این امام محله امید و نشاط به بچه‌ها هدیه می‌دهد

این امام محله امید و نشاط به بچه‌ها هدیه می‌دهد

تاریخ انتشار : ۶ خرداد ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام رفعتی امام یکی از محلات قدیمی شهر مشهد و قریب به سه دهه است که در خدمت مردم و پای کار حل مشکلات آن‌ها است و با تأسیس مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) و ایجاد قرارگاه در کنار آن تاکنون خدمات ارزنده‌ای به مردم ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علی رفعتی امام  محله یکی از محلات قدیمی شهر مشهد به نام آزادشهر است که تحقق شعار دهه کرامت یعنی «خدمت کریمانه؛ همدلی، امیدآفرینی» را با فعالیت های مسجدمحور عملی کرده است.

 

این امام محله مسئولیت مجموعه‌ای با عنوان قرارگاه فرهنگی تربیتی عاشورائیان مشهدالرضا(ع) را که در کنار مسجد و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) است، برعهده دارد و در این قرارگاه اقدامات خوبی را همراه با مسجدی ها و خیران انجام می دهد.

 

حجت‌الاسلام رفعتی که ۱۲ سال است در این محله فعالیت دارد، از سال ۷۵ در عرصه خدمت رسانی به مردم خوش درخشیده است. از ابتدای تأسیس مسجد، ساماندهی آن را نیز بر عهده داشته و با توجه به اهمیت و جایگاه مسجد این مکان مقدس را به قرارگاهی در راستای محرومیت زدایی اقتصادی و اجتماعی تبدیل کرده است.

 

حجت‌الاسلام رفعتی اقدامات فرهنگی خوبی را در این محله و مسجد به انجام رسانیده است، که می‌توان به تشکیل هیئت مذهبی اشاره کرد، هیئتی مختص دختران و پسران نوجوان و جوان که هر یک به صورت مجزا به فعالیت می‌پردازند و از این طریق قریب به ۲۰۰ نفر از جوانان و نوجوانان را جذب مسجد کرده و پای کار آورده است.

 

خدمت به زائران اربعین در ایران و عراق

خدمت به زائران، عاشقان و عزاداران اهل‌بیت علیهم‌السلام جلوه‌ای از عشق و ارادت دوستداران و دلباختگان به این آستان است که حجت‌الاسلام رفعتی و اهالی این محله نیز گاه این ارادت و عشق را در نذرهای عاشورایی و برپایی هیئت و مراسم سوگواری نشان می‌دهند گاه با برپایی موکب در کربلای معلی. چنان که با کمک های مردمی و همراهی نهادهای حمایتی، در راستای خدمت به زائران ابا عبدالله الحسین(ع) اقدام به برپایی موکب در ایام محرم، صفر و فاطمیه در سطح شهر مشهد کرده و نیز در ایام اربعین به مدت ۱۰ روز موکبی را در کربلای معلی دایر می کنند که پذیرای زائران اباعبدالله الحسین(ع) است.

 

البته این تمام کار حجت‌الاسلام رفعتی نیست، بلکه وی با ایجاد ۲۰ کارگروه و کانون به صورت تخصصی در پی حل مشکلات محله است که کانون مهدویت، قرآن و عترت، کانون ورزشی، فضای مجازی،کانون گفتمان انقلاب و کانون مدرسه مسجد محور و... از آن جمله هستند.

 

تبدیل مسجد به پایگاه قرآن

از اقدامات کانون‌ قرآن و عترت می‌توان به آموزش قرآن و برگزاری جلسات قرآن و حفظ قرآن اشاره کرد که از این طریق جوانان و نوجوانان بسیاری با قرآن و معارف آن مأنوس شده‌اند و گام های مهمی در تبدیل مسجد به پایگاه قرآن که مطالبه مقام معظم رهبری است، برداشته شده است.

 

 

 

 

تبیین گفتمان و اهداف انقلاب اسلامی و همچنین تبیین و تولید محتوا ذیل بیانات رهبر معظم انقلاب در فضای عمومی و فضای مجازی از فعالیت‌های شاخص کانون گفتمان انقلاب اسلامی است.

 

با توجه به فرصت ها و چالش هایی که فضای مجازی به ویژه برای نسل جوان ایجاد کرده است، این امام محله با ایجاد کانون فضای مجازی تلاش کرده از این قابلیت به بهترین شکل بهره برد که ایجاد قریب به ۱۰ کانال و گروه در شبکه های اجتماعی و تولیدات رسانه ای نمونه ای از این اقدامات است.

 

مدرسه مسجدمحور، طرحی جالب در جهت ایجاد پیوند بین مدرسه و دانش‌آموزان با مسجد بوده که حجت‌الاسلام رفعتی با ایجاد کانون مدرسه مسجدمحور آن را اجرایی کرده است، طرحی که در آن ۱۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر از پیش دبستانی تا کلاس نهم برای درس خواندن در مسجد حضور پیدا می‌کنند تا از فضای تربیتی و علمی بهره گیرند که ۳۰ نفر به عنوان عوامل و مربی در این طرح فعالیت دارند.

 

 

 

 

پوشش حمایتی از ۱۲۰۰ نفر

این کانون و کارگروه ها تحت عنوان قرارگاه محرومیت زدایی در شش شعبه فعالیت دارد که این شعبه ها در محلات با محوریت مسجد و همکاری امامان محله کار خود را انجام می‌دهند و علاوه بر این در زمینه عمرانی، فرهنگی، اقتصادی ۱۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

 

در این محله نیز هستند جوانانی که به دلیل مسائل و مشکلات مالی نتوانستند زندگی خود را شروع کنند، اما با همکاری و کمک این قرارگاه تاکنون برای ۱۰۷ نوعروس جهیزیه اهداء شده است تا بتوانند زندگی مشترک خود را بدون دغدغه مالی آغاز کنند.

 

کارآفرینی و اشتغالزایی هم یکی دیگر از فعالیت‌های قرارگاه است که پرورش گل‌های زینتی و آموزش آن به افراد جویای کار از قشر محروم محله، نمونه‌ای از کارآفرینی در این محله بود.

 

حجت‌الاسلام رفعتی با پای کار آوردن جوانان و دیگر امامان محله توانست مسجد را از نمازخانه بودن خارج و مقری برای حل مشکلات مردم تبدیل کند؛ وی در این باره می‌گوید: دو موضوع برای ما مهم است اول محله محور بودن و دوم نگاه تمدنی به محلات و معتقدیم مسجد باید در تمام عرصه ها فعال باشد و ابعاد مختلف مسجد دیده شود و این بستگی به نگاه ائمه جماعات و آموزش آن‌ها دارد.

 

پایان پیام/ 9