اقامه عزای شهادت امام جواد (ع) در شهر جیرفت

اقامه عزای شهادت امام جواد (ع) در شهر جیرفت

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
شامگاه امشب (۲۸ خرداد ماه) مراسم شهادت امام جواد (ع) در مسجد امام سجاد (ع) شهر جیرفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، شامگاه امشب (۲۸ خرداد ماه) مراسم شهادت امام جواد (ع) در مسجد امام سجاد (ع) شهر جیرفت برگزار شد.
حجت الاسلام مجتبی الهی در این مراسم، ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع)، گفت: یکی از قول و قرارهایی که با شما مومنین گذاشته بودیم این بود که در شهادت يا میلاد اهل‌بیت (ع) یکی از توصیه ها یا رفتارهای امام معصوم (ع) را یاد بگیریم و به آن امام قول دهيم که در زندگی خود پیاده کرده و به آن عمل کنیم.
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت با اشاره به یکی از داستان های پدر و پسری که بین امام جواد (ع) و پدر بزرگوارشان رخ داده است، بیان کرد: بزنطی که از بزرگان اهل حدیث و انسانی با کرامت است می گوید؛ نامه حضرت رضا (ع) را به حضرت جواد (ع) که از مرو به مدینه نوشته بودند به این مضمون خواندم: «به من خبر رسیده که غلامان و خادمان بیت هرگاه سوار بر مرکب می شوی تا از خانه بیرون بروی تو را از درب کوچک خانه بیرون می برند، این عمل ریشه در بخل آنان دارد تا از جانب تو به احدی خیر نرسد،از تو می خواهم به حقی که به عنوان پدر و امام بر تو دارم، رفت و آمدت جز از درب بزرگ خانه نباشد، وقتی سوار می شوی درهم و دینار همراهت باشد، احدی به تو عرض حاجت نکند جز اینکه به او عطا کنی اگر عموهایت از تو درخواست کردند به آنان ببخشی کمتر از پنجاه دینار مده، اگر خواستی بیشتر بپردازی اختیارش با توست، و اگر عمه هایت از تو درخواست نمودند کمتر از بیست و پنج دینار نپرداز، بیشتر خواستی بپردازی حق با توست، من می خواهم خداوند به تو مقام و مرتبت دهد. انفاق کن و وحشت از تنگدستی و نداری نداشته باش که عنایت کننده به تو صاحب عرش است».
وی خاطرنشان کرد: درس اول از داستان این است که همه مردم خصوصا مسئولين و خواص در بين مردم رفت و آمد داشته باشند و یا اصطلاحا مردمی باشند و خودشان را از مردم جدا نکنند.
حجت الاسلام الهی تصریح کرد: درس دوم این است که اهل بخشش و دستگیری باشیم و در این داستان به ما گوشزد می شود که در کمک کردن به نیازمندان اولویت با فقرای فامیل و فقرای سادات است (صدقه مستحبی به سادات نیازمند پرداخت کردن اشکالی ندارد).
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت ادامه داد: درس سوم داستان این است که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشیم، این واجبی که خودش شرایط و احکامی دارد و هر کسی بايد احکام این واجب الهی را بداند و سپس آن را انجام دهد تا خدایی نکرده دچار عملی حرام نشود و همچنین اینکه نصيحت پذیر باشیم و نصيحت افراد دلسوز را بپذیریم.
وی عنوان کرد: امام جواد (ع) از امامانی است که برای حاجات دنیوی به او رجوع می‌کنند و توصیه شده جوانان و کسانی که گرفتاری دنیوی اعم از ازدواج، مسکن و مشکلات مالی دارند به ایشان متوسل شوند.
حجت الاسلام الهی اظهار کرد: گر چه سن امام جواد (ع) ۲۵ سال بیشتر نبوده اما توصیه شده جوانان و کسانی که گرفتاری دنیوی اعم از ازدواج، مسکن و مشکلات مالی و معیشتی دارند دست به دامان این امام همام شوند چرا که گره گشاتر است.
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت بیان کرد: امام جواد (ع) در حقیقت باب جوانان است و همیشه انسان باید برای توسل به اهل بیت (ع) از در و باب وارد شود.
وی ابراز کرد: یکی از واجباتی که در کلام گهربار امام جواد (ع) روی آن خیلی تاکید شده، مسئله خمس است، احاديث فراوانی در خصوص پرداخت خمس داريم كه معروف‌ترين آن حديث امام جواد (ع) امام نهم شيعيان است كه مي فرمايند؛ «هركس خمس بدهد من تضمين مي كنم كه مالش كم نمي شود.» و امام رضا (ع) می فرماید؛ چنین فردی که خمس ندهد چند برابر آن از سرمایه وی کم می شود.
حجت الاسلام الهی یادآور شد: حضرت امام خمينى(ره) در تحرير الوسيله مى‏فرمايد؛ هر كس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بيت (ع) و كسانى كه حق آن بزرگواران را غصب كرده‏اند، مى‏شود و خدا نکند پس از سالها سینه زدن و عزاداری برای امام حسین (ع و ائمه اطهار (ع)، اسم انسان در لیست غاصبان حق اهل‌ بیت (ع) باشد.

پایان پیام/ 586