معیارهای شرعی تابع عنوان‌هایی که بشر ساخته، نیست/قاعده‌ها باید بر نظام زندگی انسان حاکم شود

معیارهای شرعی تابع عنوان‌هایی که بشر ساخته، نیست/قاعده‌ها باید بر نظام زندگی انسان حاکم شود

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲
نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری ضمن تاکید بر اینکه معیارهای شرعی تابع عنوان‌هایی که بشر ساخته، نیست، گفت: حلال و حرام‌ها تابع نیازها، حرفه‌ها، هنرها و تابع شغل‌ها نیست، بلکه این‌ها باید تابعی از حلال و حرام الهی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، آیت الله «سید شرف الدین ملک حسینی» در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مسجد فاطمه الزهرا (س) محمودآباد یاسوج برگزار شد، با اشاره به بخشی از خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه، اظهار کرد: در ذیل این کلام امام امیرالمومنین (ع) که اوصاف را برمی‌شمرد به این کلمه رسیدیم. «وَقَفوُا اَسماعَهُم على العِلم النافع لهم».

 

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری گفت: سخن در تبیین ویژگی‌های مسلمان و تبیین ویژگی‌های انسان مومن نیست، بلکه سخن در تبیین ویژگی‌های انسان متقی است که برتر از مومن و مسلم است.

 

وی یادآور شد: این‌ها کسانی هستند که گوش خود را وقف بر شنیدن علم نافع کرده‌اند، هر سخنی را گوش نمی‌کنند ولو حلال باشد، از حرام پرهیز می‌کنند که جای خود دارد، اما به به چیزی که دو مارک بر او است، یعنی «دانش» و «ارزش» گوش فرا می‌دهند.

 

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: اساساً حیف است که گوش برای شنیدن چیزی که نه دانشی در او وجود دارد، رها شود که به انسان معرفت دهد و نه ارزشی در او وجود دارد که به انسان اخلاق دهد.

 

این استاد حوزه های علمیه با اشاره به اینکه علم نافع، یعنی علم ارزشمند و دانش و ارزش را امام (ع) در این دو کلمه جمع کرد، افزود: به این مناسبت وقتی خواستم مرتبه‌های سخن‌ها و صداهایی که انسان ممکن است بشنود را عرض کنم، رسیدم به صدای حرام، کلمه حرام، صوت حرام و چیزی که مغفول مانده سر منبرها و در صدا و سیما و کسی دیگر آن را بحث نمی‌کند، چرا که رها شده است.

 

وی تاکید کرد: هر کنسرتی، هر جلسه‌ای، هر عروسی و ... با هر آنچه که دلشان بخواهد برگزار می‌کنند، اما یکی باید بگوید که این کار حرام است، انسان‌ها باید بدانند که حرام است تا ترک کنند.

 

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: مامور نیروی انتظامی و اماکن، متصدی تشخیص حلال و حرام شما نیست، باید برای تشخیص معیارها هر شخص به رساله مرجع تقلید خود مراجعه کند.

 

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نصف زمانی که برای پیدا کردن خبری در رسانه‌ها صرف می‌شود، نصف این زمان را می‌توان برای خواندن رساله وقت گذاشت و ببینید که مرجع تان چه چیزی را حلال و چه چیزی را حرام می‌داند.

 

وی اظهار کرد: اگر معلوم شد در رساله مرجعتان چیزی حرام است بدانید که این روایات در مورد او است، اگر حلال بود، نوش جانتان، شنیدن حلال و حرام اشکال ندارد اما گوش کردن و گوش فرا دادن اشکال دارد.

 

آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: اگر در خیابان رفتید و شنیدید مانعی ندارد، ممکن است جلسه عروسی بروید و شما خوشتان نیاید و در حاشیه قرار بگیرید، می‌شنوید، حرام نیست، اما نشستن و استماع کردن حرام است.

 

این استاد حوزه به روایتی اشاره کرد و افزود: برای اینکه بدانیم شنیدن‌ها برای انسان مومن و متقی حد و مرز دارد. کسانی ممکن است بگویند که روایات را نگویید، این هنر است، مگر شما می توانید در برابر هنر بایستید و به قول گوینده و نویسنده که صوفی مشرب است که ادعا می‌کرد «برترین هنر از جهت فرم و شکل موسیقی است، و گفت اما از جهت حس و احساس تئاتر است ولی از جهت جامعیت و فشردگی، شعر است.این‌ها هنرها است، شما چرا به جنگ هنر می‌خواهید بروید؟

 

وی تصریح کرد: اگر دختری زیباروی لباسی چنین و چنان پوشید و به زیبایی و جذاب رقصید و همه هنر را در رقص به نمایش گذاشت، مگر چیزی که عنوان هنر به آن خورد حلال می‌شود؟.

 

آیت الله ملک حسینی ضمن تاکید بر اینکه معیارهای شرعی تابع عنوان‌هایی که بشر ساخته، نیست، گفت: حلال و حرام‌ها تابع نیازها، حرفه‌ها، هنرها و تابع شغل‌ها نیست، بلکه این‌ها باید تابعی از حلال و حرام الهی باشند.

 

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه قاعده‌ها باید بر نظم و نظام زندگی انسان حاکم شود، ادامه داد: برخی که دوست داشتند این هنرها را حفظ کنند در طول تاریخ نبی مکرم اسلام (ص) را متهم کردند.

 

وی بیان کرد: در یک روایت از روایات ما نیست که دست ائمه، فکر ائمه، دامن ائمه، گوش ائمه به چیزی که نبی مکرم اسلام، قرآن و دین حرام کرده، آلوده شده باشد، چون معصوم هستند.

 

آیت الله ملک حسینی ادامه داد: در روایات اهل سنت گفتند که پیامبر وقتی که مقنی‌ها، خواننده‌ها و نوازنده‌ها به کوچه‌های مدینه می‌آمدند، عایشه را کول می‌کرد تا از دیوار بالا برود و این‌ها را ببیند.

 

این استاد حوزه تاکید کرد: کسانی که در پست‌ترین موقعیت‌های اجتماعی هستند، زن خود را برای چنین کارهایی کول نمی‌کنند، نادانی که در مورد برترین شخصیت حدیث ساخته، اگر چیزی را می‌خواست حلال جلوه دهد باید موضوع دیگری را مطرح می‌کرد، یا یک حدیث دیگر می‌ساخت.

 

وی افزود: برای اینکه بدانید در همین مدینه النبی چه رخداد با حضور نبی مکرم و حتی دو الی سه خلیفه رعایت‌هایی می‌کردند و نوبت امیرالمومنین امام علی علیه السلام که رسید کسی جرات نمی‌کرد محیط مدینه را به محیط رقص، بزن بشکن عیاشی و رقاصی تبدیل کند.

 

آیت الله ملک حسینی یادآور شد: وقتی قدرت از امیرالمومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گرفته شد، مدینه النبی که توسط پیامبر (ص) از مظاهر جاهلیت تطهیر شده بود، به عیاش خانه حجاز تبدیل شد و همه مقنیان از جاهای دیگر در مدینه حضور پیدا می‌کردند و سیطره امام کفر مثل یزید و سپس خلفای بنی امیه مدینه پیامبر را به شهر کنسرت‌ها و کاباره‌ها، شهر فساد و فحشا، شهر بزن‌ها و بشکن‌ها، خواننده‌ها و نوازندگی‌ها، نواها و نغمه‌ها تبدیل کرد.

 

نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: وقتی امامت به انسان کافر و امامت در دست غیر اهل قرار بگیرد این اتفاقات می‌افتد، به این دلیل که مدیریت، مدیریت دینی نبود.

 

وی گفت: چون خلیفه اول، دوم و سوم تا اندازه‌ای هم عهد نبی مکرم اسلام بودند، زیاد جرات نمی‌کردند این مسائل را باب کنند ولی نوبت به آل امیه و بنی عباس که رسید، این مسائل وجود داشت.

پایان پیام/ 82