انتشار ترجمه فارسی کتاب «المسجد فی الفقه نظام الاسلامی» در آینده نزدیک

انتشار ترجمه فارسی کتاب «المسجد فی الفقه نظام الاسلامی» در آینده نزدیک

تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام برقعه‌ای با اشاره به موضوعات و آثار جدیدالنشر «اندیشه ناب ماندگار»، از ترجمه فارسی کتاب «المسجد فی الفقه نظام الاسلامی» در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به رسم هر سال در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است و ناشران از سراسر کشور در موضوعات مختلف تخصصی و عمومی در این رویداد بزرگ فرهنگی گرد هم آمده‌اند تا جدیدترین آثار خود را به مخاطبان و دوستداران کتاب عرضه کنند.

 

یکی از موضوعات پرمخاطب نمایشگاه کتاب، آثاری است که با محور مباحث دینی و مذهبی به رشته تحریر در آمده‌اند. خبرنگار خبرگزاری شبستان با هدف بررسی کتاب‌های دین‌محور با موضوع «مسجد» روانه غرفه «اندیشه ناب ماندگار» شد. این ناشر با ارایه یک اثر جامع به زبان عربی و با موضوع مسجد، فرصتی را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تحقیق در این عرصه فراهم آورده است تا از نقطه‌نظر کتاب‌هایی جامع با این موضوع، بتوانند پژوهش‌های خود را با محور خانه‌های خدا روی زمین که همان مساجد باشند، ارایه کنند. هرچند که انتشارات «اندیشه ناب ماندگار» اخبار تازه‌ای از این اثر مسجدی خود داشت که به شرح ذیل در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان در میان گذاشت:

 

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدعلی برقعه‌ای» با بیان اینکه تلاش ما این است که بتوانیم مجموعه‌ای متنوع از علوم اسلامی را برای مخاطبان خود ارایه کنیم، افزود: در این راستا در حال تهیه و تدوین ترجمه کتاب «المسجد فی الفقه نظام الاسلامی» هستیم، این اثر در چاپ اصلی توسط آیت‌الله «محسن اراکی» به زبان عربی به رشته تحریر در آمده است که در چاپ جدید به زبان فارسی ترجمه و به مخاطبان ارایه می شود.

 

مدیر انتشارات «اندیشه ناب ماندگار» افزود: این کتاب در مورد مسجد و کارکردهای آن در نگاه فقه اسلامی و به طور خاص فقه نظام اسلامی سخن می‌گوید، تفاوتی که فقه نظام اسلامی با فقه اسلامی دارد در نگاه نظام‌مند به فقه در کل و جزء بودن موضوعات است، ما حکومت اسلامی هستیم و نگرش کلی‌تر به این مباحث منجر به این می‌شود که بسیاری از موضوعات از حالت فردی صرف خارج شود.

 

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیت‌الله اراکی در طول سالیان اخیر مباحث فقهی را از نقطه‌نظری متفاوت بررسی کرده است، برای مثال موضوعاتی نظیر فقه نظام سیاسی، فقه نظام اجتماعی، فقه نظام فرهنگی از جمله این موارد است؛ کتاب «المسجد فی الفقه نظام الاسلامی» نیز با این دیدگاه تالیف شده و در آینده نزدیک ترجمه فارسی آن روانه بازار نشر می‌شود.

 

 

 

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به روش‌های ترغیب جوانان و به ویژه قشر دانشجو و طلبه به مطالعه بیشتر، ابراز کرد: در این عرصه باید چند موضوع را مورد توجه قرار دهیم، نخست آنکه باید شرایط اقتصادی را برای خرید کتاب در نظر گرفته و حمایت داشته باشیم.

 

مدیر انتشارات «اندیشه ناب ماندگار» تأکید کرد: ناشران دینی و پژوهشگران این عرصه نیز باید سعی در ارائه آثار جدید داشته باشند و در عین حال کتاب‌هایی را که پیش‌تر منتشر شده بودند، به‌روز رسانی کنند، برای مثال اگر قرار است کتابی با محور موضوعات دینی نوشته شود، می‌توان با ادبیاتی متفاوت آن را بازنویسی و به‌روزرسانی کرد، با این نگاه چنین آثاری حتی مورد توجه مخاطب عام قرار می گیرند.

 

 

پایان پیام/ 248