دهه کرامت؛ فرصت بي نظيري براي معرفي شخصيت ها و بانواني همچون گوهر شادبيگم به جهان اسلام است

دهه کرامت؛ فرصت بی نظیری برای معرفی شخصیت ها و بانوانی همچون گوهر شادبیگم به جهان اسلام است

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام والمسلمين خداداده بر بهره گيري از تمام ظرفيت هاي دهه کرامت تاکيد کرد و گفت: دهه کرامت فرصت بي نظيري براي معرفي شخصيت ها و بانواني همچون گوهر شادبيگم به جهان اسلام است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام و المسلمین کمال‌الدین خداداده در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، که یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه جریان‌سازی و اتفاقات بزرگی که در حوزه دهه کرامت اتفاق می‌افتد، نتیجه اخلاص و همت متولیان اعتاب مقدسه و مدیران و نمایندگان دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت این دهه است، گفت: مردم دنیا منتظر شنیدن سخن تازه درباره معنویت هستند بنابراین می توانیم با برگزاری مراسم ها در مناسبت های بزرگداشت ائمه اطهار(ع) از جمله دهه کرامت، پاسخ خوبی به آنان بدهیم.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت، در ادامه با بیان اینکه دهه کرامت با بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه (س) شروع می شود، افزود: بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و گرامیداشت روز ملی امامزادگان، از برنامه های دیگر در دهه کرامت است و تاج همه این برنامه ها، بزرگداشت میلاد امام رضا (ع) است.

 

وی با تاکید بر اینکه ما باید از همه ظرفیت های موجود برای توسعه برنامه های دهه کرامت، بهترین استفاده را ببریم، اضافه کرد: کار خوبی در شب قدر در رسانه ملی انجام شد که طی آن مراسم این شب از مسجد امام علی (ع) افغانستان پخش شد. باید درباره شخصیت گوهرشادبیگم که مسجدی به نام ایشان، با معماری تقریبا شبیه به مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس، در افغانستان بنا شده است، صحبت کنیم. در واقع باید درباره تمام بانوان مطرح و شاخص برنامه داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده تاکید کرد: بزرگداشت گوهرشادبیگم در دهه کرامت و سایر بانوان به مناسبت روز دختر و در طول این دهه، ظرفیتی است که می‌تواند مورد توجه واقع شود.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، در ادامه بر لزوم همدلی و وحدت رویه در برنامه های دهه کرامت تاکید و اضافه کرد: شعاری که برای این دهه اعلام می شود باید از سوی همه دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

 آستان قدس رضوی 100عنوان برنامه برای دهه کرامت تدارک دیده است

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی نیز با اشاره به برنامه های متنوع آستان مقدس حرم امام رضا (ع) به مناسبت دهه کرامت، افزود:  ما به صورت ویژه صد عنوان برنامه تدارک دیده ایم که در اجرای آن از ظرفیت برخی از دستگاه های دیگر نیز بهره می بریم.

 

وی افزود: برنامه های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت، همچون سال های گذشته، با محوریت مردم برگزار می شود و البته مردمی بودن در برنامه های امسال تقویت نیز شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه اسفندیاری اضافه کرد: هماهنگی بین آستان ها و اعتاب مقدسه به خوبی شکل گرفته است و سی ام  اردیبهشت ماه، ششمین اجلاسیه توليت های اعتاب به ميزباني بعثه مقام معظم رهبری و در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

 

معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی در ادامه به برگزاری پیش نشست‌های کنگره امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: امسال ۲۲ مهمان خارجی در این کنگره حضور خواهند داشت که همه از شخصیت های برجسته هستند.

 

وی ادامه داد: از برنامه های دیگر آستان قدس رضوی، حضور توليت های اعتاب مقدسه عراق و سوریه در برنامه‌های دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع) است. هماهنگی های لازم و مکاتبات لازم با این تولیت ها صورت گرفته است و انشاءالله شاهد حضور حداکثری این شخصیت ها در ایران باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه اسفندیاری در ادامه به فعالیت کاروان های زیر سایه خورشید و اعزام مبلغان رضوی به داخل و خارج از کشور اشاره و اضافه کرد: انشاءالله برگزاری برنامه ها در هفت کشور در منطقه غرب آسیا و برخی کشورهای همسایه برگزار می شود.

 

برگزاری ویژه برنامه های دهه کرامت در ده منطقه شهرداری تهران

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عباسی، نماینده معاونت اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های این معاونت به مناسبت دهه کرامت، گفت: ۱۰ منطقه شهرداری در شب ولادت امام رضا(ع) ویژه برنامه هایی برگزار خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در شب میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و شب میلاد امام رضا (ع) و در طول ایام دهه کرامت، در تمام مناطق شهر تهران، ویژه برنامه هایی شادی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: پویش غذای حضرتی با محور توزیع میان کودکان نیازمندان در برخی رستوران‌های جنوب شهر و کافه‌ها، با عنوان "به حساب امام رضا(ع)" اجرا می‌شود. همچنین سازمان‌هایی نظیر مترو و اتوبوسرانی، نیز برنامه‌های ویژه به مناسبت دهه کرامت برگزار می کنند.

 

وی گفت: پویش خواهری و برادری به همراه هشتگ آن از سوی شهرداری تهران به مناسبت دهه کرامت برگزار می شود.

 

نماینده معاونت اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: همه برنامه های این دستگاه ها همسو با شعار و عناوین روزهای دهه کرامت اعلام شده از سوی ستاد بزرگداشت این دهه برگزار می شود.

 

برگزاری ویژه برنامه با حضور دختران مبتلا به بیماری پروانه ای در دهه کرامت

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسین‌آبادی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز با بیان اینکه ظرفیت‌ مسجد مقدس جمکران در دهه کرامت به خوبی استفاده خواهد شد و در همین راستا با آستان مقدس حضرت معصومه (س) همکاری خواهیم داشت، گفت: برگزاری ازدواج دانشجویی، ويژه برنامه ‌ای برای دختران مبتلا به بیماری پروانه‌ای، محافل انس با قرآن با حضور قاریان ممتاز و اجتماع بزرگ دختران دهه نودی، از جمله برنامه های مسجد مقدس جمکران به مناسبت دهه کرامت است.

 

وی گفت: قرائت دعای توسل در دهه کرامت و قرائت همگانی زیارت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، اجتماع خادمین مسجد جمکران با حضور کاروان زیر سایه خورشید از فعالیت های دیگر مسجد جمکران به مناسبت دهه کرامت است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌آبادی اضافه کرد: ارائه خدمات اجتماعی ذیل قرارگاه «گامی به سوی جامعه مهدوی» که طی آن در زمینه گره گشایی از نیازمندان اقداماتی صورت می گیرد از فعالیت های دیگر مسجد مقدس جمکران در دهه کرامت است.

 

آغاز برنامه های آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی، نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نیز با بیان اینکه برنامه های دهه کرامت با سخنرانی تولیت آستان امام رضا(ع) در حرم کریمه اهل بیت (ع) برگزار می شود، گفت: به همت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، کاروان سفيران کریمه، در تمامی استان‌ها حضور می‌یابند و بیش از ۴۰ نقطه در سطح کشور میزبان حضور این کاروان ها خواهند بود

وی ادامه داد: جشن‌های مردمی در سطح محلات و خانواده‌ها ذیل پویش بهترین دختر، از دیگر برنامه‌های آستان حضرت معصومه (س) است، ضمن اینکه پویش فدای دخترم، فدای خواهرم نیز از دیگر برنامه‌های این ایام است.

نماینده آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت اضافه کرد: همخوانی سرود به مناسبت دهه کرامت و بارگذاری در فضای مجازی، تشکیل کانال تولیدات رسانه‌ ای آستان حضرت معصومه(س) از دیگر اقداماتی است که به مناسبت این ایام انجام شده ضمن اینکه اجتماعات متعددی نیز برنامه ریزی شده است که از جمله آنها می‌توان به اجتماع 10 هزار نفری دختران در تهران و همزمان در استان‌های مختلف اشاره کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی گفت: تاکنون بیش از ۵۰ عنوان برنامه به همت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ويژه دهه کرامت، برنامه ریزی شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم موسوی متقی، مدیر کل فرهنگي سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست، با بیان اینکه فعاليت‌هاي سازمان اوقاف به مناسبت دهه کرامت در دو بخش طراحی شده است، گفت: یک بخش از این برنامه‌ها ناظر بر دهه کرامت و بخش دیگری ناظر بر روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه است.

 

برگزاری برنامه تکريم از دختران شهدا به ویژه شهدای مدافع امنيت

وی ادامه‌ داد: امسال در بخش سفيران کریمه، تکريم از دختران شهدا به ویژه شهداي مدافع حرم و شهدای مدافع امنيت در دستور کار سازمان قرار گرفته است، همچنین تاکید بر بحث عفاف و حجاب در جشن های مادر-دختری کارويژه دیگری است که در ایام ایام مورد توجه سازمان اوقاف خواهد بود

حجت الاسلام و المسلمين موسوی متقی در ادامه گراميداشت شهداي شاهچراغ در بقاع متبرکه، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری "سلاله" را که جشنواره ای فرهنگي قرآنی است؛ به عنوان بخش دیگری از برنامه‌های سازمان اوقاف به مناسبت دهه کرامت معرفی کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بکایی، مدیر کل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعه المصطفی (ص) العالمیه نیز با بیان اینکه تولید محتوا به زبان‌های مختلف از جمله مهمترین برنامه‌ های جامعه المصطفی(ص) است، یادآور شد: اگر سازمان‌ها و نهادهای مختلف قصد فعالیت در حوزه بین‌الملل را دارند، جامعه المصطفی(ص) یک ظرفیت در این باره محسوب می شود.

 

وی تصریح کرد : هزار و ۷۰۰ نفر فعال فضای مجازی با این مجموعه همکاری دارند که هرکدام دنبال کنندگان بسیار زیادی و برخی با شمار بسیار بالایی دارند که می توان از ظرفیت آنان در عرصه تولید محتوا استفاده کرد.

  

برگزاری ویژه برنامه های دهه کرامت در دهه کشور دنیا

حسین مهدوی منش، نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با بیان اینکه این مجمع بیش از ۱۰۰ کشور را با مبلغان خود پوشش داده است، گفت: امسال البته در مجمع جهانی اهل بیت (ع) رویکرد بیشتر مبتنی بر کشورهای آسیا و اقیانوسیه است و ویژه برنامه هایی در ده کشور برگزار می شود. 

 

وی گفت: ما روی دو موضوع تمرکز کرده ایم، نخست برگزاری جشن دختران با محور جشن تکلیف روزه اولی‌ها در حوزه بومی کشورها که امیدوارم در این عرصه بتوانیم با همکاری اعتاب مقدسه برنامه را اجرا کنیم، اما در وهله دوم رویکرد رسانه ای را مورد توجه قرار دادیم. همچنین رویکرد خواهر-برادری با تکیه بر ارتباط حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) نیز مورد توجه ماست.  

 

سرهنگ داوود محمدی، نماینده معاونت مساجد و محلات سازمان بسیج درباره فعالیت‌های این دستگاه به مناسبت دهه کرامت، گفت: امسال در دو بخش فعالیت های میدانی در استان‌ها و همچنین فعالیت در عرصه فضای مجازی، برنامه های را تدارک دیده ایم.

 

برگزاری جشن در محلات با محوریت مساجد

وی ادامه داد: بحث فضاسازی و آذین بندی معابر و مساجد با مشارکت مردم محله نیز از برنامه‌هاي دیگر سازمان خواهد بود، در بخش دوم برگزاری جشن در هر محله با محوریت مساجد و ائمه جماعات مورد توجه است.

 

 وی برپایی میزهای خدمت یا همکاری دستگاه‌ها و همچنین اقشار تخصصی بسیج در مساجد، اجرای گروه‌های سرود در محلات و ميادين اصلی شهرها را از دیگر فعالیت‌ها دانست.

  

برگزاری سه ویژه برنامه از سوی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

بنا بر این گزارش، عباس رودکیان، نماینده حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به فعالیت‌های این آستان به مناسبت دهه کرامت گفت: برنامه‌های ما مخاطب محور است و بر اساس همین رویکرد سه ویژه برنامه را برای این ایام در نظر گرفته ایم.

  

وی ادامه داد: روز ولادت حضرت معصومه (س) در مصلای امام علی (ع) آستان، اجتماع دختران با حضور سه هزار نفر برگزار می‌شود، همچنین مصادف با روز بزرگداشت امامزادگان نیز با محور حضرت حمزه برنامه ای تدارک دیده ایم، ضمن اینکه خطبه خوانی با حضور هزار نفر از خادمان رضوی و خادمان حرم حضرت عبدالعظیم (ع) با محوریت پیام امام رضا (ع) به حضرت عبدالعظیم برگزار می‌شود.

 

مصطفی بهارلویی، دبیر اجرایی انجمن های اسلامی بازار و اصناف طی سخنانی نیز با بیان اینکه در خانواده بزرگ اصناف سه و نیم میلیون واحد صنفی و همچنین شش هزار و ۸۰۰ اتحادیه فعالیت دارند، گفت: ما در همه استان ها اتاق های اصناف را داریم و انشاءالله برنامه‌های خوبی در دهه کرامت برگزار خواهیم کرد. 

 

وی ادامه داد: در همه استان ها خصوصا استان تهران برنامه داریم، از جمله در پیاده راه تهران حد فاصل چهارراه گلوبندک تا اول خیابان ناصرخسرو، آذین بندی و برنامه‌هاي ویژه داریم و با توجه به اینکه روزانه یک و نیم تا دو میلیون نفر در این خیابان‌ها تردد دارند، ظرفیت خوبی است که می‌توان در راستاي اجرای برنامه‌های این ایام از آن بهره مند شد

 

آذین بندی ۱۳۰۰ صندوق قرض‌الحسنه به مناسبت دهه کرامت

بهارلویی گفت: سازمان اقتصاد اسلامی حدود ۱۳۰۰ صندوق قرض‌الحسنه را تحت پوشش دارد که دستو العمل ویژه این ایام برای آذین بندی و تمهیدات مورد نظر را به این صندوق ها ابلاغ کرده ایم.

 

وی اضافه کرد: توزیع بسته های معیشتی میان نیازمندان و تکریم خانواده شهدای مدافع امنیت از برنامه های دیگر جامعه اسلامی اصناف و بازار به مناسبت دهه کرامت است.

 

برگزاری اجتماع بزرگ ده هزار نفری دختران با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان قم

رابعه امامی رضوی، مشاور امور بانوان وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ستاد بزرگداشت روز دختر از سال گذشته به همت آموزش و پرورش استان قم راه اندازی شد، گفت: اجتماع بزرگ ده هزار نفری دختران در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با همکاری این اداره کل برگزار می‌شود.

 

وی اضافه کرد: با همکاری معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) دو کتاب "هویت دخترانه" و "سبک زندگی دخترانه" در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

 

برگزاری جشنواره  "بهین دخت"

امامی رضوی افزود: جشنواره "بهین دخت" نیز از سوی وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود. ما در برگزاری اکثر برنامه ها در طول سال از جمله مناسبت دهه کرامت از ظرفیت شبکه شاد بهره خواهیم برد.

 

وی ادامه داد: برگزاری برنامه خطاطی ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی به منظور ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) که احترام به والدین از شاخصه های آن است، با استفاده از ظرفیت شبکه شاد در حال برگزاری است که در دهه کرامت، با محوریت احادیث حضرت امام رضا (ع) تداوم خواهد داشت.