غدیر نقطه عطف شادی‌‌آفرینی در مساجد باشد/ مسجدی‌ها درباره غدیر و مباهله فرصت‌سوزی نکنند

غدیر نقطه عطف شادی‌‌آفرینی در مساجد باشد/ مسجدی‌ها درباره غدیر و مباهله فرصت‌سوزی نکنند

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲
یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید غدیر نقطه‌عطف شادی‌‌آفرینی در مساجد شود، گفت: مساجد و ائمه‌جماعات از ظرفیت غدیر برای اتفاقات خوب در محلات بهره بگیرند. در این میان فرصت‌سوزی نکرده و شادی غدیر و مباهله را در حاشیه استقبال از محرم نبرند.

حجت الاسلام والمسلمین «حسین رضایی‌قمی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد  خبرگزاری شبستان درباره ظرفیت‌های مسجد برای تبیین مسئله غدیر و بزرگداشت عیدالله‌الاکبر غدیر، اظهار کرد: مسجد در طول تاریخ اسلام ظرفیت های خود در تبیین مسائل مهم و حیاتی را اثبات کرده است چنان که وجود مقدس پیامبر(ص) هجرت خود از مکه به مدینه را با ساخت مسجد گره زدند و به ما آموختند اسلام پیوند ناگسستنی با مسجد دارد.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مهم آنکه بعدها در محلی که بیعت با امیرالمومنین(ع) در روز غدیر انجام شد، مسجدی به عنوان یادمان بنا کردند تا آن روز و آن واقعه نیز با مسجد گره بخورد. وجود اقدس امیرالمومنین(ع) نیز در روز غدیری در مسجد کوفه خطبه‌ای ایراد و مطالبی را درباره واقعه غدیر و مبحث امامت و ولایت مطرح کردند و سپس مردم را برای اطعام به خانه امام حسن مجتبی(ع) دعوت و تاکید کردند حتی برای بردن اطعام ظرف بیاورید.

 

وی تصریح کرد: در این ماجرا هم تبیین و هم اطعام غدیر در مسجد انجام می شود تا همه بدانیم ظرفیت مسجد برای تبیین بسیار مهم است. امروز هم اگر مسجد را بنایی بدانیم که همه رویدادهای یک محله و منطقه یا حتی شهر (مسجد جامع) را راهبری می کند باید غدیر نقطه عطف شادی‌بخشی ها در مسجد شود و افراد و اقشار مختلف به کمک این شادی‌بخشی بیایند برای مثال صاحبان مشاغل و کاسبان و نیز ارائه‌دهندگان خدمات که جزء مأموین مسجد هستند به نیت غدیر و به نام امیرالمومنین(ع) تخفیف هایی را به مشتریان خود بدهند و از این بستر به ترویج شادی های غدیر کمک کنند.

 

حجت الاسلام رضایی‌قمی تأکید کرد: با این نگاه و رویکرد همه مشاغل می توانند با محوریت مسجد غدیر را تبیین و ترویج کنند. نصب پرچم سردر منازل و مغازه ها و آذین بندی معابر و خیابان ها توسط مسجدی ها نیز در فضاسازی شاد غدیر کمک می کند. علاوه بر این، همسو با تأکید بسیار بر اطعام غدیر، خوب است مساجد همچون دهه اول محرم که اطعام را به سنت تبدیل کرده اند، اطعام در شب غدیر، ظهر غدیر و نیز برای افطار غدیر را مورد اهتمام قرار دهند و مردم به ویژه محرومان را پای سفره برکات غدیر بنشانند.

 

این خطیب مذهبی با بیان اینکه این ظرفیت های مسجدی به رشد و توسعه فرهنگ غدیر در جامعه کمک می کند، گفت: امام مسجد که به عنوان امام محله شناخته می شود اگر با اهالی ارتباط و انس داشته باشد می تواند منشأ اتفاقات مبارک بواسطه غدیر و شادی های آن در سطح محله باشد؛ برای مثال امروز که طلاق به بحران در جامعه تبدیل شده است اگر امام مسجد صرفاً امام جماعت نباشد بلکه امامت محله را عهده‌دار باشد می تواند از ظرفیت های غدیر برای جلوگیری از آسیب هایی همچون طلاق بهره گرفته و فرصت آشتی را برای زوجین فراهم کند.

 

وی اضافه کرد: مسئله فرزندآوری، نامگذاری های مناسب برای فرزندان به ویژه که امروزه شاهد انتخاب برخی نام های عجیب و غریب با دلایل غیرمنطقی برای فرزندان هستیم همه مسائلی است که می توان در بستر برنامه ها و شادی های غدیر در مساجد تبیین شود.

 

حجت الاسلام رضایی‌قمی با بیان اینکه بزرگداشت برخی از مناسبت های به مذهبی با الهام از دهه اول محرم، در قالب دهه انجام می شود مثل دهه کرامت، ابراز کرد: ایام غدیر و ولایت امیرالمومنین(ع) دهه نیست بلکه از عید قربان تا روز مباهله که از اعیاد بزرگ است و ساحت آن مربوط به همه اهل بیت(ع) می شود، باید با جشن و شادی بزرگ داشته شود.

 

وی در ادامه تأکید داد: این اعیاد در آستانه محرم است و پس از مباهله فرصت چاووشی خوانی، سیاه‌پوشی و عزاداری داریم، پس فرصت‌سوزی نکنیم و فرصت مباهله و جشن های آن را از دست ندهیم و در حاشیه استقبال از محم حسینی قرار ندهیم؛ پس از مباهله پنج روز تا محرم فرصت است و پس از آن دو ماه فرصت عزاداری برای امام حسین(ع) داریم.

 

حجت الاسلام رضایی‌قمی در پایان خاطرنشان کرد: غدیر از فرصت های مهم برای شادی آفرینی در جامعه به عنوان دغدغه ای جدی است به ویژه آنکه تهمت عزادوستی هم درباره شیعه مطرح است و شادی های ایام غدیر و مباهله بر این ادعا خط بطلان می کشد. لذا خوب است مساجد و مسجدی ها فرصت شادی جامعه با محور اهل بیت(ع) و بدون گناه را برای مردم فراهم کنند.

 

پایان پیام/ 9