عملیات‌های تربیت‌محور در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اجرا می‌شود

عملیات‌های تربیت‌محور در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اجرا می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به پیگیری تربیت توحیدی در نشست اندیشه‌ورزی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: این ستاد نه اندیشکده است نه پژوهشگاه بلکه می‌کوشد در متن مسجد عملیات‌هایی را در حوزه فرهنگ، هنر و تربیت انجام دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، سلسله نشست‌های هیئت اندیشه‌ورزی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از صبح امروز (چهارشنبه، ۱۷ خردادماه) با موضوع «ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی» در مشهد مقدس آغاز شد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا حیدری» با اشاره به نخستین دستورجلسه این نشست اندیشه‌ورزی، اظهار کرد: همسو با محوریت تربیت در این نشست ها، پیش‌نویسی از جلسات گذشته تهیه و در جلسه نوبت صبح قرائت شد. این پیش‌نویس دارای چند فصل است که دو فصل آن با رویکرد تضارب آراء به بحث گذاشته شد و بررسی آنها به اتمام رسید.

 

دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: از این رو، در نوبت صبح هیئت اندیشه‌ورز بخش تعاریف و کلیات همچون تعاریف لغوی و اصطلاحی، نسبت تربیت با تربیت توحیدی اعتقادی و ... را به بحث گذاشتیم. همچنین اهداف تربیت توحیدی در سه محور معرفت‌یابی، محبت‌یابی و اطاعت الهی که نتیجه‌اش خدایابی و خداگونگی است، مورد بحث استادان حاضر در نشست قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی همچون حجج اسلام حسینی، مهدی گرجیان، حسن رمضانی، سیدیدالله یزدان‌پناه، حسین شهسواری، محمدحسن وکیلی، علی امینی نژاد و کمال‌الدین خداداده مباحثی را مطرح کردند و خوشبختانه جلسه رهاورد خوبی داشت.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری در موضوع تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز، بیان کرد: علاوه بر این، موضوعاتی در خصوص تربیت توحیدی و تربیت در بستر مسجد را به صورت میدانی و متناظر با متن جامعه پیگیری کردیم. ستاد هماهنگی کانون های مساجد نه اندیشکده است نه پژوهشگاه بلکه می کوشد در متن مسجد عملیات هایی را در حوزه فرهنگ، هنر و تربیت انجام دهد؛ البته در این باره به مبنای صحیح و بنیان مرصوص نیاز داریم و این مبانی باید محکم و متناظر با جامعه و مسجد باشد و در نظر محدود نمانده و کاربردی شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان قم اضافه کرد: شیوه‌نامه هسته‌های تربیت‌محور کانون های فرهنگی هنری مساجد به تضارب آراء گذاشته و نقاط ضعف و قوت آن با حضور کارشناسان به بحث و بررسی گذاشته شد.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به اهداف تربیت توحیدی که در بستر مسجد دنبال می شود، گفت: تربیت توحیدی زمینه رشد استعدادهای انسان در چارچوب مبانی دینی را دنبال می کند و ما با این تربیت در بستر کانون‌های فرهنگی هنری سه هدف اصلی را دنبال می کنیم نخست معرفت‌یابی، دوم محبت‌یابی که ظرفیت بالقوه در فطرت انسان و نیازمند فعال سازی توسط مربی است که این عشق توسط مربی به وی منتقل می شود و طاعت و بندگی را ارتقا می دهد و سوم شامل اطاعت الهی همراه با حس حضور می شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه این سه محور، خدایابی و خداگونگی می شود و زمانی که متربی در مسیر تربیت توحیدی قرار بگیرد به مقام قرب دست می یابد و این نظام تربیتی است که کانون های فرهنگی هنری در تلاشند در نشست های اندیشه ورزی به آن دست بیابند.

 

 

پایان پیام/ 9