میزبانی ۳۵ هزار مسجد و بقعه از جشن‌های دهه کرامت/ از جشن‌های باشکوه روز دختر تا آغاز و اختتام جشنواره‌های رضوی

میزبانی ۳۵ هزار مسجد و بقعه از جشن‌های دهه کرامت/ از جشن‌های باشکوه روز دختر تا آغاز و اختتام جشنواره‌های رضوی

تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خداداده از برگزاری جشن‌های دهه کرامت در بیش از ۳۵ هزار مسجد و بقعه سراسر کشور خبر داد و گفت: برگزاری اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) با حضور رئیس‌جمهور و آغاز جشنواره سلاله از برنامه‌های تدارک دیده‌شده این ایام است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور صبح امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه) در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

 

 

 

گزارش تصویری این نشست خبری را اینجا ببینید.

 

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» با اشاره به شعار محوری دهه کرامت امسال با عنوان «خدمت کریمانه، همدلی و امیدآفرینی»، گفت: تقویم رسمی ما مملو از مناسبت های ملی و مذهبی است که اگر با زاویه و دید خوب به آنها نگاه کنیم، همه این مناسبت ها سبک زندگی برای ما است و بزرگداشت آنها که خدا انتخابشان کرده برای جامعه الگوبخش است. 

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور افزود: مناسبت هایی همچون دهه امامت و ولایت و دهه کرامت که دستگاه های فرهنگی با تمام توان و تلاش خود ویژه‌برنامه هایی برای آنها تدارک دیده اند، با محوریت مردم گرامی داشته می شود.

 

 

 

 

وی با اشاره به عنوان روز اول دهه کرامت، اظهار کرد: یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت همزمان با اولین روز از دهه کرامت و سالروز ولادت کریمه اهل بیت(ع) با عنوان «حضرت فاطمه معصومه(س)، بهترین دختر دنیا» معرفی شده است و به این مناسبت ویژه برنامه هایی در اماکن مقدس سراسر کشور به ویژه در شهرهایی که محل حضور زنان موثر تاریخ است، برگزار می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده تصریح کرد: در برخی از شهرها شخصیت های همچون بی بی خاتون دفن شده اند که جزو اولیای الهی محسوب می شوند. ما همواره زنان را به نیکی، عفیف بودن و طی مدارج عالی عرفانی می شناسیم و با حضور در بارگاه آنها مقام‌شان را تکریم می کنیم.

 

وی ادامه داد: دومین روز این دهه با عنوان «شادی و نشاط مومنانه، گره گشایی کریمانه» نامگذاری شده است؛ گره گشایی و داشتن سخاوت موجب سرور و نشاط مومنان می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده «کرامت اجتماعی و دوستی و رفتار نیکوکارانه» را عنوان سومین روز از دهه کرامت اعلام کرد و افزود: به این مناسبت نیز در مساجد و کانون های فرهنگی هنری برنامه هایی تدارک دیده شده است. همچنین چهارمین روز این دهه که در روز سوم خرداد روز فتح خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی است به عنوان «خیرخواهی و نوع دوستی در سایه مقاومت و ایثار» نامگذاری شده است. بدون شک اگر ایثار و مقاومت در جامعه مورد توجه قرار گیرد در برابر بسیاری از مشکلات ایمن خواهیم بود.

 

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با بیان اینکه پنجمین روز این دهه همزمان با چهارم خرداد «امامزادگان و بقاع متبرکه؛ آرامبخش جان ها» نام گرفته، گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه قطب فرهنگی کشور محسوب می شوند و همواره منشأ اثر بوده اند و در این روز غبارروبی اعتاب مقدسه کشور انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه ششمین روز این دهه مقارن با روز بزرگداشت احمد بن موسی الکاظم(ع) است، ابراز کرد: این روز «آستان احمدی، ستاره درخشان و ماندگار تاریخ» نامگذاری شده است. با توجه به وقوع حادثه تروریستی شاهچراغ در سال گذشته، در این روز با خانواده شهدای آن حادثه دیدار می شود.

 

حجت الاسلام خداداده «کرامت جامعه در پرتوی زیست عفیفانه» را عنوان هفتمین روز از دهه کرامت اعلام کرد و گفت: عفت و زندگی عفیفانه از ضروریاتی است که باید مورد اهتمام قرار گیرد. عفت در عمل، پوشش و گفتار در زندگی مومنانه لازم است و کرامت جامعه در پرتوی زیست عفیفانه محقق می شود.

 

 

 

 

برگزاری برنامه های اوقات فراغت در مساجد

رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور «مساجد امیدآفرین، پایگاه انتظار و اتحاد» را عنوان هشتمین روز از دهه کرامت معرفی کرد و ادامه داد: امسال جشن های دهه کرامت در مساجد با شور و نشاط برگزار می شود؛ همچنین با توجه به اینکه در آستانه اوقات فراغت تابستان قرار داریم باید تلاش کنیم در فضای مسجد و کانون های فرهنگی هنری برنامه های متنوعی برای نوجوانان و جوانان اجار شود. البته مساجد برنامه های خانوادگی را نیز ویژه دهه کرامت در نظر گرفته اند

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه نهمین روز دهه کرامت با عنوان «مهربانی و محبت به رسم اهل بیت(ع)» نامگذاری شده است، گفت: «مکتب رضوی، عدالت برای همه، ظلم برای هیچ کس» عنوان روز دهم و آخرین روز این دهه نیز با عنوان «اخلاق و همدلی در پرتوی سیره امام رضا(ع)» نامگذاری شده است. با همکاری دستگاه های عضو این شورا پیوست محتوایی برای هر روز در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه آیین افتتاحیه جشن های دهه کرامت فردا همزمان با اولین روز این دهه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با سخنرانی آیت الله مروی تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) آغاز می شود، گفت: این مراسم ویژه با حضور برخی از مراجع تقلید و یا نمایشندگان دفاتر آیات عظام برگزار می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده از تدارک ویژه برنامه های دهه کرامت در ۳۵ هزار مسجد، بقعه، امامزاده سراسر کشور خبر داد و گفت: ویژه برنامه جشن های زیر سایه خورشید نیز در دو هزار نقطه داخل و خارج کشور اجرا می شود؛ ضمن اینکه کاروان سفیران کریمه نیز به نقاط مختلف کشور و نیز خارج کشور اعزام می شوند.

 

اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) با حضور رئیس جمهور

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت افزود: برگزاری اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور رییس جمهور، تولید محتوای رسانه ای در شبکه های مختلف اجتماعی، برگزاری اجتماع بزرگ خادم‌یاران رضوی و خادمان حضرت عبدالعظیم(ع) و نیز اجتماع بزرگ دختران بین الملل در مسجد مقدس جمکران از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای دهه کرامت ۱۴۰۲ است.

 

آغاز جشنواره سلاله

وی آغاز به کار جشنواره سلاله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه، حضور مضاعف سازمان بسیج در دو بخش اصلی، میدانی و فضای مجازی در راستای بزرگداشت دهه کرامت، اجرای طرح نسیم کرامت به همت آموزش و پرورش و برگزاری اجتماع سه هزار نفری دختران تازه به سن تکلیف رسیده با عنوان دختران کرامت به همت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) را بخش دیگری از برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت این ایام نام برد.

 

تولید آثار فاخر هنری و رسانه ای

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت اجرای طرح محله کرامت در روز هشتم ذی القعده با رویکرد حضور خانوادگی اهالی محله در مساجد، اجرای میدانی گروه های سرود و نمایش، توسط گروه های هنری شاخص مساجد و مجموعه های مردمی، انجام تبلیغات گسترده شهری مبتنی بر معارف رضوی و تمرکز جشن های دهه کرامت در محلات و مساجد به همت شهرداری تهران و تولید آثار فاخر هنری و رسانه ای با موضوعات مربوط به دهه کرامت و همچنین تدارک مسابقات فرهنگی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و اجرای طرح شنبه های کتاب و صدای کتاب مرتبط با این ایام را از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور برشمرد.

 

پایان پیام/ 40