تئاتر مسجدی با رویکرد تربیتی دنبال می‌شود/ تئاتر بچه‌های مسجد مردمی‌ترین جریان فرهنگی در کشور است

تئاتر مسجدی با رویکرد تربیتی دنبال می‌شود/ تئاتر بچه‌های مسجد مردمی‌ترین جریان فرهنگی در کشور است

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
جلسه هماهنگي و تبيين دوره آموزشي «مدرسه تئاتر شبستان» برگزار و طی آن بر پیگیری تئاتر مسجدی با رویکرد تربیتی تأکید شد. در این جلسه از تئاتر بچه‌های مسجد به عنوان مردمی‌ترین جریان فرهنگی در کشور یاد شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، جلسه هماهنگي و تبيين دوره آموزشي «مدرسه تئاتر شبستان» بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه) با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس و «مهدی مقدم»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و تنی چند از هنرمندان برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این نشست طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان حاضر در این نشست که در مدرسه تئاتر شبستان برای اعضای کانون‌ها به فعالیت خواهند پرداخت، گفت: هنر تئاتر برای ما آمیخته با تفکر است، تئاتر هنری است که لایه تربیتی آن بر نوجوانان و جوانان تاثیر دارد به طوری که حتی اگر در آینده تبدیل به بازیگر حرفه ای نشوند، اما به فنونی همچون اعتمادبنفس و فن بیان و مطالعه هدفمند مجهز می شوند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: تئاتر متفاوت از سینما است گرچه هر دو می‌توانند در خدمت انسان قرار بگیرند، در این راستا نگاه ما در حوزه کار مسجدی تربیتی است، وقتی که گروه سرود در مسجد تشکیل می‌دهیم انتظار نداریم که یک ارکستر سمفونیک تشکیل شود، همین که خانواده ها دور هم جمع می‌شوند و یک کار گروهی صورت می‌پذیرد یک سرمایه بزرگ است.

 

حجت الاسلام و المسلمین خداداده ادامه داد: البته در این میان حضور هنرمندانی چون شما بسیار موثر است و با توجه به اینکه اصل کار در مسجد، تربیتی است بسیار مسرورم که این کار با چارچوب محکم به سرانجام می‌رسد.

 

وی خاطرنشان کرد: در تبیین هنر و هنرمند استاد تاثیر بسزایی دارد، لذا ما خوشحالیم که شما هنرمندان متعهد در این کار هستید و بچه های مسجد انتظار دارند در کنار شما با زیبایی ها و مفاهیم هنر آشنا شوند.

 

 

 

 

در ابتدای این نشست «حسین عالم‌بخش»، با بیان اینکه هنرهای نمایشی مثل دو میدانی در ورزش است، گفت: هنر تئاتر در همه کشورها هست و هنر استراتژیکی است که امیدواریم با فعالیت‌ها و اتفاقاتی که در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برنامه ریزی شده است بتوانیم اثرات مشهود آن را در سطح کشور و به ویژه شهرستان ها و روستاها ببینیم.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سامانه بچه‌های مسجد ظرفیت قابل توجهی است که بسیاری از فعاليت‌های هزاران کانون فرهنگي هنري را ارائه می‌کند که هر کدام در عرصه های مختلف از جمله تئاتر فعالیت دارند.

 

عالم بخش افزود: اولین گام در مدرسه تئاتر شبستان توجه به ظرفیت فعالیت‌های کانون‌ها در عرصه تئاتر است و امیدواریم بتوانیم در این گستره تاثیرگذار باشیم.

 

در ادامه ابوالفضل همراه با بیان اینکه فعالیت در این عرصه برای بچه های مسجد یک توفیق است، افزود: من کار هنری ام را از ۹ سالگی و از مسجد شروع کردم و نسبت به این مساله دغدغه دارم.

 

حضور در جمع بچه های مسجد حالمان را خوب می کند

این کارگردان، نویسنده و بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر گفت: اگر مثل گذشته از جمله دهه شصت همان همت وجود داشت، بسیاری از مشکلات فرهنگی هنری کشور به این صورت بروز نمی کرد، به هر روی آغاز فعالیت در عرصه تئاتر با محور کانون‌های مساجد را به فال نیک می گیرم چرا که اصلا حضور در جمع بچه های مسجد حالم را خوب می‌کند.

 

وی تصریح کرد: امیدوارم ارتباط با مساجد و کانون‌های مساجد فراهم شود و پیشنهاد می دهم خروجی افرادی که در کارگاه‌ها فعالیت دارند بتوانند از زیرساخت‌ها بهره مند شوند و ما در مجموعه فرهنگسرای نیاوران اعلام آمادگی برای فعالیت در این عرصه را داریم.

 

همراه افزود: کاری که انجام می‌دهید ارزشمند و سخت است و معتقدم حرکتی که دارد انجام می‌شود، می‌تواند مردمی ترین حرکت فرهنگی در کشور باشد چراکه ظرفیت کانون‌های مساجد در سراسر کشور پراکنده و گسترده است و می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

رئیس فرهنگسرای نیاوران تصریح کرد: این حرکت شما شاید به تنهایی ادامه دادنش سخت باشد لذا باید تمامی اندیشه ها و ارتباطات لازم انجام شود تا همه کمک کنند و فکر می‌کنم باید برنامه ریزی جدی صورت بگیرد و از اساتید مختلف بهره مند شویم تا افرادی که شناسایی می‌شوند، رها نشوند.

 

این هنرمند ادامه داد: شناسایی‌ بچه‌های مسجدی مستعد در عرصه هنر تئاتر اهمیت دارد اما مهمتر آن است که سالانه از این افراد خروجی داشته باشیم که تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی است که در نهایت در سپهر آسمان فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی شاهد تربيت هنرمندان ارزشی باشیم.

 

در ادامه سیروس کهوری نژاد طی سخنانی با بیان اینکه ما هنرمندان در برخی حوزه‌ها که قرار می‌گیریم دو بخش می‌شویم، افزود: یک بخش تنها هستیم و یک بخش گروهی اما یکی از مسائل مهم با وجود این مسائل انتقال داشته‌ها و اطلاعات است، به شخصه به یاد می‌آورم که به  دانشگاه تهران آمدم همواره تلاش می کردم که اطلاعات را به گونه ای در اختیار هنرجو قرار دهم که بتوانند استفاده کنند.

 

وی گفت:  اولین کتابی که خلاصه کردم حدودا سال ۱۳۵۴ بود، به یاد دارم که سیدخندان زندگی می‌کردیم و مسجدي در محله مان بود که به هرکسی که کتاب را خلاصه می‌کرد جایزه می‌دادند، من کتاب را خلاصه کردم و یک جفت کفش جایزه گرفتم، برایم لذت بخش بود و کتابخوانی من و کلا کارهای هنری ام از مسجد شروع شد.

 

این هنرمند افزود: نسل قدیم دانش خود ر ا به نسل جدید منتقل نمی‌کند، امیدوارم نسل جدید نگاه متفاوتی داشته باشد و در کوچه های بهتری قدم بزند و ما باید این تجربه نسلی خود را سامان بخشی کرده و منتقل کنیم. اکنون که مامنی برای فعالیت تئاتر در عرصه مسجد ایجاد شده است بسیار خوشحالم که اطلاعات خودم را با بچه های مسجد به اشتراک بگذارم و کاری را در این حوزه انجام دهم.

 

در ادامه فرهاد بشارتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مدرسه تئاتر شبستان گفت: من در دوره نوجوانی اهل مسجد بودم و فعالیت‌های فرهنگی داشتیم، امیدوارم با شناخت ظرفیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری بتوانیم دستاوردهای خوبی را در عرصه تئاتر داشته باشیم.

 

این بازیگر گفت: خوشحالم که اولین شهر در برگزاری مدرسه تئاتر شبستان شهر خودم یعنی رشت است و امیدوارم برای شرکت کنندگان در این مدرسه که از رده سنی ۱۴ تا ۳۰ سال شرکت دارند شاهد رشد هرچه بیشتر تئاتر مسجدی باشیم.

 

در بخش دیگری از این نشست آرزو سادات افشار، بیان کرد: من کارم را با تئاتر دفاع مقدس آغاز کردم و سال گذشته جزو هیئت انتخاب تئاتر مساجد حوزه هنری بودم، در این تجربه دیدم که بازیگران چه قدر راحت بودند و تقدسی که در کارشان داشتند و برای آغاز کار وضو می‌گرفتند و این برای زندگی من برکت داشت.

 

وی گفت: امیدوارم زمانی را برای بچه های مسجد بگذاریم و اردوهای حضوری برایشان داشته باشیم، از سوی دیگر از آنجایی که کلاس های ما در مدرسه تئاتر شبستان حضوری است تصور می‌کنم که زمان برگزاری طولانی تر و یکسره باشد تا هم شرکت کنندگان یاد بگیرند و هم بتوانیم استعدادها را شناسایی کنیم.

 

همچنین در ادامه  ساغر لطفی نژاد، هنرمند تئاتر کاغذی با ابراز خرسندی از اینکه مقوله تئاتر در مسجد در حال شکلگیری است، گفت: من از کودکی در تئاتر مساجد شرکت می کردم و علاقه نخستین من به عرصه تئاتر از آنجا شروع شد، تئاتر کاغذی متاسفانه مهجور بود و آقای عالم بخش به این مقوله توجه کردند.

 

پایان پیام/ 9