مهرواره «محله همدل»؛ فرصت تبدیل مسجد به مرکز حکمرانی محلی

مهرواره «محله همدل»؛ فرصت تبدیل مسجد به مرکز حکمرانی محلی

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام قادری با اشاره به سازوکار انگیزشی‌ای که مهرواره «محله همدل» در بستر مسجد ایجاد کرده است، گفت: این مهرواره به تبدیل شدن مسجد به مرکز حکمرانی محله و حرمت در مسیر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی کمک می‌کند.

حجت الاسلام محمد قادری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برکات برگزاری مهرواره «محله همدل»، اظهار کرد: محله همدل نقطه اوجی برای عهد مشترک حرکت به سمت جامعه پردازی و تمدن سازی در طلیعه ظهور امام عصر(عج) است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر مسجد را محور و قلب هر محله و جامعه دانست و گفت: مسجد می تواند راهنمای مسائل دنیوی و اخروی و محل رشد باشد و مهرواره محله همدل این اتفاق را رقم می زند؛ هم انگیزشی عمل و از طرفی برای مؤثرتر شدن انگیزش کمک می کند. دیده شدن افراد فعال و مساجد شاخص باعث می شود، افرادی که به این سمت حرکت می کنند خود نیز راسخ تر شوند و این مهرواره عامل مهمی برای رشد و ارتقاء مساجد است.

 

وی بر اهمیت مهرواره همدل تأکید کرد و افزود: گفتمان بنیاد هدایت با این مهرواره ها در حال نشر است و قله اوج که مسجد مرکز حکمرانی محله را داشته باشد با این مهرواره ها رقم می خورد.

 

مدیر کل تبلیغات بوشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان بوشهر ابراز کرد: در بوشهر بسیج محلات و مساجد و اداره کل تبلیغات اسلامی که دو نهاد مهم در راهبری مساجد هستند در کف میدان اتصال قوی پیدا کردند و گسترش گفتمان کم‌کم به سایر نهادهای حاکمیتی نیز با امضای تفاهم نامه ها خواهد رسید تا همه جایگاه مسجد را درک می کنند.

 

وی ادامه داد: ما برای برگزاری هر چه بهتر مهرواره محله همدل در استان بوشهر ستاد عملیات تشکیل دادیم؛ ابتدا خود اعضای ستادی اداره تبلیغات اسلامی توجیه و ادارات شهرستان نیز همراه شدند و مهرواره محله همدل به بخش های جزئی‌تر ابلاغ شد. بعد از آن آمایش می شود که هر شهرستان طبق محله بندی صورت گرفته و ابلاغ شده چقدر موفق بوده است؟ در این طرح آمایش شهرستان ها ارزیابی می شوند و برترین ها مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

حجت الاسلام قادری به همراهی جامعه قرآنی استان در این مهرواره اشاره کرد و گفت: چون شروع مهرواره با ماه مبارک رمضان همراه بود؛ دارالقرآن هم به خوبی همراه شد و فضای قرآنی استان با این مهرواره همراهی خوبی دارد.

 

وی با اشاره به تفاوت مهرواره محله همدل با مهرواره های قبلی بنیاد هدایت، بیان کرد: دخیل کردن بقیه نهادها در این مهرواره نکته خوبی بود؛ سایر نهادها نیز با این گفتمان نسبت گرفتند و به ما کمک خواهند کرد که این حرکت بهتر پیش برود.

 

مدیر کل تبلیغات استان بوشهر با اظهار تأسف از اقدامات صورت گرفته در حوزه مسجد که آن را به یک شبستان عبادی، فردی و گاهی جمعی تقلیل داده اند، افزود: داشته های محله همدل باید حراست و پشتیبانی شود؛ این داشته ها نقطه جهش خوبی برای حرکت گفتمان ساز مسجد در استان هستند.

 

وی ادامه داد: در این مهرواره اطلاعات خوبی نسبت به محله ها پیدا کرده و مسجد و فعالیت های اجتماعی در محله را شناخته ایم و در گام بعدی باید از همین داشته ها استفاده و محلات دیگر را هم همراه کنیم و در جایی که این گفتمان فعال نشده چه کنیم که فعال تر شوند.

 

حجت الاسلام قادری با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند مساجد سنگر هستند، خاطرنشان کرد: در بوشهر مساجد فعال و امامان شاخص زیادی داشته ایم؛ مرحوم آیت الله شیخ حسن آل عصفور که امام مسجد نیز بود، حتی تنظیم بازار منطقه و بوشهر را انجام می داد.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون در بوشهر یکپنجم مساجد امام جماعت دارند؛ علی رغم مشکلاتی همچون شرایط نامناسب آب و هوا و دوری از مرکز ما به دنبال مؤثرتر کردن داشته ها هستیم تا دیگران هم به حرکت در بیایند و مساجد از یک شبستان ساده به محوریت محله تبدیل شوند و معتقدیم وقتی موفقیت ها دیده شد بقیه مساجد هم فعال تر خواهند شد، همان‌طور که با الگو شدن یک امام در شهر آبپخش همه مساجد شهر فعال شدند.

 

پایان پیام/ 9