت کاری این وزارت خانه عنوان کرده است و نهضت بازگشت به مسجد یکی از سیاست های مهم ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و در قبال آن استان است.

در این راستا بازدید هفتگی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان های مختلف استان آذربایجان غربی در اولویت برنامه های ستاد این استان قرار گرفته و در قبال ان درصدد احیا کانون های فرهنگی و هنری مساجد و افزایش فعالیت ها از لحاظ کمی و کیفی هستند. و در تلاش هستند با این بازدیدها و همفکری و ارائه راهکار شعار «نهضت بازگشت به مسجد»  را اجرایی کرده و در این مورد بر روی دانش اموزان نیز برنامه های خاصی برنامه ریزی شده تا تربیون مسجد در مدارس باشند.

در ابتدای این سفر کاری،  محسن رضایی،  مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی به کانون فرهنگی و هنری شهید عباس دوران مسجد روستای کسیان چایپاره رفته و بازدید کرد.

 

لیلا اجاقی، مدیرکانون فرهنگی و هنری شهید عباس دوران و رابط کانون فرهنگی و هنری روستای کسیان شهرستان چایپاره در حاشیه این بازدید به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی گفت: فعالیت های کانون فرهنگی و هنری شهید عباس دوران بر حسب نیاز برای سنین بین 7 تا 15 است. وی برگزاری کلاس های ریاضی،  آموزش خطاطی، طراحی را از جمله فعالیت های کانون فرهنگی و هنری شهید عباس دوران شهرستان چایپاره عنوان کرد.

اجاقی هچنین برگزاری مراسمات ختم قرآن در ایام ماه رمضان،  محرم و ایام فاطمیه، مراسمات ویژه در شب های قدر و افطاری را از دیگر برنامه های این کانون عنوان کرد.

وی افزود:  همچنین با همکاری بسیج محلات کلاس های بصیرتی و با همکاری فنی حرفه ای کلاس های خیاطی،  آموزش زعفران را برای اعضای کانون برگزار کردیم.

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهید عباس دوران با بیان اینکه کانون در منطقه محروم است، گفت: در کانون کتابخانه داریم ولی از لحاظ کتاب کمبود داریم و متاسفانه به علت نبود امکانات ورزشی نیز اعضا از کلاس ها و مسابقات ورزشی محروم هستند.

 

 

مهتاب جعفرپور،  رابط کانون فرهنگی و هنری حکیم مسجد جامع روستای خانقاه چورس نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی نیز نبود تجهیزات آموزشی، کمبود کتاب و بودجه مالی را از جمله مشکلات کانون عنوان کرد.

محسن رضایی،  مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی نیز به خبرنگار شبستان گفت: نهضت بازگشت به مسجد مهمترین اولویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و ما در بازدید هفتگی از کانون های شهرستان درتلاش هستیم این شعار را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سطح استان فعالیت میکند، گفت: از این تعداد ۲۰ کانون در شهرستان چایپاره فعالیت می کنند که باید تلاشکنیم از لحاظ کمی و کیفی فعالیت کانون ها را تقویت کنیم.

رضایی افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا باعث شد که بسیاری ازمساجد کارکرد خاص خود را از دست دهند و فقط به برگزاری نمازهای یومیه و مجالس ترحیم اکتفا کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی ادامه داد: باید تلاش کنیم که اوقات فراغت امسال در مساجد بصورت ویژه برگزار شود و دانش اموزان را به عنوان تربیون مسجد در مدارس تربیت کنیم و در این راستا فصل تابستان در سطح استان با ۲۰۰ کانون تفاهم نامه امضا کرده ایم که برای دانش آموزان برنامه های ویژه طراحی و اجرا کنند.

گفتنی است؛ بازدید از کانون فرهنگی و هنری صاحب الزمان(عج) مسجد صاحب الزمان،  کانون قدس مسجد امام حسن مجتبی(ع) ،  کانون حضرت حکیمه خاتون مسجد جامع روستای بادکی،  کانون سلطان خراسان مسجد محله بیگجوان در شهرستان چایپاره و کانون حضرت مهدی مسجد جامع پلدشت کانون ثارالله مسجد جامع نازک نیزاز دیگر برنامه های این سفر دو روزه بود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در ادامه این سفر گردهمایی با مدیران کانون های فرهنگی و هنری شهرستان های چایپاره و پلدشت و دیدار با فرمانداران از دیگر برنامه ها بود.
در این جلسه مدير ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی به ارائه گزارشی از فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد. 
محمد اکبر زاده فرماندار پلدشت و سعید شکور زاده، فرماندار چایپاره قول مساعدت و همکاری در راستاي اجراي برنامه های فرهنگی هنری کانون های مساجد شهرستان ها را دادند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

پایان پیام/ 566