دهه کرامت، تمرين خوبي براي هم افزايي و هماهنگي ميان دستگاه هاي فرهنگي است

دهه کرامت، تمرین خوبی برای هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه های فرهنگی است

تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
اسماعيلي با بيان اينکه دهه کرامت، تمرين خوبي براي هم افزايي و هماهنگي ميان دستگاه هاي فرهنگي است، گفت: گاهي از ظرفيت ها و امکانات موجود به خوبي استفاده نمي شود. براي نمونه، جاي تاسف است که صدها ورزشگاه در سطح کشور داريم که بدون استفاده مانده اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «محمدمهدی اسماعیلی» در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور که امروز (چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ) در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه برکات حضور فرزندان حضرت امام موسی ‌بن جعفر(ع) در ایران، بسیار است و مردم ایران، نسل در نسل از این برکات بهره می برند، گفت: نسل سادات، عزیز مردم ایران هستند و بر چشم و دل مردم ایران جای دارند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه  در مجموعه های مختلف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه به تعظیم آل‌الله(ع) داریم و باید در دهه کرامت به این نگاه قوت بیشتری ببخشیم، افزود: بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه(س) و بزرگداشت ولادت حضرت امام رضا(ع) از اتفاقات مبارک دهه کرامت است که مورد اهتمام همه دستگاه هاست.

 

وی در ادامه با تاکید بر هماهنگی دستگاه های عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت در برگزاری برنامه های این دهه، گفت: ظرفیت ها و امکانات مطلوبی در بخش های مختلف وجود دارد که گاهی به دلیل نگاه جزیره ای و نبود هم افزایی، بخشی از جامعه از این استعدادها محروم می شوند.

اسماعیلی افزود: در برنامه هفتم توسعه در دولت مصوب شده است که امکانات به ویژه در حوزه فرهنگ حبس نشود و باید جلوی هدر رفتن این امکانات گرفته شود. این قانون را در صحن مجلس نیز مطرح خواهیم کرد. همه باید هم قسم شویم که امکانات کشور در اختیار همه مردم قرا گیرد.

 

وی گفت: سال گذشته در ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفتم که ظرفیت عظیمی در دستگاه های عضو این ستاد وجود دارد که باید با نگاه هم افزا از همه این ظرفیت ها استفاده شود.

 

وی ادامه داد: در کشور نزدیک به ۱۲۰ هزار مدرسه و حدود هشت هزار بقعه متبرکه و بالغ بر ۷۰ هزار باب مسجد داریم. این درحالی است که همه ظرفیت این شبکه عظیم فرهنگی، در خدمت انتقال مفاهیم دینی نیست.

 

اسماعیلی،  با بیان اینکه ما باید همه این ظرفیت ها را فعال کرده و در اختیار جریان عمومی فرهنگی کشور قرار دهیم، گفت: ما نه در بودجه و نه در امکانات مشکل نداریم، مدیریت مشکل اول است.

وی در ادامه درباره اهمیت مساجد سخن گفت و اضافه کرد: در دهه ۶۰ همه آموزش های فرهنگی هنری در مساجد ارائه می شد. نمایش فیلم و اجرای تئاتر و سرود و آموزش قرآن و خوشنویسی و احکام شرعی و اخلاق اسلامی در مساجد بود. 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز بچه ها کمتراز گذشته در مسجد حضور دارند، موضوعی که باید درباره آن آسیب شناسی صورت گیرد، گفت: از میان حدود ۸۰ هزار باب مسجد، حدود ۳۵ هزار مسجد، فعال هستند. برخی از این مساجد، فقط یک نوبت در روز، نماز جماعت در آنها اقامه می شود.

 

جبهه فرهنگی انقلاب آماده است تا از ظرفیت عظیم مساجد بیشترین بهره برده شود

وی با تاکید بر اینکه جبهه فرهنگی انقلاب آماده است تا از ظرفیت عظیم مساجد و سایر ظرفیت های فرهنگی بیشترین بهره برده شود، گفت: دشمنان دائم این سخن را مطرح می کنند که ما دچار انقطاع نسلی شده ایم؛ به نظر بنده، این موضوع، بیشتر القایی است، چون وقتی پای عمل در میان باشد این بچه ها پای ارزش های اسلام و انقلاب و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ایستاده اند. همین بچه ها هستند که جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی نظام را رونق می دهند. در سال گذشته، بیش از یک میلیون اثر به جشنواره کتابخوانی رضوی ارسال شد.

 

اسماعیلی گفت: ما متولیان و مسئولان فرهنگی کشورهستیم که باید از نگاه جزیره ای پرهیز کنیم و امکانات را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما شعار نهضت بازگشت به مسجد را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطرح کردیم، گفت: همه چیز در مساجد برای تحقق این نهضت مهیا است، ده ها هزار روحانی فاضل در سراسر کشور داریم که می توانند امام مسجد و محل رجوع مردم باشند.

 

دهه کرامت، تمرین خوبی برای هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه های فرهنگی است

وی در ادامه با بیان اینکه دهه کرامت، تمرین خوبی برای هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه های فرهنگی است، گفت: گاهی از ظرفیت ها و امکانات موجود به خوبی استفاده نمی شود. برای نمونه، جای تاسف است که صدها ورزشگاه در سطح کشور داریم که بدون استفاده مانده اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دشمن به دنبال منفعل کردن ما است، اظهار کرد: این موضوع را درباره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب دیدیم. تلاش دشمن بر آن بود که این حرکت فرهنگی را نزد مردم بی اهمیت جلوه دهند اما خدا را شکر این چنین نشد. مقام معظم رهبری، بیش از سه ساعت از این نمایشگاه بازدید کردند که در خنثی شدن نقشه دشمنان بسیار موثر بود. همین موضوع در خصوص نمایشگاه بین المللی قرآن نیز رخ داد.

استفاده حداکثری از ظرفیت دهه کرامت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، استفاده حداکثری از ظرفیت دهه کرامت را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز دنیا تشنه شنیدن این معارف است. از ظرفیت های این دهه و سایر مناسبت های مذهبی اگر به خوبی بهره بگیریم می توانیم همه دنیا را بهره مند کنیم.

 

جدیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری فعالیت های دینی

«علیرضا معاف» نیز در این نشست با اشاره به جدیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیگیری فعالیت های دینی و مرتبط با دین و قرآن در دولت انقلابی آیت الله رئیسی، گفت: باید برای دهه کرامت به قله های مرتفع تر فکر کنیم. همچنان که باید به هجرت های تمدن ساز و حکومت ساز فرزندان حضرت موسی‌بن جعفر(ع) بپردازیم. باید بیشتر درباره هجرت رسول الله (ص) به مدینه، هجرت امام علی (ع) به کوفه، هجرت امام رضا (ع) به مرو و هجرت حضرت فاطمه معصومه (س) به قم فکر کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: خوب است به نظریه هجرت که در آیات 72 تا 75 انفال بیان شده است بیشتر بپردازیم؛ به ویژه آنکه امام رضا(ع) با هجرت خود، جلوه های تمدنی را به شرق توسعه دادند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه های علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی در حدوث و بقا مدیون دو حوزه علمیه قم و مشهد است که به برکت بارگاه مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بنا شده اند. این موضوعات باید بیشتر از گذشته در دهه کرامت برای مردم تبیین شوند.

معاف، در ادامه با تأکید بر توجه ویژه به جامعه دختران و روز دختر در دهه کرامت، گفت: در انقلاب حضرت موسی(ع) چهار زن یعنی مادر و خواهر ایشان، حضرت آسیه(س)، همسر فرعون و دختر شعیب، همسر حضرت موسی(ع) نقش کلیدی داشته اند. هرچند متاسفانه این نقش ها کمتر بیان می شود. در واقع یکی از مشکلات ما در جنگ، روایت ها است. به گفته آیت الله جوادی آملی، اگر شجاعت خواهر موسی(ع) نبود باقی اتفاقات ناقص می ماندند.

 

 دعوای زن، زندگی، آزادی؛ دعوای زنان و مردان نیست

وی در ادامه با بیان اینکه دعوای زن، زندگی، آزادی؛ دعوای زنان و مردان نیست بلکه دعوای زن با دو روایت است: زن اسلامی و زن غربی، اظهار کرد: اگر در زمین گفتمانی دیگر بازی کنیم، می بازیم. ما باید روایت خودمان را داشته باشیم و پای روایت اسلام از زن، بمانیم و ایستادگی کنیم.

 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه نباید دهه کرامت را به مجموعه برنامه های عاطفی هنری و فرهنگی تقلیل دهیم، گفت: همه اینها مقدمه برای امر مهم تری هستند. هرچند خیلی از اوقات این رویکرد تقلیل ‌گرایانه سبب ظهور سکولاریسم پنهان می شود.

 

 شجره طیبه دهه کرامت باید ثمر بدهد

وی در ادامه با بیان اینکه، شجره طیبه دهه کرامت باید ثمر بدهد و در خدمت انقلاب قرار بگیرد، و باید در برنامه های مهدوی، امام رضایی و قرآنی، رویکرد انقلابی تمدنی داشته باشیم، اظهار کرد: در هیچ دوره ای، همچون امروز فعالیت های فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب مورد تقدیر و تجلیل تفصیلی مقام معظم رهبری نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و تشکیل اتاق های فکر با حضور دستگاه های عضو، گفت: تلاش ما بر این بود که شیوه نامه بزرگداشت دهه کرامت را با دریافت نظرات کارشناسی تدوین کنیم.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور، گفت: با همان رویکردی که نظام جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش آفرینی بیشتر مردم را دنبال می کند، جشن های امسال دهه کرامت نیز مردمی تر از سال های گذشته برگزار می شود.

در دهه کرامت محور کار با اعتاب مقدسه است

وی افزود: ستاد بزرگداشت دهه کرامت تلاش کرد که محور کار با اعتاب مقدسه یعنی آستان های مقدس رضوی، شاهچراغ (ع)، حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) باشد. تلاش شده فعالیت همه دستگاه های فرهنگی با این رویکرد گره بخورد تا جریان سازی مردمی با محوریت اعتاب مقدس به درستی شکل بگیرد.

حجت الاسلام خداداده، در ادامه با بیان اینکه کارگروه مردمی ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با محوریت آستان قدس رضوی، کارگروه محتوایی با مدیریت آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) و استفاده از ظرفیت حوزه علیمه قم، کارگروه هنری با محور بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و کارگروه بین الملل با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) فعالیت می کنند، گفت: تلاش بر این بوده که فعالیت کارگروه ها به صورت کاملا  تخصصی برگزار شوند.

 

رونمایی از پوستر دهه کرامت ۱۴۰۲

 بنا بر این گزارش، رونمایی از پوستر دهه کرامت ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش پایانی این نشست بود.