این طلبه دهه هفتادی مسجد را پایگاه وحدت شیعه و سنی و رفع فقر کرده است

این طلبه دهه هفتادی مسجد را پایگاه وحدت شیعه و سنی و رفع فقر کرده است

تاریخ انتشار : ۴ تير ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام منصوری امام محله دهه‌هفتادی مسجد النبی(ص) شهرک باهنر کرمانشاه با نگاه فرامذهبی و با نیت استفاده از ظرفیت‌های مسجد در بهبود معیشت و سبک زندگی اهالی، توانسته مسجد را مقر وحدت و نیز گره‌گشایی‌های مومنانه کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام رسول منصوری، متولد سال ۱۳۷۳ و اهل استان کرمانشاه که در مسجد النبی(ص) شهرک باهنر این شهرستان مشغول به فعالیت تبلیغی است؛ شهرکی که از پیروان فرق و مذاهب گوناگونی همچون شیعه و سنی و اهل حق در آن ساکن هستند.

 

این طلبه جوان حدود سه سال است که توفیق تبلیغ دین را یافته و قریب به یکسال است در این شهرک فعالیت خود را آغاز کرده است‌، پیش از این نیز در محله‌های دیگر کرمانشاه به فعالیت تبلیغی می‌پرداخت.

 

به دلیل‌ حاکم بودن فقر شدید در منطقه تبلیغی کنونی، اولین اقدام حاج آقا منصوری اشتغال‌زایی برای بانوان بوده و طی یکسال حضور خود در محله، سه دوره گلیم بافی در مسجد ویژه بانوان برگزار کرده تا بانوان بتوانند با آموزش این هنر، کمک خرج خانواده‌های خود باشند.

 

 

 

 

سرمایه‌گذاری روی تربیت دینی بچه‌ها

این روحانی دغدغه‌مند البته تنها هدفش متمرکز بر رفع فقر مالی نبوده، بلکه برای رفع فقر فرهنگی منطقه نیز برنامه‌هایی را طرح ریزی کرده است که راه اندازی مهدکودکی در مسجد از جمله این اقدامات بوده است. در این مهد به بچه‌ها روخوانی قرآن، نحوه اقامه نماز و... آموزش داده می‌شود و در این راستا برای مادران نیز کلاس‌های سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود.

 

برگزاری ایستگاه‌های صلواتی در محله و برگزاری چندین دوره کتابخوانی و در نظر گرفتن هدایایی برای افراد، از دیگر اقدامات فرهنگی این امام محله بوده است وی درصدد است در تابستان امسال کتابخانه‌ای را داخل مسجد راه اندازی کند تا علاوه بر جا انداختن فرهنگ کتابخوانی، نوجوانان و جوانان محله بتوانند از این ظرفیت‌ها برای افزایش دانش عمومی خود بهره گیرند.

 

 

برنامه‌ریزی مدون برای کمک های مومنانه

این امام محله دهه‌هفتادی همچنین نیازمندان منطقه را به سه گروه تقسیم کرده تا با این کار به نیازمندان به صورت هدفمند کمک رسانی کند؛ گروه نخست شامل نیازمندانی است که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و گروه دوم از کسانی هستند که تحت پوشش بهزیستی هستند و گروه سوم شامل نیازمندانی است که تحت حمایت هیچ نهادی قرار ندارند.

 

راه اندازی مرکز نیکوکاری مهر علوی

وی با فعال کردن مرکز نیکوکاری راکد مسجد توانسته خدماتی را به مستضعفان ارائه دهد. مرکز نیکوکاری مهر علوی مسجد، اکنون ۲۵۰ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۷۰ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی و ۷۰ نفر از نیازمندان دیگر را تحت حمایت خود قرار داده است.

 

 

 

 

البته یک صندوق قرض الحسنه نیز در مسجد وجود داشت که به دلیل مشکلاتی همچون عدم بودجه کافی و همچنین عدم بازگرداندن مبالغ وام توسط وام گیرندگان کارش متوقف شده بود اما حجت الاسلام منصوری بنا دارد به زودی با استفاده از ضوابط قانونمندتر این صندوق را دوباره راه اندازی کند تا در شرایط کنونی جامعه یاریگر نیازمندان باشد.

 

این طلبه پویا پیگیر حل مشکلات اهالی محله نیز است و کارهای آن‌ها را از ادارات مختلفی همچون شهرداری و بهزیستی و... پیگیری می‌کند به طور مثال روشنایی و آسفالت و نظافت محله را که دچار مشکلاتی بود با پیگیری از شهرداری برطرف کرد.

وی اکنون در تلاش است تا در این محله بوستانی ایجاد کند و در این راستا پیگیری‌هایی از شهرداری انجام داده و امید دارد این پیگیری‌ها به زودی به نتیجه دلخواه منجر شود.

 

ویزیت و تهیه رایگان دارو برای اهالی محل با رایزنی از پزشکان و پیگیری جهت برگزاری کلاس Na در مسجد جهت تشویق معتادان به ترک اعتیاد و بیان مضرات استفاده از مواد مخدر برای جوانان از دیگر اقدامات حاج آقا منصوری بوده است.

 

این امام محله فعال در راستای هدف خود از این دغدغه‌مندی و انجام اقدامات مختلف در سطح محله می‌گوید: هدف اصلی من هدایت مردم است و برایم فرقی ندارد که شخص پیرو چه آیین و فرقه‌ای‌است بلکه تنها هدف ما ترویج سبک زندگی اسلامی است؛ حتی اگر آیین و مذهب ما یکی نباشد مهم برایم این است که چارچوب اسلام در زندگی مردم رعایت شود.

 

وی در رسیدگی به مشکلات مردم برایش فرقی نمی‌کند که فرد مورد نظر پیرو کدام آیین و مذهب و همواره نیتش بر جذب افراد است، البته برای ترغیب افراد به حضور در مسجد، برخی از کمک‌ها و حمایت‌های خود را به نمازگزاران مسجد اختصاص داده است. همین رفتارهای او است که موجب شده تعدادی از افراد اهل تسنن نیز جذب مسجد شوند و نمازهای خود را به امامت حاج آقا منصوری در مسجد اقامه کنند.

 

پایان پیام/ 9