از حمایت بیمه‌ای مساجد توسط خیران تا خبرهای خوب مسجدی در جهان

از حمایت بیمه‌ای مساجد توسط خیران تا خبرهای خوب مسجدی در جهان

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸
اهدای جایزه بین‌المللی به «مرد صلح» مسجد کریستچرچ، دیدار رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با آیت‌الله نجفی و اجرای طرح «نذر بیمه‌ای» ویژه مساجد کم‌برخوردار از مهمترین اخبار حوزه مسجد در ۲۷ آذرماه ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و هفتمین روز از آذرماه ۹۸:

 

اجرای طرح «نذر بیمه‌ای» ویژه مساجد کم‌برخوردار

 

 

محسن ولیئی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح «نذر بیمه ای» در مساجد، اظهار کرد: این طرح برای شادی روح رفتگان و کمک به مساجد غیربرخوردار، در استان تهران اجرا می شود.

 

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: بر اساس این طرح هزینه های بیمه یک سال مساجد که 210 هزار تومان است، توسط خیرین پرداخت می شود و خیرین با مساعدت در این نذر بیمه ای به  مساجد کمک می کنند.

 

وی با بیان اینکه مساجد محل تجمع مردم محسوب می شوند، تصریح کرد: در صورتی که مساجد دچار مخاطراتی در بحران ها، حوادث و سوانح شوند، با این بیمه می توان به آنها کمک کرد. همچنین در صورتی که نمازگزاران یا کارگزاران مساجد اتفاقی برایشان در مسجد افتاد و یا در صورتی که در مجالس ترحیم مساجد شرکت کنندگان دچار حادثه شدند، می توان از طریق این بیمه به آنها کمک کرد.

 

ولیئی در ادامه تاکید کرد: در این زمینه امور مساجد نیز کمک به 200 مسجد را بر اساس این طرح بر عهده گرفته و امید است با تلاش و اطلاع رسانی رسانه ها، مشارکت مردم در این زمینه گسترش یابد.

 

گفتنی است، شماره حساب۴۹۰۰۳۹۰۰۵۴ بانک ملت شعبه کیوان برای کمک های خیرین به طرح نذر بیمه ای در نظر گرفته شده است.

 

پروژه مسجد «قصرالحصن»؛ برنده جایزه برتر جشنواره جهانی معماری در آمستردام

 

 

به نقل از «gdnonline»، وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی اعلام کرد: پروژه «مصلی» (مسجد) در «قصر الحصن» ابوظبی که از سوی معماران مرکز معماری «سبرا» در دانمارک طراحی شده است، جایزه برتر در مقوله ساختمان های مذهبی را در جشنواره جهانی معماری 2019 «آمستردام» هلند به خود اختصاص داد.

 

این جشنواره سالیانه که یکی از مشهورترین مراسم های اختصاص یافته به صنعت توسعه و معماری در جهان است، برندگان سال جاری خود را در مراسم ویژه ای که در ماه دسامبر در آمستردام برگزار شد، معرفی کرد.

 

پروژه «مصلی» موفق شد از دیگر رقبای خود مانند پروژه کلیسای «نوونا» در سنگاپور یا کلیسای مسیحیان «مری هلپ» در تایلند پیشی بگیرد.

 

هدف تیم معمارانی که روی این پروژه کار می کردند به وجود آوردن مکانی بود که مهم ترین میراث فرهنگی در ابوطبی باشد و مخاطبان جهانی گسترده تری داشته باشد.

 

«سیف سعید قباش»، معاون وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی در این باره گفت: «قصر الحصن» یکی از بخش های اصلی تار و پود فرهنگ و تاریخ و نماد ادامه رشد فرهنگی در ابوظبی از گذشته تا حال است.

 

وی افزود: دریافت جایزه برتر جشنواره جهانی معماری 2019  نشانگر آن است که آرزوی ما برای بهترین بودن در زمینه پروژه مصلی سازی برآورده شده است.

 

به گفته داوران این جشنواره، معماران پروژه مسجد یا مصلای قصرالحصن ساختار منحصر به فردی را به وجود آوردند که شایسته دریافت این جایزه بود.

 

دیدار رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با آیت‌الله نجفی

 

 

حجت الاسلام«سیدناصرالدین نوری زاده» از آیت الله ضیاء‌الدین نجفی، تولیت حوزه علمیه نبی اکرم(ص) و امام جماعت مسجد جامع  نبی اکرم(ص) عیادت و  دیدار کرد.

 

در این دیدار آیت الله نجفی، ضمن تقدیر از عملکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، در بیاناتی گفت: ثبات قدم و سعه‌صدر یکی از راه های موفقیت است که این امر در این مرکز قابل مشاهده است. مرکز رسیدگی به امور مساجد یکی از مراکز لازم برای نظام است و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری گام بر می‌دارد.

 

در این دیدار حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی  مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت‌الاسلام معراجی، مدیر ناحیه شهید محلاتی این مرکز نیز حضور داشتند.

 

اهدای جایزه بین‌المللی به «مرد صلح» مسجد کریستچرچ

 

 

به نقل از «nzherald»، یکی از بازماندگان حملات تروریستی به مسجد کریستچرچ که پس از نجات، برای کمک به دیگران به داخل مسجد برگشت و همچنین قاتل همسر خود را بخشید، جایزه صلح بین المللی را از آن خود کرد.

 

روز 15 مارس سال جاری میلادی، «فرید احمد» و همسرش «حسنی» در مسجد «النور» کریستچرچ بودند که یک مرد مسلح به مسجد حمله کرد و نمازگزاران را هدف تیراندازی قرار داد.

 

حسنی زنان و کودکان را با عجله به جای امنی فرستاد و وقتی برای کمک به همسرش که از ویلچر استفاده می کرد به مسجد برمی گشت به ضرب گلوله کشته شد.

 

فرید موفق شد از مسجد بیرون بیاید اما دوباره برای کمک به دیگران وارد مسجد شد.

 

او چند روز پس از این حمله قاتل همسرش را هم بخشید و گفت: به‌عنوان یک فرد معتقد، قاتل همسرم را می‌بخشم چون قلبی را که مانند آتشفشان بجوشد نمی‌خواهم. من قلبی می‌خواهم که پر از عشق و لطف و بخشش باشد.

 

از آن به بعد او همواره در مراسم های مختلف که در نیوزیلند و سراسر جهان برگزار می شود درباره عشق و بخشش صحبت می کند.

 

در اوایل ماه جاری، احمد به ابوظبی سفر کرد تا در همایش «گسترش صلح در جوامع اسلامی» شرکت کند.

 

حدود 495 نفر از رهبران ادیان مختلف و حامیان صلح در این همایش که بر نقش مذاهب در گسترش شکیبایی متمرکز بود، شرکت داشتند.

 

در این مراسم، احمد جایزه ای را به خاطر ترویج و گسترش صلح دریافت کرد.

 

وی در این باره گفت: ما انسان ها همگی مانند یک خانواده هستیم پس باید با هم با شفقت و مهربانی رفتار کنیم.

 

احمد افزود: هر گونه طرح صلح در جهان خوب است و به ما امید می دهد. این طرح ها به نسل آینده ما انگیزه می دهد تا سخت تر برای دستیابی به صلح تلاش کنند.

 

این بازمانده حملات تروریستی کریستچرچ گفت: اگر همه مردم خوب جهان در کنار هم بایستند، چراغی روشن خواهد شد که می تواند تاریکی خشونت، نفرت و کشتار را از بین ببرد.

 

بی‌آزار تهرانی، سخنران دعای ندبه مسجد‌النبی(ص) تهران

 

 

مسجدالنبی (ص) نارمک در آخرین پنجشنبه و جمعه از پاییز ۹۸، مراسم قرائت دعای کمیل و دعای ندبه برگزار می‌کند.

 

براساس این گزارش، مراسم قرائت دعای کمیل در روز پنجشنبه، ۲۸ آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء با نوای مصطفی سماواتی برگزار می‌شود.

 

در روز جمعه، ۲۹ آذرماه نیز مراسم قرائت دعای ندبه با سخنرانی حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی و قرائت دعا با نوای زهیر سازگار از ساعت ۶:۳۰ برگزار می شود.

 

گفتنی است، مسجد النبی(ص) در نارمک، میدان نبوت واقع شده است.

 

 

بزرگداشت شهدای مدافع حرم در مسجد امام صادق(ع)

 

مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم و شهدای محله کوی شهید بهشتی تهران، جمعه، 29 آذر همزمان با نماز مغرب و عشاء در مسجد امام صادق(ع) برگزار می شود.

 

این مراسم با سخنرانی حسن عباسی و با مداحی حسام رجبی در مسجد امام صادق(ع) واقع در امیدیه تهران، کوی شهید بهشتی برگزار می شود.

 

 

پایان پیام/ 9