نهضت بازگشت به مسجد کار شبانه‌روزی می‌خواهد/ نگذاریم خط تربیت چهره‌های مسجدی متوقف شود

نهضت بازگشت به مسجد کار شبانه‌روزی می‌خواهد/ نگذاریم خط تربیت چهره‌های مسجدی متوقف شود

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام خداداده با بیان اینکه اگر خط تربیت چهره‌های مومن و انقلابی در مساجد قطع شود، آسیب‌های بسیار می‌بینیم، گفت: باید با کار و تلاش شبانه‌روزی نهضت بازگشت به مساجد را در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه حکمرانی محقق کنیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در نشست خبری بررسی فعالیت های این کانون ها که در جریان سفر به تبریز امروز (شنبه، ۱۰ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: سنگر مسجد ظرفیت تربیت هنرمندان ارزی را دارد. پیش از این مساجد افراد مومن و مجاهدی را تربیت می کردند و الان هم باید تربیت کنند. اگر این خط تولیدی قطع شود آسیب های زیادی خواهیم دید.

 

وی با بیان اینکه نهضت بازگشت به مساجد باید محقق شود، افزود: باید بتوانیم با کار و تلاش شبانه روزی نهضت بازگشت به مساجد را در تمامی عرصه ها از جمله عرصه حکمرانی محقق کنیم.

 

حجت الاسلام خداداه تصریح کرد: اگر در عرصه حکمرانی به این باور برسیم که بسیاری از مشکلات در مساجد قابل حل است، می توانیم کار نیمه تمام مدارس را در مساجد تمام کنیم و برای بالا بردن روحیه نشاط و شادابی و مجاهدت و تلاش و کوشش جامعه از مساجد به نحو احسن استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: محل فعالیت و نشاط، مسجد است؛ اما از ظرفیت مساجد به نحو احسن استفاده نکردیم. در کل کشور نزدیک به ۸۰ هزار مسجد وجود دارد. برای مثال اگر ۶۰ هزار مسجد بتواند به مردم خدمات ارایه کنند از این ۶۰ هزار مسجد، تنها ۵۰ درصد آن امام جمعه دارد.

 

وی با بیان اینکه مساجد می توانند کلید حل تمام مشکلات باشند، افزود: ولی این به آن معنا نیست که بگوییم ۵۰ درصد مساجد تعطیل هستند؛ نه بلکه در برخی مساجد امکان فعالیت های گوناگون وجود ندارد. بوم‌بندی مسجد اگر درست انجام شود در مانیتورینگ فرهنگی کشور دارای اطلاعات دقیقی خواهیم بود.

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه مسجد از معدود مکان هایی است که افراد با خلوص در آن حضور می یابند، ابراز کرد: در دور جدید فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد قصد بر این است که دستیار فرهنگی و هنری مسجد و امام جماعت مسجد باشیم. مسجد در عرصه های فرهنگی و گردشگری نیازهایی دارد که هم در ارتقای فرهنگی و هم در بحث پشتیبانی بتوانیم به وظیفه خود درست عمل کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه هر مسجد نسخه اختصاصی خودش را دارد، ادامه داد: باور ما این است که هر مسجد با توجه به محله ای که در آن وجود دارد و نیز کادر اجرایی، نسخه مربوط به خود را دارد. این گونه نیست که برای تمامی مساجد برنامه های یکسانی وجود داشته باشد که متاسفانه در سال های گذشته این اشتباه وجود داشته است. با توجه به ظرفیت خود مساجد، باید به آن مهارت و برنامه های لازم را بدهیم.

 

حجت الاسلام خداداده با تاکید بر اینکه مسجد کانون نشاط است، افزود: یعنی واقعیت این است که مسجد محل حضور خانواده ها، مسجد محل آرامش و... است. 

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پیک کاری و جنب و جوش فعالیت اکثر کانون ها در تابستان است، تأکید کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد با شعار «مسجد کانون نشاط» در تابستان مجری برنامه های متنوع هستند.

 

حجت الاسلام خداداده با اشاره به افتتاح مدرسه تئاتر شبستان در شش استان، ادامه داد: تئاتر مورد تاکید بزرگان ما است و تلاش داریم تا بتوانیم در عرصه تئاتر نیز همانند عرصه سرود نقش آفرینی کنیم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: قطعا ماموریت ما استفاده از بازیگران حرفه‌ای تئاتر نیست بلکه هدف ما این است که نوجوانان و جوانان در مسجد جمع و درگیر تمرین تئاتر و نمایش نامه شوند این دورهمی ها می تواند خروجی خوبی داشته باشد.

 

همچنین در آغاز این نشست، مرتضی شفیعی، مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان شرقی گفت: یک هزار و ۴۲۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد روستایی و شهری استان فعال هستند که فعالیت بیش از ۶۰ درصد این کانون ها در روستاها است.

 

وی به برنامه‌های کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و افزود: برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه در مساجد با حضور ۲۵۰ نفر ، برگزاری دوره دو روزه آموزشی تئاتر با حضور ۱۴۰ نفر و نیز دوره آموزشی سرود که از نیمه دوم تیرماه شروع می شود ازجمله این برنامه ها است.

 

پایان پیام/ 9