ماجرای گرفتن رضایت برای محکومان به قصاص و جلوگیری از طلاق و اعتیاد توسط مسجدی‌ها

ماجرای گرفتن رضایت برای محکومان به قصاص و جلوگیری از طلاق و اعتیاد توسط مسجدی‌ها

تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام قراگوزلو، امام مسجد امام حسین(ع) در شهر ازندریان ملایر با احیای کارکردهای مختلف مسجد به ویژه در گره‌گشایی مومنانه، کارآفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی توانسته به نقش مسجد در زندگی اهالی ضریب و نفوذ خاص بدهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمید قراگوزلو حدود دو سال و نیم است که در مسجد امام حسین(ع) محله بالا که پیش از این روحانی و امام نداشت، مشغول به فعالیت است.

 

در این شهر شش مسجد فاقد روحانی وجود دارد و تنها در چند باب از مساجد، امام جماعت فعالیت دارد؛ لذا این امام محله از همان بدو حضور، همه همّ و غمش ایجاد ارتباط میان این مساجد با اهالی محله است.

 

وی از اوایل طرح امین به عنوان مبلغ فعالیت خود را در ارتباط با کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در قالب مدارس و هیئت های مذهبی، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خوبی را انجام داد.

 

پس از برگزاری مراسم اعتکاف در سال گذشته که با حضور ۴۵ تن از آقایان و ۷۹ نفر از بانوان و ۴۰ نوجوان در مسجد انجام شد، این امام محله، معتکفین و اهالی را در بسیاری از طرح ها و برنامه ها مشارکت داد، برنامه های متنوع که نیز تأثیرات مثبتی به ویژه بر نسل جوان داشت.

 

برگزاری کلاس ها و حلقه‌های معرفتی در جهت ارتقای آگاهی اهالی و نوجوانان و جوانان به منظور با مقابله با آسیب های اجتماعی یکی از رویکردهای مهم این امام محله است. برنامه هایی که از طریق رسانه های ملایر و سازمان تبلیغات بازتاب خوبی داشته است و حتی مسئولیت‌های اجتماعی فراوانی را برای اهالی به وجود آورده است.

 

 

 

 

یکی از خاطرات خوبی که در ذهن حجت الاسلام قراگوزلو، نقش بسته است، ماجرای رضایت گرفتن از خانواده مقتول برای جوانی بود که بر اثر یک اشتباه دچار قتل شده و پنج سال بود که در زندان به سر می‌برد؛ او دسته عزاداری امام حسین(ع) را به محله آنها برد و خانواده مقتول نیز به احترام دسته عزای اهل بیت(ع) از قصاص گذشتند.

 

در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی، وی تعدادی از معتادان را به صورت رایگان به کمپ فرستاده است؛ همچنین، با توجه به اینکه طلاق یکی از آسیب های جدی در منطقه است، با برگزاری کارگاه‌های فصلی و دوره ای از فروپاشی تعداد از خانواده های در آستانه جدایی جلوگیری کرده است.

 

ارتباط تنگاتنگ با مدارس و اولیاء و دانش آموزان و برگزاری کلاس های تربیتی نیز آثار مثبتی در کاهش آسیب‌ها در میان نوجوانان داشته است؛ یکی از ابتکارات این امام محله تبیین عاقبت و آسیب جسمی و روحی گناهان برای نوجوانان و جوانان بود که تا حد زیادی به آنها آگاهی لازم در جهت دوری از آسیب های اجتماعی را داده است.

 

 

 

 

تأسیس هیئت انصار الحجه(عج) ویژه نوجوانان و برپایی اردو و اجرای طرح های مختلف در مدارس هر یک برکات خاص خود را داشته است، اما یکی از رویکردهای مهم وی مقابله با سنت های غلط در ازدواج است چراکه درصد بالایی از مشکلات ازدواج وابسته به چنین سنت‌هایی است.

 

 

 

 

شناسایی نیازمندان در جهت دریافت وام از طریق خیرین و همراهی مؤسسه خیریه ای در مسجد و تأمین بسته های معیشتی و خرید چندین تبلت برای دانش آموزان به منظور بهره مندی از آموزش غیر حضوری و پیگیری تأمین زمین برای ساخت منزل نیازمندان با همراهی کمیته امداد، برخی ابعاد فعالیت های این امام محله با همراهی مردم است.

 

حجت الاسلام قراگوزلو همچنین از طریق یکی از خیرین که در صنعت پوشاک تهران پیشگام است، موفق به تهیه و توزیع پوشاک میان نیازمندان شده است. پیگیری دریافت تسهیلات اشتغال برای مسجدی ها که منجر به اعطای 40 وام برکت برای کارآفرینی اهالی شده، از دیگر فعالیت های این امام محله پرتلاش و جهادگر محسوب می شود.

 

پایان پیام/ 9