منشأ همه انحرافات و مصیبت های طول تاریخ اسلام انحراف از مسئله غدیر است

منشأ همه انحرافات و مصیبت های طول تاریخ اسلام انحراف از مسئله غدیر است

تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲
آیت الله شیخ بهایی منشأ همه انحرافات و مصیبت های طول تاریخ اسلام را انحراف از مسئله غدیر دانست، تصریح کرد: اگر مسلمانان پای عهد و پیمان خود ایستاده بودند و به بیعتی که در روز غدیر کرده بودند، وفادار می ماندند و فریب خواص دارای شیطنت را نمی خوردند.

آیت الله شیخ بهایی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، با اشاره به فلسفه وجودی غدیر، گفت: اصل حکومت برای اداره جامعه بشری یک امر ضروری است وگرنه منجر به هرج و مرج می شود و حکومت به حکومت ظالمانه و حکومت عادلانه تقسیم می شود.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: برای این که یک حکومت عادلانه باشد باید در حقیقت فردی که به عنوان حاکم و حکومت کننده است در جهات مختلف قابلیت اداره یک حکومت عادلانه را داشته باشد.
وی افزود: براساس آیات قرآن کریم حکومت از آن خدا است و سپس از آن پیامبر اکرم (ص) بهترین فرد برای حکومت در زمان خودش بوده است، بعد هم از آن امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار ع در زمان خودشان می باشد.
آیت الله شیخ بهایی خاطرنشان کرد: غدیر از این جهت حائز اهمیت است که تکلیف حکومت و جانشینی بعد از پیامبر اکرم (ص) را مشخص می کند و بهترین گزینه را در اختیار مردم قرار می دهد.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تاکید کرد: همه احکام دین و ارکان یک جامعه متمدن دارای رفاه و زندگی مسالمت آمیز و زمینه ساز برای سعادت دنیا و آخرت انسان ها اساس آن در روز غدیر مشخص می شود.
وی اظهار کرد: طبق آیه شریفه غدیر «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»، غدیر با تمام رسالت پیامبر اکرم (ص) برابری می کند و اگر پیام غدیر به مردم رسانده نشود در حقیقت گویا رسالتی انجام نگرفته است چون طبق روایت معروف که ارکان اسلام را ذکر کرده اند و عبارتند از نماز، زکات، حج، روزه و ولایت در آن حدیث تصریح شده که در راس همه اینها ولایت حکومت است چون والی و حاکم حافظ نماز، زکات، حج، روزه و احکام دین است.
آیت الله شیخ بهایی ادامه داد: در حقیقت والی و حاکم است که حافظ این احکام خواهد بود و این فلسفه غدیر است بدون غدیر نه تنها کارها ناقص می شود بلکه بی ثمر می شود.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: اهمیت غدیر در این است که علت مبقیه اسلام می باشد یعنی آنچه که باعث بقا و استمرار اسلام می شود در غدیر است و اگر علت محدثه یعنی آنچه که باعث ایجاد اسلام شد مبعث بوده پس غدیر علت مبقیه اسلام است یعنی پیامبر اکرم (ص) بعد از این که وظیفه رسالت خود را انجام داد.
وی اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) بعد از این که وظیفه رسالت خود را انجام داد باید برنامه ای برای حفظ اسلام داشته باشد و این برنامه از طریق معرفی جانشین و جانشینان خودش شکل می گیرد اگر چه در مراحل گوناگونی پیامبر اکرم (ص) به مسئله خلافت و ولایت جانشینان خودش و ائمه اطهار (ع) مخصوصا امیرالمومنین (ع) تاکید کرد اما مسئله جانشینی در غدیر اتفاق افتاد بنابراین غدیر بسیار مهم است.
آیت الله شیخ بهایی خاطرنشان کرد: خصوصیت غدیر در این است که جمعیتی قریب ۱۰۰ هزار نفر و برخی بیشتر از این تعداد نوشته اند، در یک جمع حاضر بودند و پیامبر اکرم (ص) با مقدمه ای طولانی و بعد در ضمن صحبت، خلافت امیرالمومنین (ع) را مطرح کرده و دستور دادند مسلمانان به عنوان امیرالمومنین (ع) به حضرت سلام دهند و با ایشان بیعت کنند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: همه این جمعیت با امیرالمومنین (ع) بیعت کردند، برای هیچ مطلب دیگری چنین تجمعی شکل نگرفت چنین بیعتی انجام نشد و واقعه غدیر نزدیک به وفات حضرت رسول اکرم (ص) اتفاق افتاد یعنی اگر ما تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) را ۲۸ صفر بدانیم از غدیر که ۱۸ ذی الحجه است تا ۲۸ صفر تقریبا ۲ ماه و ۱۰ روز می شود و این مدت زمان فاصله ای نیست که بیعت در هم بشکند.
وی منشأ همه انحرافات و مصیبت های طول تاریخ اسلام را انحراف از مسئله غدیر دانست، تصریح کرد: اگر مسلمانان پای عهد و پیمان خود ایستاده بودند و به بیعتی که در روز غدیر کرده بودند، وفادار می ماندند و فریب خواص دارای شیطنت را نمی خوردند آن وقت برکات اسلام در تمام جهان و در طول تاریخ روشن می شد.
آیت الله شیخ بهایی با اشاره به این که غدیر در بین مسلمانان به ویژه شیعیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: اهل سنت نیز قصه حدیث غدیر را از همان قرن اول که اولین کتب حدیث آنها تدوین شده تا زمان ما درج کرده اند البته گاهی مختصر و گاهی مفصل، در کتاب های کلامی در مبحث امامت و ولایت نیز به این حدیث اشاره شده است.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: در کتاب های تفسیری ذیل آیات مربوط به غدیر این حدیث آورده شده و در کتاب های تاریخی نیز این قصه گاهی به اجمال و گاهی به تفصیل اشاره شده حتی در کتاب های لغت عربی، کتاب های معتبر لغت در معنای کلمات غدیر، خم و مولا به قصه غدیر اشاره شده است.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه گرامیداشت غدیر در یک روز باید به یک جریان دائم تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به امیرالمومنین علی (ع)، شرح خطبه غدیریه و زیارت امیرالمومنین (ع) که توسط امام هادی (ع) بیان شده و سرشار از فضایل آن حضرت است همه این موارد باید در مساجد نقل و بیان شود تا مردم با اهمیت این روز و به نقش غدیر در زندگی شان آشنا شوند.
وی عنوان کرد: همچنین در اشعار شعرای مختلف در قرن های مختلف از همان روزی که غدیر اتفاق افتاد تا امروز هیچ قرن و زمانی نیست که شعرای مهم آن زمان قصیده هایی درباره غدیر نداشته باشند بنابراین معلوم می شود غدیر از اهمیت والایی در بین مسلمانان برخوردار است و این مهم به هیچ وجه قابل نقد و رد نیست.
آیت الله شیخ بهایی اظهار کرد: در خصوص اهمیت غدیر تقریبا ما حدیثی تواتر به اندازه غدیر نداریم ما اگر خبری را یک نفر برای ما بیاورد که در فلان جا فلان اتفاق افتاد اگر فرد قابل اعتماد باشد حرف او را می پذیریم اگر مسئله غیر قابل باور باشد ۲ تا ۴ نفر خبر دهند که این اتفاقی روی داده، همه می پذیرند و اگر اینقدر نقل کنندگان خبر زیاد شوند که احتمال این که با هم نشسته باشند و توطئه کرده باشند و یک خبر دروغی را جعل کرده باشند این احتمال به صفر نزدیک می شود‌ که اینجا اهل عالم این خبر را می پذیرند و باور می کنند که به آن خبر متواتر می گوییم.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: حدیث غدیر در تواتر هیچ حدیثی به آن نمی رسد چون در زمان ما در کتاب های حدیثی موجود در کتاب های اهل سنت و شیعه راویانی که در هر طبقه یعنی در هر نسلی آن قدر افراد مورد اعتماد، دقیق و خبره این کار زیاد هستند که احتمال جعل بودن این حدیث از بین می رود.
وی ابراز کرد: در بین اصحاب پیغمبر اسلام (ص) اولین نفراتی که در صحنه غدیر حضور داشتند، خبر را نقل کردند بالای ۱۲۰ نفر بودند و در طبقه دوم که از آن نفرات اول این حدیث نقل شده همین تعداد در طبقه سوم که با دو واسطه این حدیث نقل شده همین تعداد است.
آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: در کتاب شریف الغدیر علامه امینی (رضوان الله تعالی علیه) تلاش کرده این مطلب و این تواتر را اثبات کند و نفر به نفر این راویان را شخصیت شناسی و اعتبار سنجی کرده و با استفاده از کتاب های مختلفی که در علم رجال و حدیث شیعه و سنی وجود دارد وضعیت اعتماد به این افراد، قدرت نقل این ها و خبره بودنشان را در مسئله نشان داده است.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اضافه کرد: وقتی چنین جمعیتی در اختیار ما است که این حدیث را برای ما نقل کرده اند جای هیچ شک و شبهه ای در مسئله غدیر باقی نمی ماند و همه مسلمانان نسبت به درست بودن حدیث غدیر اعتراف دارند.
وی تصریح کرد: ما شیعیان نسبت به غدیر بسیار بسیار حساس هستیم زیرا منشأ اصلی اختلافات از ترک غدیر شروع شده است.
آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: ما باید هر ساله غدیر را جشن بگیریم، در این روز اطعام کنیم، لباس نو بپوشیم، تبریک بگوییم، روزه بگیریم، عبادت کنیم و غدیر را تبلیغ کنیم برای یکدیگر این حدیث را نقل کنیم و در قالب های مختلف مثل هنری، فیلمنامه، پویانمایی، رمان و در قالب بحث های علمی، پاسخ به شبهات و در سایر قالب ها به این حدیث بپردازیم.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطرنشان کرد: اهمیت این حدیث در زمان ما از این جهت است که مسئله حکومت بر جامعه اسلامی مسئله روز ما است، ما می بینیم کشورهایی که دچار حاکمان فاسد هستند چه مصیبت ها، ذلت ها و بدبختی هایی را تحمل می کنند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی که ما را از تحت سلطه استکبار و ظالمان نجات داد می خواهد عدالت را در جهان بگستراند، وقتی می بینیم در جامعه اسلامی هر اندازه که عدالت، پاکی، تخصص و کارآمدی مسئولین بیشتر باشد به همان اندازه عملکردشان به اهداف حکومت اسلامی که برقراری عدالت در جامعه است، نزدیک تر می شود و اینها نشان می دهد مسئله غدیر فقط یک مسئله تاریخی نیست بلکه یک الگو برای تمام نسل هاست.
آیت الله شیخ بهایی تصریح کرد:اگر غدیر را پذیرفتیم آن وقت واسطه همه ما با پیامبر اکرم (ص) و احکام دین، امیرالمومنین (ع) می شود و بعد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و بعد از آن ائمه اطهار (ع) است.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تاکید کرد: اکنون در زمان حاضر که ما امت امام زمان (عج) و منتظر ظهور آن حضرت هستیم یعنی بی امام و بی سرپرست رها نشده ایم و پیامبر اکرم (ص) هیچ نسلی را بی رهبر و بی امام رها نکرده است.
وی ابراز کرد: مسئله غدیر و استمرار آن در زمان ما با ولایت امام زمان (عج) و در سایه ولایت است، مسئله ولایت فقیه، رهبری و امامت امت به عنوان اصل و اساس جامعه و نظام اسلامی می باشد و نظام اسلامی ما مبتنی بر ولایت فقیه ای است که انعکاسی از نور ولایت اهل بیت (ع) و غدیر می باشد.
آیت الله شیخ بهایی یکی از نقش های مساجد در تبیین و بزرگداشت غدیر را سنتی برشمرد و بیان کرد: برپایی جشن ها، سخنرانی ها، تولید آثار هنری مثل سرود، تواشیح، اجرای نمایشنامه، پخش فیلم و برگزاری مسابقات کتابخوانی، حفظ حدیث، خواندن خطبه غدیر، اطعام کردن، سفارش به مسئله اطعام، جمع آوری کمک ها و نذورات مردمی برای کارهای خیر و کارآفرینی، امداد رسانی و همه اینها تحت عنوان بزرگداشت غدیر می تواند در مساجد به شکل پررنگی انجام شود.

پایان پیام/ 586