شادی مومنانه‌ای که مدیون بچه‌ مسجدی‌ها هستیم

شادی مومنانه‌ای که مدیون بچه‌ مسجدی‌ها هستیم

تاریخ انتشار : ۱ خرداد ۱۴۰۲
اگر «شادی و نشاط مؤمنانه؛ گره‌گشایی کریمانه» برای دومین روز از دهه کرامت حکم نام و عنوان را دارد برای بسیاری از بچه‌های مسجد ماجرای زندگی است، و جلوه‌های جذابی از آن را تصویر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، دومین روز از دهه کرامت امسال با عنوان «شادی و نشاط مؤمنانه؛ گره‌گشایی کریمانه» نامگذاری شده است، عنوانی که بی تردید از اصلی ترین عاملان به آن همان بچه مسجدی های معروف هستند و خصوصاً پس از شیوع کرونا و بروز آسیب های اقتصادی ناشی از این بیماری، بیش از گذشته در این میدان خوش درخشیدند و منشأ اثر شدند.

 

از مهمترین و نخستین جلوه های این گره گشایی که بچه های مسجد خود را نسبت به آن متعهد کرده اند تهیه و توزیع بسته های معیشتی بین خانواده های محروم و نیازمند است، این روزها هر مسجد با هر میزان قدرت و وُسع اقتصادی تعدادی از محرومان را تحت پوشش حمایتی دارد و کمک هایی همچون بسته های معیشتی، کمک هزینه درمان، کمک هزینه تامین مسکن، کمک هزینه تهیه جهیزیه، کمک هزینه تحصیل و ... را به صورت مستمر و با همراهی خیران به آنها اختصاص می دهد و از این بستر تا حدودی موفق به بردن شادی و نشاط مومنانه به خانه های محرومان شده اند.

 

 

 

 

نمونه موفق این تلاش ها را می توان در کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه کبری(س)» یافت که با کمک خیران برنامه تلویزیونی «سمت خدا» موفق به ارائه خدمات متنوع در حوزه هایی همچون تأمین هزینه سفر زائراولی ها به قم، مشهد و عتبات عالیات، توزیع ماهانه گوشت قربانی، کمک به فرزندآوری زوج های محروم و نابارور در طرح «فرزندان غدیر»، حمایت از دامداران خرد، ایجاد نخلستان حضرت خدیجه(س) با نیت کمک به فقرا و زائران اربعین حسینی، کمک به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان و ... شده است و توانسته از بستر مهیای مسجد و ظرفیت همیشه در صحنه بچه های مسجد، شادی و نشاط مومنانه را رقم بزند.

 

 

 

 

شادی‌ای که وابسته به اشتغال است

گره‌گشایی کریمانه مسجدی ها به پوشش های حمایتی محدود نمی شود، کارآفرینی و اشتغال زایی وجهه دیگری از همت آنها برای پمپاژ شادی و نشاط مومنانه در جامعه است، چنان که این روزها شاهد راه اندازی کارگاه های تولیدی در کنار یا به همت مسجدی ها هستیم و به همت بچه های مسجد حتی کشاورزی و دامداری در بسیاری از روستاها رونق گرفته و به روستائیان فرصت استفاده از ظرفیت های طبیعی را داده است.

 

فرصت سازی برای بانوان به ویژه آنها که خود سرپرست خانوار یا بدسپرست هستند نیز جلوه دیگری از گره گشایی کریمانه بچه مسجدی ها است، که با همت جهادی فرصت توانمندسازی و خودکفایی را برای این قشر فراهم کرده اند.

 

 

 

 

کاهش آسیب های محله

جالب آنکه اگر چه در وهله نخست از مسجد انتظار کارکردهای عبادی و معنوی هست که البته انتظاری بجا است، اما بسیاری از مساجد با میدان‌داری اهالی خود به عرصه کاهش آسیب های اجتماعی نیز ورود دارند و با کمک به ترک سوءمصرف بسیاری از معتادان و بازگرداندن آنها به آغوش خانواده و جامعه، جلوگیری از طلاق و فروپاشی خانواده ها، حل مشکلات خانوادگی و ارائه راهکارهای سبک زندگی صحیح توانسته حداقل به قدر محله حضور خود، منشأ اتفاقات بابرکت باشند.

 

خدمات جهادی و حضور در مناطق محروم برای ارائه خدمات متنوع به ساکنان این منطق را هم که به فهرست بلندبالای خدمات کریمانه مسجدی ها اضافه کنیم، مطمئن می شویم مصداق السابقون الساقبون در گره‌گشایی کریمانهی این روزهای جامعه، مسجدی ها هستند که باوجود همه مشکلات و موانع اما با معنویت، اخلاص و توکل بر خدا، مساجد را همچنان به عنوان سنگر گره گشایی کریمانه از مشکلات مختلف مردم حفظ کرده اند، هر چند که فاصله برای رسیدن به آن جایگاه ترازی که اسلام و انقلاب و امامین انقلاب از مسجد دارند، بسیار است اما نمی توان و نباید از کنار این نقش‌آفرینی سهل‌انگارانه عبور کرد بلکه در کنار تقدیر و تکریم باید کوشید موانع را برطرف و مسیر را برای میدان‌داری حداکثری مساجد و مسجدی ها در ارائه خدمت کریمانه هموار کرد امری که بعضاً نادیده گرفته می شود!

 

 

 

 

به این خدمات پیشتازی و پرچمداری بچه های مسجد در فضاسازی و موج آفرینی در مناسبت ها را که بیفزاییم پازل شادی و نشاط مؤمنانه کامل می شود، از جشن ها و مسابقات و جشنواره ها گرفته تا تولیدات مجازی و چندرسانه ای که اغلب از رسانه ملی بارها پخش می شود؛ چنان که به مناسبت دهه کرامت این روزها شاهد تعظیم شعائر الهی به طرق مختلف هستیم میزبانی از کاروان های زیر سایه خورشید، میزبانی از جشن ها و بزرگداشت ها، برگزاری جلسات سخنرانی و مدیحه‌سرایی، اجرای سرودها و نمایش های میدانی و خیابانی، برپایی ایستگاه های صلواتی، راه اندازی میزهای خدمت و ... ازجمله تدارکات این ایام بچه های مسجد است که می کوشند فضایی جذاب و بانشاط با محوریت دهه کرامت ایجاد کنند.

 

 

 

البته همه آنچه مرور شد، در کنار ظرفیتی که مسجد و مسجدی ها برای اثرگذاری در حوزه های مختلف دارند ناچیز است و نباید با اکتفا به آنها از بالفعل کردن همه این ظرفیت غفلت کرد امری که شاید به تحقق نهضت بازگشت به مسجد ضرورتی دوچندان می بخشد تا بتوان نقش سنگر بودن مسجد را که عامدانه یا ناگاهانه در برخی برهه ها غصب شده یا به حاشیه رانده شده است، احیاء کرد.

 

پایان پیام/ 9