ايستادگي در برابر نيروهاي اهريمني از درس هاي مهم قرآن است

ایستادگی در برابر نیروهای اهریمنی از درس های مهم قرآن است

تاریخ انتشار : ۴ تير ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمين خداداده، در پيامي، ضمن محکوميت اقدام صهيونيست ها در توهين به مقدسات مسلمانان، بيان کرد: خرابي مسجد يعني محو اتحاد و تشکل، قطع رابطه با امام عادل، فراموشي فقرا، عدم آگاهي از اوضاع جامعه و غفلت از خدا. ايستادگي در برابر نيروهاي اهريمني از درس هاي مهم قرآن است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در پیامی، ضمن محکومیت اقدام صهیونیست ها در توهین به قرآن کریم و مسجد، بیان کرد: خرابی مسجد یعنی محو اتحاد و تشکل، قطع رابطه با امام عادل، فراموشی فقرا، عدم آگاهی از اوضاع و غفلت از خدا. به همین دلیل است دشمن هرچقدر که بتواند، این مراکز را قلع و قمع می کند «لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ.» اما از درس های مهم قرآن، ایستادگی و ایثار در برابر نیروهای اهریمنی است.

 

متن پیام به این شرح است:

 

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

 

یورش وحشیانه سربازان اسرائیلی به مسجد الاقصی و بی حرمتی به خانه خدا و پایگاه قرآنی مسلمانان، برآمده از جهل و غرور است. به فرمایش قرآن «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا» (حج، 40) «و اگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر دفع نمی کرد، صومعه ها و کلیساها و کنیسه ها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده می شود، سخت ویران می شد.»

 

خرابی مسجد یعنی محو اتحاد و تشکل، قطع رابطه با امام عادل، فراموشی فقرا، عدم آگاهی از اوضاع و غفلت از خدا. به همین دلیل است که دشمن هرچقدر که بتواند، این مراکز را قلع و قمع می کند «لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ.» این درحالی است که ایستادگی و ایثار در برابر نیروهای اهریمنی از درس های مهم قرآن، کتاب مسلمانان است.

 

 این آیه درباره جهاد و تشریع قتال است به منظور حفظ مجتمع دینی از شر دشمنان دین؛ کسانی که می خواهند نور خدا را خاموش کنند. بنابراین اگر جهاد نباشد همه معابد دینی و مشاعر الهی ویران گشته، عبادات و مناسک از میان می رود. معابد و مساجد، مظاهر دین و شعائر و نشانه های دین هستند که مردم به وسیله آن به یاد دین می افتند، و در آنها نشسته احکام دین را می آموزند و صورت دین را در اذهان مردم حفظ می کنند.

 

مساجد مسلمانان همانند کلیسا ها و معابد دیگر مورد احترام است. محل عبادت در ادیان آسمانی محترم هستند و خداوند اراده کرده با بعضی از مردم حزب اللهی جلوی بعضی از متجاوزین را بگیرد و اگر این دفاع نبود تمام مراکز عبادت از بین می رفت. از این آیه معلوم می شود مراکز عبادت باید حفظ شود ولو با جنگ. مراکز عبادی ادیان چنان مورد احترام و تکریم هستند که قران می فرماید وقتی حضرت موسی به یک مکانی که می رسد، می گوید « فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ. إِنَّک بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوی» ( طه، 12). « کفشهایت را در بیاور. تو به مکان مقدسی می آیی.» تازه این آیه درباره کوه طور بود؛ جایی که مسجد نبود.

 

با توجه به گزاره های دینی و آسمانی قرآن، چنین حرکت و حشیانه را در هتک حرمت مسجد و قرآن از طرف صهیونیسم و رژیم کودک کش آن، محکوم و انزجار خود را بیش از پیش اعلان می کنیم. «وَ إِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یخَوضُونَ فیِ ءَایَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنهْمْ حَتیَ‏ یخَوضُواْ فیِ حَدِیثٍ غَیرْهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْری‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» (انعام، 68) «هر گاه کسانی را دیدی که آیات ما را استهزا می‏کنند، از آنها روی بگردان تا به سخن دیگری بپردازند! و اگر شیطان از یاد تو ببرد، هرگز پس از یاد آمدن با این جمعیّت ستمگر منشین!»

 

کمال الدین خداداده

چهارم تیرماه 1402