خیز عظیم دستگاه‌های فرهنگی برای رقم زدن دهه کرامتی پرشور و باشکوه

خیز عظیم دستگاه‌های فرهنگی برای رقم زدن دهه کرامتی پرشور و باشکوه

تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
تدارک بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه در آستان قدس رضوی، برگزاری جشن‌های متنوع و باشکوه ویژه دختران، رسیدگی به محرومان به حساب امام رضا(ع) و پای کار ‌آمدن ظرفیت‌های فرهنگی از مباحث مطرح در نشست ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت بود.

به گزارش خبرنگار گروه  مسجد و کانون‌های مساجد  خبرگزاری شبستان، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت عصر یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت در سالن اجتماعات دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
 
گزارش تصویری این نشست را  اینجا ببینید.
 
 
 
حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این نشست با بیان اینکه جریان‌سازی که در دهه کرامت اتفاق می‌افتد نتیجه اخلاص متولیان اعتاب مقدسه است، اظهار کرد: دنیای امروز منتظر شنیدن حرف تازه در حوزه معنویت است و بزرگداشت اولیای الهی در این ایام موسوم به دهه کرامت بروز و ظهور بیشتری را در طرح مباحث مذکور در عرصه بین المللی دارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در ادامه به شخصیت و جایگاه گوهرشادبیگم اشاره کرد و گفت: بزرگداشت این بانو در ایام دهه کرامت و به مناسبت روز دختر، ظرفیتی است که می‌تواند مورد توجه واقع شود.
 
 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی طی سخنانی اظهار کرد:  حرم مطهر در بخش ملی و  بین‌المللی بیش از ۱۰۰ برنامه را تدارک دیده است.
 
 
وی افزود: عموم فعالیت‌های امسال در حوزه برنامه‌های داخلی مبتنی بر رویکرد مردم‌نهاد بوده و از گروه‌های مردمی استفاده شده است، ضمن اینکه هماهنگی بین آستان ها و اعتاب مقدسه نیز شکل گرفته و  ۳۰ اردیبهشت ماه ششمین اجلاسیه توليت های اعتاب را در شهر مقدس قم به ميزباني بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌کنیم.
 
 
 
 
 
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه اسفندیاری با اشاره به برگزاری پیش نشست‌های کنگره امام رضا(ع) تصریح کرد: امسال ۲۲ مهمان خارجی نیز در این کنگره به ما ملحق می‌شوند، همچنین ذیل برنامه دیگری که به همت آستان برگزار می‌شود، مهمانان عراقی و سوری (توليت های اعتاب مقدسه عراق و سوریه) در برنامه‌های دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) حضور می یابند.
 
 
وی در ادامه به فعالیت کاروان های زیر سایه خورشید و اعزام مبلغان رضوی به داخل و خارج از کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون در حوزه بین الملل هفت کشور را در غرب آسیا و برخی کشورهای همسایه برای حضور مصوب کردیم، همچنین در مراکز اسلامی نظیر هامبورگ، پرچم و اشیای متبرکه را می‌فرستیم.
 
 
در بخش دیگری از این نشست سید حسن عباسی، نماینده معاونت اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های این معاونت به مناسبت دهه کرامت گفت: در شب ولادت امام رضا(ع) در سطح ۱۰ منطقه شهرداری برنامه ویژه داریم، همچنین در طول دهه در مناطق ۲۲ گانه تهران هر شب مراسم برگزار می‌شود.
 
 
وی ادامه داد: پویش غذای حضرتی با محور توزیع میان کودکان بدسرپرست، معلولان، جانبازان و... در برخی رستوران‌های جنوب شهر و کافه‌ها، با عنوان (به حساب امام رضا(ع)) توسط برخی نخبگان فرهنگي هنري اجرا می‌شود.
 
 
عباسی افزود : همچنین سازمان‌هایی نظیر مترو، اتوبوسرانی، نیز برنامه‌هایی خاص این ایام دارند.
 
 
 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسین‌آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: ظرفیت‌های مسجد جمکران چه در عرصه فرهنگي و چه از جنبه اسکان با محور حرم کریمه اهل بیت (س) در این ایام مورد بهره برداری قرار می گیرد. 
 
 
وی ادامه داد: برنامه‌هایی نظیر ازدواج دانشجویی، ويژه برنامه‌ای برای دختران مبتلا به بیماری پروانه‌ای، اجتماع دختران دهه نودی، برگزاری محافل قرآنی با موضوع دختران و مهندسی پیام مبنی بر معارف قرآن، بررسی جایگاه و شان دختر در کلام امامین انقلاب، از جمله فعالیت‌ها و برنامه‌هایی است که مسجد مقدس جمکران به مناسبت دهه کرامت تدارک دیده است.
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین آبادی تصریح کرد: همچنین دو ویژه برنامه شامل قرائت دعای توسل در دهه کرامت و قرائت همگانی زیارت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، اجتماع خادمین مسجد جمکران با حضور کاروان زیر سایه خورشید از دیگر تدارکات مسجد جمکران به مناسبت دهه کرامت محسوب می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
وی ارائه خدمات اجتماعی با عنوان «گامی به سوی جامعه مهدوی» را از جمله برنامه‌هایی دانست که در عرصه فعالیت های اجتماعی به میزان توان مسجد جمکران اجرا می‌شود. 
 
 
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مقدمی، نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) طی سخنانی اظهار کرد: برنامه های دهه کرامت با سخنرانی تولیت آستان امام رضا(ع) مثل سال‌های گذشته آغاز می‌شود.
 
 
وی ادامه داد: به همت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، کاروان سفيران کریمه، در تمامی استان‌ها حضور می‌یابند و بیش از ۴۰ نقطه در سطح کشور میزبان حضور این کاروان ها خواهند بود.
 
 
حجت الاسلام و المسلمين مقدمی افزود: جشن‌های مردمی در سطح محلات و خانواده‌ها ذیل پویش بهترین دختر، از دیگر برنامه‌های آستان حضرت معصومه (س) است، ضمن اینکه پویش فدای دخترم، فدای خواهرم نیز از دیگر برنامه‌های این ایام است.
 
 
وی بیان کرد: همخوانی سرود به مناسبت دهه کرامت و بارگذاری در فضای مجازی، تشکیل کانال تولیدات رسانه‌ ای آستان حضرت معصومه(س) از دیگر اقداماتی است که به مناسبت این ایام انجام شده ضمن اینکه اجتماعات متعددی نیز برنامه ریزی شده است که از جمله آنها می‌توان به اجتماع 10 هزار نفری دختران در تهران و همزمان در استان‌های مختلف اشاره کرد. 
 
 
حجت الاسلام و المسلمين مقدمی، برگزاری جشن بهترین دختر دنیا را از دیگر تدارکات آستان مقدس حضرت معصومه(س) به مناسبت دهه کرامت برشمرد و افزود: قصد ما این است که با برپایی این جشن یکی از بزرگترین جشن های دخترانه در جهان اسلام رقم بخورد. 
 
 
وی گفت: تاکنون بیش از ۵۰ عنوان برنامه به همت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ويژه دهه کرامت، برنامه ریزی شده است. 
 
 
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم موسوی متقی، مدیر کل فرهنگي سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه فعاليت‌هاي سازمان اوقاف به مناسبت دهه کرامت در دو بخش طراحی شده است، گفت: یک بخش از این برنامه‌ها ناظر بر دهه کرامت و بخش دیگری ناظر بر روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه است.
 
 
 
 
 
 
وی ادامه‌ داد: امسال در بخش سفيران کریمه، تکريم از دختران شهدا به ویژه شهداي مدافع حرم و شهدای مدافع امنيت در دستور کار سازمان قرار گرفته است، همچنین تاکید بر بحث عفاف و حجاب در جشن های مادر-دختری کارويژه دیگری است که در ایام ایام مورد توجه سازمان اوقاف خواهد بود. 
 
 
 
حجت الاسلام و المسلمين موسوی متقی در ادامه گراميداشت شهداي شاهچراغ در بقاع متبرکه، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری (سلاله) را که جشنواره ای فرهنگي قرآنی است؛ به عنوان بخش دیگری از برنامه‌های سازمان اوقاف به مناسبت دهه کرامت معرفی کرد. 
 
 
 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بکایی، مدیر کل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعه المصطفی (ص) العالمیه گفت: تولید محتوا به زبان‌های مختلف از جمله مهمترین برنامه‌ های جامعه المصطفی(ص) است و اگر سازمان‌ها و نهادهای مختلف قصد فعالیت در حوزه بین‌الملل را در این ایام دارند، جامعه المصطفی(ص) یک ظرفیت در این باره محسوب می شود. 
 
 
وی تصریح کرد : ما هزارو ۷۰۰ نفر فعال فضای مجازی داریم که هرکدام دنبال کنندگانی دارند و این مساله می‌تواند در عرصه تولید محتوا مورد بهره برداری قرار گیرد. 
 
 
 
در ادامه حسین مهدوی منش، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این نشست با اشاره به فعالیت‌های این مجمع به مناسبت دهه کرامت گفت: ما بیش از ۱۰۰ کشور را با مبلغان خود پوشش داده ایم، امسال البته در مجمع جهانی اهل بیت (ع) رویکرد بیشتر مبتنی بر کشورهای آسیا و اقیانوسیه است و در ۱۰ کشور فعالیت‌ها را کلید زده ایم. 
 
 
 
وی گفت: ما روی دو موضوع تمرکز کرده ایم، نخست برگزاری جشن دختران با محور جشن تکلیف روزه اولی‌ها در حوزه بومی کشورها که امیدوارم در این عرصه بتوانیم با همکاری اعتاب مقدسه برنامه را اجرا کنیم، اما در وهله دوم رویکرد رسانه ای را مورد توجه قرار دادیم. همچنین رویکرد خواهر-برادری با تکیه بر ارتباط حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) نیز مورد توجه ماست. 
 
 
 
 
 
 
همچنین در ادامه سیفی، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی برنامه‌های معمول خود را به مناسبت دهه کرامت اجرایی می‌کنند اما طبیعتا مخاطبان بر اساس کشورهای هدف متفاوت است امیدواریم با توجه به این مساله بتوانيم هدایای متبرک از اعتاب مقدسه را برای ارائه به مخاطبان تهیه کنیم.
 
 
 
در ادامه داوود محمدی، نماینده معاونت مساجد و محلات سازمان بسیج درباره فعالیت‌های این سازمان در دهه کرامت گفت: امسال در دو بخش فعالیتهای میدانی در استان‌ها و همچنین فعالیت در عرصه فضای مجازی، برنامه های را تدارک دیده ایم، از سوی دیگر بحث فضاسازی و آذین بندی معابر و مساجد با مشارکت مردم محله نیز از برنامه‌هاي دیگر سازمان خواهد بود، اما در بخش دوم برگزاری جشن در هر مسجد با محوریت امام جماعت مورد توجه است. 
 
 
 
وی برپایی میزهای خدمت یا همکاری دستگاه‌ها و همچنین اقشار تخصصی بسیج در مساجد، اجرای گروه‌های سرود در محلات و ميادين اصلی شهرها را از دیگر فعالیت‌ها دانست. 
 
 
در ادامه عباس رودکیان، نماینده حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به فعالیت‌های این آستان به مناسبت دهه کرامت گفت: برنامه‌های ما مخاطب محور است و بر اساس همین رویکرد سه ویژه برنامه را برای این ایام در نظر گرفته ایم. 
 
 
 
 
 
 
وی ادامه داد: روز ولادت حضرت معصومه (س) در مصلای امام علی (ع) آستان، اجتماع دختران با حضور سه هزار نفر برگزار می‌شود، همچنین مصادف با روز بزرگداشت امامزادگان نیز با محور حضرت حمزه برنامه ای تدارک دیده ایم، ضمن اینکه خطبه خوانی با حضور هزار نفر از خادمان رضوی و خادمان حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با محوریت پیام امام رضا (ع) به حضرت عبدالعظیم برگزار می‌شود. 
 
 
این گزارش می‌افزاید: در ادامه مصطفی بهارلویی، دبیر اجرایی انجمن های اسلامی بازار و اصناف طی سخنانی بیان کرد: ما در خانواده بزرگ اصناف سه و نیم میلیون واحد صنفی و همچنین شش هزار و ۸۰۰ اتحادیه داریم، از سوی دیگر در همه استان ها اتاق های اصناف را داریم و امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم برنامه‌های خوبی را در دهه کرامت برگزار کنیم. 
 
 
وی ادامه داد: در همه استان ها خصوصا استان تهران برنامه داریم، از جمله در پیاده راه تهران حد فاصل چهارراه گلوبندک تا اول خیابان ناصرخسرو، آذین بندی و برنامه‌هاي ویژه داریم و با توجه به اینکه روزانه یک و نیم تا دو میلیون نفر در این خیابان‌ها تردد دارند، ظرفیت خوبی است که می‌توان در راستاي اجرای برنامه‌های این ایام از آن بهره مند شد. 
 
 
بهارلویی گفت: سازمان اقتصاد اسلامی حدود ۱۳۰۰ صندوق قرض‌الحسنه را تحت پوشش دارد که دستو العمل ویژه این ایام جهت آذین بندی و تمهیدات مورد نظر را به این صندوق ها ابلاغ کرده ایم. 
 
 
در ادامه رابعه امامی رضوی، مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش گفت: ستاد بزرگداشت روز دختر از سال گذشته با همکاری آموزش و پرورش استان قم راه اندازی شد و اجتماع ۱۰ هزار نفری دختران در آستان حضرت معصومه (س) نیز با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود. 
 
 
وی در ادامه اظهار کرد: با همکاری معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) دو کتاب با عناوین (هویت دخترانه) و (سبک زندگی دخترانه) در این ایام رونمایی می‌شود، همچنین جشنواره ای با عنوان (بهین دخت) به صورت فرآیندی برگزار می‌کنیم. 

پایان پیام/ 9