روایت «سرود سوره» از رویش و رشد گروه سرودی مسجدی

روایت «سرود سوره» از رویش و رشد گروه سرودی مسجدی

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
کتاب «سرود سوره» ماجرای رویش و رشد گروه سرود مسجد فاطمیه به همت نشر راه‌یار روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کتاب «سرود سوره» ماجرای رویش و رشد یک گروه سرود مسجدی به همت انتشارات راه‌یار منتشر شد.

 

بنابر این گزارش، از جمله‌ تأثیرات انقلاب اسلامی بر حوزۀ موسیقی، تجدید حیات دوبارۀ سرود است. ازآنجاکه سرود، مفاهیم را بهتر و تأثیرگذارتر از آثار به‌اصطلاح آکادمیک منتقل می‌کند، انقلابیون بیش از سایر قالب‌های موسیقایی به آن توجه کرده‌اند. با آغاز جنگ تحمیلی، نیاز به موسیقی و سرود انقلابی بیشتر از پیش احساس شد. هنرمندان انقلابی از سویی باید مردم را به صحنۀ دفاع و نبرد فرامی‌خواندند و از سوی دیگر، برای التیام دردها و زخم‌های اجتماعیِ حاصل از جنگ چاره‌ای می‌اندیشیدند. علاوه بر این، باید موجبات هم‌دلی و هم‌بستگی و وحدت داخلی را نیز فراهم می‌کردند.

 

اجرای سرودهای مکرر و متنوع برای رهبران و بزرگان جمهوری اسلامی، عملاً سرود را در بالاترین سطح توجه نظام قرار داده بود؛ مانند اجرای سرود «شهید مطهر»، «خمینی ای امام»، «برخیزید»، «مادر برام قصه بگو» در جماران و «خجسته باد این پیروزی...».

 

«گروه سرودِ سوره»، نمونۀ جذابی از ترکیب همۀ ویژگی‌های هنری‌وتربیتی است که دربارۀ یک گروه سرود می‌توان برشمرد. قطعاً این گروه سرود هم دارای نواقص و ضعف‌های بسیار است؛اما این‌ها نافیِ تجلی ابعاد گوناگون سرود بر اعضا و مربی این گروه سرود نیست.اینکه مربی گروه سرود هم‌زمان با تشکیل و ادارۀ گروه سرود، به روایت مکتوب این حرکت مبادرت ورزیده است، اتفاقی پیشرو و منحصربه‌فرد است؛ روایتی که حاصل نگاه‌ها و درونیات و برنامه‌های مربی برای هدایت گروه سرودش بوده است...

 

گفتنی است، کتاب «سرود سوره» با تحقیق مهدی عشقی رضوانی و تدوین فریده الیاسیفرد در ۱۵۲صفحه و با قیمت ۵۵هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

 

 

پایان پیام/ 9