تئائر بچه‌های مسجد در بستر مفاهیمی همچون مقاومت و استکبارستیزی دنبال می‌شود

تئائر بچه‌های مسجد در بستر مفاهیمی همچون مقاومت و استکبارستیزی دنبال می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان‌اینکه تئاتر از ارزشمندترین هنرها است، گفت: باید فضای تئاتر و هنرهای نمایشی را به سمت موضوعاتی همچون مقاومت و استکبارستیزی ببریم و این رویکردی است که در مدرسه تئاتر شبستان دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه «مدرسه تئاتر شبستان» صبح امروز (شنبه، ۱۰ تیرماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده» در این آیین اظهار کرد: کارویژه و مأموریت کانون های مساجد فعالیت های فرهنگی هنری است، که هنرهای نمایشی و تئاتر هم جزء آنها است، لذا دوره های نمایشی با عنوان مدرسه تئاتر شبستان طراحی شده است و باید استمرار بیابد تا در این بستر برای تحول در عرصه هنر نمایش و تئاتر بهره ببریم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه حسی که در تئاتر منتقل می شود اصیل است نه از جنس شعبده و فریب، گفت: این ظرفیت را باید در کشور توسعه بدهیم به ویژه آنکه تئاتر تمرین کار گروهی است و ارتباط ها را محکم می کند و این برای بچه های مسجد رهاورد دارد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تئاتر از ارزشمندترین هنرها است، تأکید کرد: مخاطب در تماشای تئاتر حس احترام را از بازیگران می گیرد و این حس تا پایان همراه او است. باید فضای تئاتر را به سمت و سوی مسائلی همچون مقاومت و استکبارستیزی ببریم و این رویکردی است که در مدرسه تئاتر شبستان دنبال می شود.

 

در ادامه این مراسم «حسین عالم‌بخش» با بیان اینکه تئاتر نقشی مهمی در پیشرفت فرهنگی کشورها دارد، گفت: علی‌رغم این ظرفیت، بعضاً نگاه ما به تئاتر جنبه سرگرمی دارد در حالی که باید ظرفیت نهفته در آن کشف و شناسایی و به کار گرفته شود.

 

این کارگردان تئاتر با ابراز تأسف از غفلتی که نسبت به هنر تئاتر و نمایش در ایران شده است، تصریح کرد: برای جبران این غفلت باید برای رشد و اعتلای تئاتر زمینه سازی شود که مسجد و کانون های فرهنگی هنری این فرصت را به ما می دهند و امیدواریم از نقاط مختلف کشور اعم از شهر و روستا آثار نمایشی داشته باشیم.

 

علاوه بر این، حجت الاسلام والمسلمین «سعید علیزاده» با اشاره به بمباران تبریز توسط عراق در فاصله پنج روز پس از عملیات کربلای۵، گفت: در جریان این حمله ۲۲ نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه تبریز شهید و چهار تن جانباز شدند علاوه بر این در دوران مبارزه با طاغوت نیز دانشگاه تبریز شهدایی را تقدیم اسلام و انقلاب کرد. به نظر می رسد اگر بخواهیم نگاه ارزشی این شهدا را در هنر تئاتر دنبال کنیم باید به هنرهای نمایشی و تئاتر نگاه فلسفی داشته باشیم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز با اشاره به فرصتی که مدرسه تئاتر شبستان برای این مهم ایجاد می کند، گفت: انتظار می رود کانون های فرهنگی هنری مساجد فرصت تولید و اجرای تئاترهای ارزشی را در مدرسه تئاتر شبستان ایجاد کنند.

 

همچنین، «مرتضی شفیعی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم بیان کرد: این دوره آموزشی برای نخستین بار است که در طول 30 سال گذشته با این حجم از گستردگی و استقبال در تبریز برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: این دوره هم به لحاظ استقبال شرکت کنندگان و هم به لحاظ استادان مبرزی که در آن حضور دارند و تدریس می کنند، بی نظیر است.

 

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته این دوره آموزشی استمرار می یابد و برگزیدگان این دوره در جشنواره ملی شبستان شرکت می کنند.

 

پایان پیام/ 9