رونق بیش از پیش مساجد با اجرای طرح «مسجد محله کرامت» در جنوب فارس

رونق بیش از پیش مساجد با اجرای طرح «مسجد محله کرامت» در جنوب فارس

تاریخ انتشار : ۴ خرداد ۱۴۰۲
اخوت گفت: طرح «مسجد محله کرامت» می تواند موجب رونق بیش از پیش مسجد و برنامه های آن شود.

محمدابراهیم اخوت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، با اشاره به اجرای طرح «مسجد محله کرامت» در کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس، گفت: این طرح با وجود سادگی خود، می تواند موجب رونق بیش از پیش مسجد و برنامه های آن شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب استان فارس با اشاره به اینکه حضور مردم در هر مکان باعث رونق آن مکان است، افزود: اجتماع محوریت خانواده با محوریت مسجد عاملی بسیار مهم در جهت همدلی بیشتر میان اعضای خانواده و همچنین بین خانواده ها و اعضای محل شده و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی را به همراه دارد.

 

وی با بیان اینکه آیات و روایات نیز به اهمیت حضور در مسجد اشاره و تاکید دارند، به روایتی از مولا علی(ع) اشاره کرد که فرمودند: «مساجد محل نشست و برخاست پیامبران، خانه اهل تقوا و بازاری از بازارهای آخرت است و برای من نشستن در مسجد از نشستن در بهشت بهتر است.»

 

اخوت مسجد را مهد تمدن حقیقی بشری و بستر تحقق حکومت جهانی دین برشمرد و اظهار داشت: خلقت خشکی و محل استقرار انسان، از مسجد شروع شد.(دحو الأرض)، مسجد اولین بنای ساختمانی برای مردم است (اول بیت وضع للناس) و مأموریت مسجدسازی و خدمت به آن از شئون اصلی انبیاء است. (وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ)

 

وی ادامه داد: همچنین حضرت علی(ع) می فرمایند: «کسی که به مسجد می رود، به یکی از هشت چیز می رسد: دوستی که در راه خدا از او استفاده می کند، دانشی که نکته آموزنده ای به او می دهد، آیه ای از آیات الهی را فرا می گیرد، کلمه ای می شنود که موجب هدایت او می گردد، رحمتی به او می رسد، کلمه ای فرامی گیرد که او را از شک باز می دارد، گناهی را به دلیل ترس ترک می کند، یا گناهی را به دلیل شرم ترک می کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب استان فارس در تشریح جزییات این طرح افزود: در اجرای این برنامه از همه مردم و اهالی محله دعوت شده تا با حضور خانوادگی در مسجد چند ساعتی را مهمان خانه خدا بوده و پس از نماز مغرب و عشاء با دورهمی مختصر، مهمان کرامت همدیگر باشند.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح در ایام دهه کرامت و مصادف با هشتم ذی قعده که به نام «مساجد امید آفرین؛ پایگاه انتظار و اتحاد» نامگذاری شده است، به اجرا در می آید، در اجرای این طرح هرفرد در حد بضاعت خود از سایرین پذیرایی می کند تا در یک دورهمی ساده و پر نشاط معنوی، خاطره خوشی از دهه کرامت را در مسجد تجربه کنند.

 

 اخوت اظهار کرد: این دورهمی، با محوریت بزرگان محله و روحانی مسجد، زمینه‌ ایجاد آشنایی بیش از پیش و تقویت پیوندهای اجتماعی میان اهالی محله را فراهم می کند.

پایان پیام/ 691