سهم ویژه دختران در برنامه‌های دهه کرامت آستان احمدی/ گرامیداشت یاد شهدای شاهچراغ در جشن‌ها و آیین‌ها

سهم ویژه دختران در برنامه‌های دهه کرامت آستان احمدی/ گرامیداشت یاد شهدای شاهچراغ در جشن‌ها و آیین‌ها

تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
طلایی با شرح برنامه‌های آستان احمدبن‌موسی(ع) در دهه کرامت،گفت: شادی‌پیمایی دخترانه، آغاز به کار هیئت «دختران حضرت معصومه(س)» شیراز، برگزاری نخستین کرسی تخصصی تلاوت ویژه دختران و گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ ازجمله این برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، آستان مقدس احمدبن موسی کاظم(ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی با ویژه برنامه های متنوع به استقبال دهه کرامت می رود از این رو، در گفتگو با «حجت‌الله طلایی»، معاون فرهنگی اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) مروری داریم بر این برنامه ها که در ادامه مشروح آن می آید:

 

 

 

آغاز جشن های دهه کرامت با مراسم نقاره‌زنی

حجت‌الله طلایی با بیان اینکه برنامه های متنوعی در آستان حضرت احمدبن موسی برای دهه کرامت ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، اظهار کرد: عصر امروز (شنبه، 30 اردیبهشت ماه) و در آستانه شب ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، جشن های دهه کرامت رسماً و با برگزاری آیین نقاره‌زنی همراه با ذکر مناقب اهل بیت(ع) در آستان احمدی آغاز می شود بعد از نماز مغرب و عشاء نیز میزبان جشن همراه با سخنرانی و مدیحه سرایی می شویم.

 

شادی‌پیمایی دخترانه از حرم مادر تا آستان پسر

معاون فرهنگی اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با بیان اینکه آیین نقاره‌زنی در طول دهه کرامت هر روز ۳۰ دقیقه قبل از اذان مغرب برگزار می شود، تصریح کرد: صبح فردا (یکشنبه، 31 اردیبهشت ماه) از ساعت 9 صبح شادی‌پیمایی دختران و بانوان از حرم مطهر امّ‌احمد، مادر حضرت احمدبن موسی(ع) تا آستان احمدی برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، امّ‌احمد، مادر گرامی حضرت احمدبن موسی(ع) و همسر امام کاظم(ع) بنابر روایات موردوثوق حضرت موسی بن جعفر(ع) بوده اند تا جایی که آن حضرت(ع) مسائل سری و نیز صندوقچه امامت خود را نزد ایشان به امانت گذاشتند و فرمودند: پس از شهادت من، آنکه امام شیعیان است این صندوق را از شما می گیرد.

 

به گفته طلایی پس از گلباران حرم امّ‌احمد، جمعیت دختران و بانوان به سمت حرم شاهچراغ(ع) می روند و در آستان با جشن و برنامه های متنوع از آنها میزبانی می شود.

 

این گزارش می افزاید: برگزاری محفل انس با قرآن و اجرای همخوانی نوجوانان پسر در شبستان امام خمینی(ره) همراه با نماز مغرب و عشاء در دومین روز از دهه کرامت، برپایی محفل شب شعر و نیز محفل انس با قرآن ویژه بانوان شهر شیراز در رواق دارالاذکر از ساعت ۱۶ و ۳۰ در سوم خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر نیز ازجمله ویژه برنامه های تدارک دیده شده در آستان احمدی برای این ایام است.

 

 

حرم مطهر شاهچراغ(ع) امتیازی کم‌نظیر برای اهالی فارس - همشهری آنلاین

 

برگزاری نخستین کرسی تخصصی تلاوت برای دختران

معاون فرهنگی اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) درباره ویژه برنامه های شب و روز بزرگداشت مقام احمدبن موسی(ع)، بیان کرد: پنجشنبه، چهارم خرداد محفل انس با قرآن و تجلیل از نونهالان برگزیده با عنوان شکوفه های احمدی از ۱۷ , ۳۰ تا اذان مغرب در آستان برگزار می شود؛ برگزاری نخستین کرسی تلاوت تخصصی قرآن ویژه نوجوانان دختر یک ساعت قبل از اذان ظهر، اکران فیلم قریب در تالار ولایت آستان و رونمایی از تواشیح گروه همخوانی حضرت محمد(ص) با محور حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) از دیگر ویژه برنامه های این روز است.

 

مدیحه‌سرایی بنی‌فاطمه و رسولی در وصف شاهچراغ(ع)

وی ادامه داد: پس از اذان مغرب و در شب بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) مراسم دعای کمیل با سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی و مداحی و قرائت دعا توسط حاج مجید بنی‌فاطمه در شبستان امام خمینی(ره) آستان برگزار می شود. جمعه، پنجم خرداد ماه همزمان با روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) نیز مراسم دعای ندبه همراه با پخش از شبکه سراسری با مداحی حاج مهدی سروری در این آستان مقدس برپا است. همچنین، مراسم بزرگداشت این امامزاده عظیم الشأن با سخنرانی حجت الاسلام عالی و مدیحه سرایی حاج مهدی رسولی جمعه شب برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، برپایی محفل انس با قرآن با حضور قاریان ممتاز و کودکان و نوجوانان نخبه قرآنی همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در روز هشتم خرداد، برگزاری جشن شب ولادت امام رضا(ع) با سخنرانی حجت الاسلام کلانتری، تولیت آستان احمدی و مداحی سیدمحسن بنی فاطمه در شبستان امام خمینی(ره) و برپایی محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان در رواق دارالذکر از ویژه‌برنامه‌های آستان احمدبن‌موسی(ع) برای سالروز ولادت امام مهربانی‌ها(ع) است.

 

مبلغان زائرمحور با موضوع تبیین اهمیت افزایش جمعیت و فرزندآوری در روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه در آستان مقدس حضور دارند و با زائران آستان در موضوع یادشده به گفتگو می پردازند.

 

برگزاری پنجمین دوره مسابقه قرآنی «سراج المنیر» ویژه عموم علاقمندان از طریق سایت آستان احمدی، اجرای پویش ختم صلوات به نیت هدیه به محضر احمدبن موسی الکاظم(ع) همراه با اهدای جوایز و بسته های فرهنگی، برپایی نمایشگاه جلسات خانگی قرآن کریم، ارائه محصولات فرهنگی به صورت نمایشگاهی و فروشگاهی، دیدار هنرمندان انقلابی با تولیت آستان نیز از ویژه برنامه های آستان احمد در دهه کرامت است.

 

آغاز فعالیت هئیت دختران حضرت معصومه(س)

به گفته طلایی برپایی هیئت دختران شیراز ویژه گروه سنی ۱۱ تا ۱۷ با عنوان «دختران حضرت معصومه(س)» از که دهه کرامت به بعد به صورت هفتگی برگزار می شود، برپایی کارگاه ویژه دختران ۷ تا ۱۱ سال با عنوان «شکوه دخترانه» در بوستان کودک حرم مقدس و نیز برگزاری کارگاه «عظمت مادرانه» با محور ارائه راهکارهای افزایش صبر در دختران در تالار ولایت در روز دوشنبه، اول خرداد نیز از برنامه هایی است که آستان احمدی در این ایام برای جامعه دختران و بانوان تدارک دیده است.

 

اجرای طرح «از مهر فاطمی تا کرامت رضوی» با محور کرامت در خانواده، اهدای جهیزیه به نوعروسان بی بضاعت، آزادسازی زنان زندانی مشمول جرایم غیرعمد با همکاری خادمان امام رضا(ع) و آستان های قدس رضوی و احمدی، برگزاری مراسم نهج البلاغه خوانی و صحیفه سجادیه خوانی و ارائه مهارت های زندگی فاطمی نیز در این دهه برای بانوان پیش بینی شده است.

 

اهدای روزانه هدایا و تبرکات آستان به حاضران در برنامه ها، گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) و تجلیل از مقام شامخ شهدا نیز در آستان احمدی در دهه کرامت دنبال می شود.

 

پایان پیام/ 9