نظام‌نامه هسته‌های تربیت‌محور در کانون‌های مساجد تدوین شد/ تربیت توحیدی بچه‌های مسجد با تکیه بر فطرت و لذت

نظام‌نامه هسته‌های تربیت‌محور در کانون‌های مساجد تدوین شد/ تربیت توحیدی بچه‌های مسجد با تکیه بر فطرت و لذت

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام حیدری با بیان اینکه نظام‌نامه تربیتی هسته های تربیت محور کانون های فرهنگی هنری مساجد تدوین شده است، گفت: این نظام‌نامه مقولات فطرت، لذت، خیال و سرمایه‌های روایی اهل‌بیت(ع) را در تربیت بچه‌های مسجد دنبال می‌کند.

حجت الاسلام «محمدرضا حیدری» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره خروجی سلسله نشست های اندیشه‌ورزی ستاد هماهنگی کانون های مساجد که با موضوع «ارکان تربیت و حجاب و عفاف در تربیت توحیدی» از ۱۶ تا ۱۸ خردادماه در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در طول نزدیک به سه روز برگزاری این نشست ها با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران، نظام نامه تربیتی هسته های تربیت محور کانون های فرهنگی هنری مساجد با فرآیند علمی و منطقی طراحی و تدوین شد.

 

دبیر هیئت اندیشهورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای این نظام نامه چند زیرساخت پیش‌بینی شده است، گفت: نخست انتشار نشریه اندیشه‌ورزان که این محتوا به صورت منظم در اختیار نخبگان و فعالان فرهنگی هنری مساجد قرار می گیرد؛ دوم تولید کلیپ های کوتاه و همراه با رعایت پروتکل های رسانه ای، سوم تبدیل محتوای جلسات به درسنامه ویژه مربیان که در دست اقدام است و بنا شد حجت الاسلام والمسلمین وکیلی این امر را عهده دار شوند و نهایتاً آنکه پس از تدوین درسنامه مربیان منتخب کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دوره ای آموزشی -کارگاهی شرکت می کنند.

 

وی با بیان اینکه اساساً منظومه دینی برای شکوفایی، رشد و تعالی انسان ارسال شده و منتهی‌الیه آن را هم خدای متعال توحید معرفی کرده است، گفت: آنچه اصالت دارد توحید است و انسان ها به وسیله دین به این مرتبه می رسند. بر همین مبنا نظام تربیتی ویژه کانون های مساجد حول محور تربیت توحیدی تدوین و تنظیم شده است.

 

وی تأکید کرد: اگر خدا و رسول(ص) انسان را به بهشت دعوت می کنند در اصل دعوت‌شان به سوی حقیقت بهشت‌آفرین یعنی خدا است طبیعتاً برای رسیدن به این اصل و اساس، راهکارهایی مدنظر است تا بواسطه آنها به حقیقت والای انسانی دست بیابیم اگر بخواهیم به صورت منطقی بخشی از محورهای راهکار در نظام تربیت توحیدی را تصریح کنیم بهترین راهکار سرمایه گذاری روی فطرت انسان است.

 

حجت الاسلام حیدری اضافه کرد: دومین مقوله لذت است که در آموزه های دینی بشدت موردتاکید قرار دارد اما با این قید که لذت هدایتگر انسان باشد. سومین راهکار تعلق‌خاطر خیالی به توحید است چون خیال نقشی مهم در زندگی روزمره انسان ها دارد. نکته بعد تأکید روی سرمایه های دعایی و روایی است که از طریق اهل بیت(ع) به ما رسیده است.

 

وی در ادامه ابراز کرد: راهکار بعدی تجربه کردن کنش های عملی است که انسان را به مسیر عمل‌گرایی در حوزه احکام دین همچون نماز، دعا و ذکر ببرد. پنجمین محور می تواند مربوط به برخی آداب توحیدی باشد مثل اینکه امام حسن(ع) در مسجد همواره دست بر محاسن‌شان می کشیدند که این قطعاً فلسفه ای دارد. محور بعدی ارائه برخی مباحث شرعی با بیانی خاص است و هفتمین محور اندیشه های بنیادین مبتنی بر عقل و وحی و متاثر از آیات و روایات را شامل می شود.

 

وی تأکید کرد: ما یک نظام تربیتی داریم که برای دستیابی به آن راهکارهایی لازم است و در تحقق آن محورهایی وجود دارد. محور نخست می تواند زندگی‌نامه اولیای الهی باشد چون هم لذت‌بخش و هم فطری است مثل همزادپنداری یک نوجوان با بزرگان و چهره هایی که مسیر قرب را پیموده اند البته این عرضه باید حساب‌شده و متناسب با فضای فکر و فهم مخاطب باشد.

 

دبیر هیئت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان با بیان اینکه احتمالا نشست اندیشه ورزی آتی کانون های مساجد با محور هنر برگزار شود، خاطرنشان کرد: محور دوم داستان های قرآنی و تمثیلی و نیز حکایت های حکیمانه است؛ محور سوم مربوط به روایات معصومین(ع) همچون حدیث جنود عقل و جهل امام صادق(ع) می شود.

 

 

پایان پیام/ 9