به دنبال مچ گیری نیستیم/امام جمعه بازوی توانمند برای مدیران و مسئولان است

به دنبال مچ گیری نیستیم/امام جمعه بازوی توانمند برای مدیران و مسئولان است

تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
امام جمعه بهمئی گفت:امام جمعه یک بازوی توانمند برای مدیران و مسئولان در سطح شهرستان، مناطق و استان هستند و مسئولان نیز باید به این ظرفیت توجه و باور داشته باشند.

خبرگزاری شبستان__یاسوج:مطالبه یک وظیفه عمومی و همگانی است، هر فرد در هر جایگاهی باید مورد سوال و طلب قرار بگیرد و پاسخگو باشد. همین پاسخگویی موجب آرامش و نشاط در آحاد جامعه می شود.

اگر مسئولی پاسخگو باشد، مردم سختی‌ها را تحمل می‌کنند و با مشکلات کنار می‌آیند اما اگر به مطالبات اهمیت ندهند موجب بی اعتمادی مردم به نظام می‌شوند و حس ناامیدی بر آنان غلبه می‌کند.هر چه حس مطالبه گری در بین مردم و ائمه جمعه افزایش یابد مشکلات و معضلات  نیزکاهش پیدا می‌کند.

«طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها می‌توانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و به‌جای دانشجویان است که می‌توانند این را بخواهند.» این جملات از توصیه‌های هفتگانه رهبر معظم انقلاب در دیدار اوایل سال گذشته (هفتم اردیبهشت ماه سال هزار و چهارصد و یک) با دانشجویان است.

ایشان در این توصیه‌ها تاکید بر مطالبه گری دارند، اما شاید فکر کنیم، این تاکید خطاب به دانشجویان است، این خطاب برای همه ما است، همه باید در این جهت حرکت کنیم که البته توقع از قشر دانشجو به عنوان فعالان و نخبگان جوان جامعه بیشتر است.

اما چند سالی است، که مشاهده می‌کنیم، این مطالبه گری در نهادهای نماز در کشور و با پیش قراولی امام جمعه به عنوان پدر معنوی شهرها در حال اجرا است.

کسانی همچون ائمه جمعه که رسانه و تریبون در اختیار دارند در اولویت مطالبه‌گری قرار می‌گیرند و ملجا و پناهگاه و امید مردم هستند و باید صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند.

در مناطق محروم که صدای مردم به گوش مسئولین نمی‌رسد، ائمه جمعه از طریق تریبون نماز جمعه مشکلات و مطالبات آنها را بیان و تا رسیدن به نتیجه پیگیری و رصد می‌کنند.

نماز جمعه محلی برای بیان رویدادهای هفته نیست، بلکه محلی برای مطالبه‌گری و درخواست‌های مردمی است که‌ اگر مردم بدانند که امام جمعه صدای آنها است، از نماز جمعه استقبال بیشتری می‌کنند.

در همین راستا نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد به سراغ حجت الاسلام اسماعیل صلواتی، امام جمعه شهرستان بهمئی و رئیس شورای فرهنگ عمومی این شهرستان رفت تا نظر وی را پیرامون مطالبه گری ائمه جمعه از مسئولان جویا شود که متن این گفت و گو در ذیل از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

 

به عنوان نخستین سوال بفرمایید که تعریف شما از مطالبه گری چگونه است و چرا ائمه محترم جمعه از مسئولان مطالبه گری می کنند؟

نخست از زحمات، محبت و تلاش‌های شما در عرصه جهاد تبیین و آگاهی بخشی به جامعه و خبرگزاری وزین شما صمیمانه تقدیر تشکر و حق شناسی می کنم.

این کار شما تلاشی در جهت تقویت مسائل مختلف در جامعه است.

آنچه از مطالبه گری متوجه می شوم این است که با توجه به اینکه یکی از رسالت های امام جمعه این است که سخنگوی انقلاب اسلامی است و به جهت دیگر امام جمعه باید مردمی و در کنار مردم باشد و حلقه وصل بین مردم، حاکمیت و نهادها باشد، لذا امام جمعه در چنین جایگاهی به حمایت از مردم و در کنار آنها به عنوان یک فردی که از خود مردم است و به دنبال تحقق خواسته ها، مطالبات، نیازها و حل مسائل و مشکلات مردم است و در بین مردم نیز زندگی می کند، مسائل و مشکلات مردمی که در سطوح مختلف با آن مواجه هستند این مسائل و مشکلات را می‌بیند و رصد می‌کند.

سیل نیازهای مردم و مرجع و پناهگاه مردم جایگاه مقدس امام جمعه بوده که از جایگاه ولایت نشات گرفته و به عنوان یکی از شئوناتی است که امام جمعه از گفتمان ولایت فقیه نمایندگی می کند.

 

در راستای مطالبه گری مدنظر مقام معظم رهبری و پیگیری مسائل و مشکلات مردم منطقه، با چه شیوه ای این مسائل را پیگیری می کنید؟

امام جمعه هر منطقه‌ای وقتی مسائل و مشکلات را می بیند در وهله‌ نخست به فکر چگونگی حل مشکلات و پیدا کردن راه و چاره آن است.

ائمه جمعه کارگروه های مختلفی در عرصه‌های گوناگون و هیئت های اندیشه ورزی دارند، مسائلی که مطرح می‌شود در هیئت ها و کارگروه های مختلف این مسائل و خواسته‌های مردمی مطرح و بررسی می‌شوند و در این راستا، از ظرفیت مدیران، نخبگان، معتمدین و متنفذین که در مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی هستند از این ظرفیت ها استفاده می شود.

امام جمعه با حضور در این کارگروه ها به فکر حل مسئله و مشکلات بوده که به عنوان مثال وقتی که ما با یک آسیب اجتماعی مواجه می شویم و نیاز به حضور مردمی است، از ظرفیت معتمدین، متنفذین و ریش سفیدان برای حل مسئله استفاده می کند.

گاهی برای حل مسئله ای که حضور مردم و مسئولان نیاز است از مجموعه‌ای از این افراد برای حل مسئله دعوت می کند.

اگر در مورد یک مسئله که مربوط به یک نهاد، سازمان و یا دستگاه خاصی است امام جمعه با شرط عدالت و تقوایی که می تواند بر او حاکم باشد این است که ابتدا مسئله را با مسئول مربوطه در میان بگذارد و از وی توضیحات و دلایل لازم و سپس از فرماندار شهرستان مطالبه‌گری داشته باشد و باید پاسخ فرماندار و مدیر مربوطه را بشنود.

قطعا امام جمعه می تواند از ظرفیت‌های آن شهرستان بدون از اینکه در خطبه‌های نماز جمعه مسائل را مطرح کند با جلسه با مسئولان، مسائل را پیگیری کند

هرچند که می‌توان گفت همه ائمه جمعه استان در پیگیری مسائل همین گونه عمل می کنند.

نخست از ظرفیت مدیران شهرستان برای حل مسئله مربوطه استفاده می‌شود، قبل از اینکه موضوع در خطبه ها مطرح شود.

گاهی مسئله‌ای در خود شهرستان حل نمی شود که در این راستا با مسئولان استانی و مدیران کل مربوطه مسئله مطرح و اقدامات لازم در شهرستان تشریح می شود.

گاهی مسائل با معاونین استاندار و حتی خود استاندار مطرح می شود، اگر این کار نیز عملی نشد، با مدیر دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان مسئله مورد نظر مطرح تا با استفاده از ظرفیت های مربوطه، پیگیری های لازم را داشته باشند.

در سطح استان با نماینده مکرم ولی فقیه حضرت آیت الله سید نصیر حسینی مسئله مطرح می شود و از ایشان درخواست کمک می کنیم و گاهی اوقات نیز از ظرفیت کشوری شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور برای حل مسائل و مشکلات مردمی و جامعه کمک گرفته می‌شود.

در نهایت با توجه به اینکه تریبون نماز جمعه باید پویا باشد و مردم احساس کنند که در نماز جمعه حرف و خواسته آنها مطرح می شود، در این تریبون اثرگذار مسائل مطرح و پیگیری می شود.

به عنوان مثال در سطح شهرستان بهمئی در بدو ورود این طلبه ناچیز در این شهرستان متوجه شدم در بخش مرکزی و سرآسیاب راه های ارتباطی مردم دچار مشکل اساسی است که این موضوع با مسئولان وقت و مربوطه مطرح شد و الحمدالله هم اکنون مسئولان پای کار بوده و بخشی از مشکلات حل شده که جای تقدیر و تشکر دارد.

روند کار این است که ما ابتدا در یک روند مسئله یابی مسائل مردم را متوجه می شویم و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های درون شهرستانی و ظرفیت هایی که در کنار امام جمعه وجود دارد برای حل مسائل کمک بگیریم و از ظرفیت مدیران شهرستانی و استانی استفاده می کنیم.

 

هدف ائمه محترم جمعه از مطالبه گری چیست و آیا به دنبال اهداف شخصی هستند یا اینکه با هدف حل مشکلات مردم و جامعه و همچنین کمک به مسئولان صورت می گیرد ؟

حقیقت امر این است که امام جمعه یک بازوی توانمند برای مدیران و مسئولان در سطح شهرستان، مناطق و استان هستند و مسئولان نیز باید به این ظرفیت توجه و باور داشته باشند که می توانند از طریق تریبون نماز جمعه و نهاد امامت جمعه بسیاری از مسائل را حل کنند.

قطعا، هدف، نیت و انگیزه امام جمعه مچ گیری نیست، بلکه دستگیری است و امام جمعه می‌خواهد مشکلات مردم و مسائل آنها حل شود که اگر مسائل و مشکلات مردمی حل شود، باعث امیدواری و افزایش سرمایه اجتماعی نظام، موفقیت دولت و همچنین موفقیت مدیر مربوطه خواهد شد و مردم باور دارند که یک مدیر توانمند در حال فعالیت است.

پس نگاه ائمه جمعه برای کمک به مردم، برای اعتمادسازی مردم، کمک به خود مدیر، امیدواری مردم و پشتیبانی است، زیرا نظام حمایت مردمی را نیاز دارد و تریبون نماز جمعه یکی از سنگرهای مقدسی است که به برکت زحمات همه انبیاء، اولیا، صلحا، شهدا و علما بوده و چون این تریبون رسالت مطالبه‌گری دارد که همه اینها در نظام جمهوری اسلامی نخست باعث امیدواری مردم می شود و یک ظرفیت برای مدیران و باعث موفقیت مدیران است، زیرا امام جمعه مسئولیت اجرایی ندارد و در نهایت حل مسئله با پیگیری های امام جمعه به نفع مدیران تمام می شود و مدیران باید این فکر و اندیشه را داشته باشند تا از ظرفیت امام جمعه برای حل مسائل و مشکلات استفاده لازم را ببرند.

 

به عنوان امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان از مسئولان دستگاه ها و نهادهای فرهنگی در بحث مطالبه گری چه انتظاری دارید؟

فرهنگ یکی از مسائل ضروری هر جامعه ای است و همه ما در زمینه ابعاد مختلف فرهنگ آگاه هستیم، ولی واقعیت امر این است که در زمینه مسائل فرهنگی ما باید بتوانیم از ظرفیت مردم در هر منطقه استفاده کنیم و مردم پای کار باشند.

به عنوان مثال وقتی در زمینه آسیب خاصی مثل تیراندازی در مراسمات به نوعی یکی از مسائل و معضلات در سطح استان نیز محسوب می‌شود که اگر به دنبال آن هستیم، یقیناً باید مردم آگاه و متوجه باشند و از ظرفیت معتمدین، متنفذین، ریش سفیدان و جوانان استفاده کرده و آگاهی بخشی به جامعه با استفاده از ظرفیت های مختلف صورت بگیرد و خود مردم پای کار باشند.

به نظر می‌رسد که امورات فرهنگی را به سمت مردمی سازی ببریم و از مردم در زمینه میدان داری فرهنگ استفاده کنیم، زیرا که این اساس کار در بحث فرهنگ است.

اما نباید غافل باشیم که در کنار این مسئله، حمایت و ورود جهادی مسئولان نیاز است و به نظر می آید که اگر در سالهای گذشته ما تلاش می‌کردیم برای وظایفی که داشتیم از ظرفیت مردم و نهادها در اختیار شهرستان و استان ما است استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم بر بسیاری از مسائل فرهنگی و دغدغه هایی که امروز مطرح است، غلبه کنیم.

اساسی ترین کار در بحث فرهنگ علاوه بر مردمی سازی باید نظام مسئله یابی داشته باشیم و مسئله فرهنگی را مطرح و راهکار فرهنگی و چگونگی ورود به این مسئله را بررسی کنیم، این نیازمند فعالیت جمعی و کار تشکیلاتی است و باید از ظرفیت نخبگان و متنفذین استفاده شود و در این راستا به بحث بومی سازی و زیست بومی هر منطقه توجه داشته باشیم.

 

از فعالان فرهنگی در مساجد چه انتظاری دارید؟

ما باید در هر منطقه‌ای به این سمت برویم که مساجد هر منطقه را به سمت مسجد تراز انقلاب اسلامی که خواسته رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، به این سمت حرکت کنیم.

اگر مسجد بخواهد فعال شود، چندین رکن وجود دارد که بحث هیئت امنا با مدیریت اوقاف، امام جماعت با تبلیغات اسلامی، پایگاه مقاومت بسیج با بسیج شهرستان و کانون فرهنگی و هنری با ستاد کانون ها در مساجد فعالیت دارند که با توجه به این ظرفیت های درون مسجد، اگر شناسنامه هر مسجد تهیه و جمعیت اطراف هر مسجد شناسایی شوند و اگر امام جماعت و ارکان مسجد همدیگر را حمایت، همراهی و همکاری کنند، به وظایف خود عمل کنند و کار نیز به صورت تشکیلاتی انجام شود، مشکلات محله احصا شوند و با کار تشکیلاتی برای حل این مسائل ورود پیدا کنند، ما می توانیم بر بسیاری از مسائل کهدغدغه محسوب می شوند، غلبه پیدا کنیم.

 

همگرایی در بین دستگاه های فرهنگی تا چه اندازه در پیشبرد اهداف فرهنگی تاثیرگذار است؟

آموزش پرورش در هر منطقه ای و معلمان نیز یک ظرفیت بسیار خوبی هستند که اگر همه ظرفیت های نهادهای فرهنگی هماهنگ باشند، می توان شاهد کاهش مسائل و معضلات فرهنگی در هر منطقه، محله، شهر و استان باشیم.

برای مسائل فرهنگی نیاز به کار واگذاری به مردم و حمایت مسئولان است، تلاش و روحیه جهادی می خواهد، تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز در این راستا تاثیرگذار است.

اگر در آموزش و پرورش به مسئله چهار میم «مدرسه، مسجد، منزل و محله» توجه شود و همگرایی وجود داشته باشد، بر بسیاری از آسیب هایی که در جامعه وجود دارد می توانیم غلبه پیدا کنیم.

اساس این است که همگرایی در بین مسئولان و متولیان فرهنگی به وجود آید و از کارهای جزیره‌ای عمل کردن فاصله بگیریم و اگر محله محور باشیم و امام جماعت امام تمام شئون محله باشد و از همکاری و ظرفیت همه گروه های جهادی شامل جوانان و نخبگان استفاده کند، ما می‌توانیم به سمت مدینه های فاضله حرکت کنیم.

پایان پیام/ 82