احياي نقش جريان ساز کانون هاي فرهنگي هنري مساجد

احیای نقش جریان ساز کانون های فرهنگی هنری مساجد

تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲
محمديان در وبينار هم گرايي مديران کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان اصفهان، گفت: تلاش ما اين است که نقش جريان آفرين و جريان ساز کانون هاي فرهنگي هنري را به ويژه در زماني که شعار فرهنگي دولت، «بازگشت به مسجد است»، احيا کنيم. اين موضوع بدون توانمندسازي نيروهاي کانون هاي مساجد محقق نمي شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور،  «محمدتقی محمدیان» در وبینار هم گرایی مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان، که امروز (شنبه، 24 تیر) برگزار شد، با بیان اینکه خدمت به مسجد جزو اعمال صالح است، گفت: امروز پیش از هر زمانی ظرفیت جبهه انقلاب به میدان آمده است. همچنان که دشمن نیز بیش از هر زمانی تمام توان خود را به کار گرفته است تا از جبهه ما تلفات بگیرد. در چنین وضعیتی یکی از ایمن ترین و مطئمن ترین نقاط برای مقابله با دشمن، مسجد است و کانون های فرهنگی هنری از مهم ترین ظرفیت ها در چنین موقعیتی قرار دارند.

 

محمدیان افزود: تربیت نیروهای جهادی در بستر مسجد از مهم ترین ماموریت های کانون های فرهنگی هنری است. همین رویکرد در استان اصفهان نیز در راستای تربیت و رشد و توانمندسازی نیروها دنبال می شود. این ماموریت در واقع فلسفه شکل گیری کانون ها بوده است.

 

به دلیل ادبار و اقبال دولت ها، ستاد هویت اصلی خود را تا حدودی از دست داده است

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بررسی فعالیت کانون های فرهنگی هنری طی 30 سال گذشته، با چهار مسئله و چالش روبرو شده است، اظهار کرد: در مقطعی از تاریخ فعالیت کانون ها، این نهاد مسجدی در منشاء تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ و مسجد قرار داشت. اما به دلیل ادبار و اقبال دولت ها در دوره های مختلف، مجموعه ستاد هویت اصلی و اساسی خود را تا حدودی از دست داده است. بنابراین از راهبردهای جدید و جدی، هویت آفرینی و بازگشت به قله افتخارآفرینی و اثرگذاری است.  

 

مدیر كل هماهنگي امور ستادي، روابط عمومي و بين الملل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه قدرت و توان جریان سازی در حوزه فرهنگی کشور را باید یک بار دیگر به دست آوریم و احیا کنیم، گفت: تلاش ما این است که نقش جریان آفرین و جریان ساز کانون های فرهنگی هنری را به ویژه در زمانی که شعار فرهنگی دولت، شعار بازگشت به مسجد است، احیا کنیم. این موضوع بدون توانمندسازی نیروهای کانون های فرهنگی هنری مساجد محقق نمی شود.

 

نیازمند هم افزایی بیشتر میان کانون ها هستیم

وی در ادامه، چالش سوم و اساسی پیش روی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور را ضعف در انسجام و کار شبکه ای میان کانون ها معرفی کرد و گفت: 26 هزار کانون فرهنگی در کشور فعال هستند که حدود دو هزار باب آنان در استان اصفهان قرار دارند. ما نیازمند هم افزایی و اتحاد بیشتر میان این کانون ها هستیم تا همه ظرفیت ها کنار هم جمع شوند. شناسایی، یارگیری، جذب، توانمندسازی و سرانجام ورود به عرصه تاثیرگذاری را باید به صورت شبکه ای و منسجم دنبال کنیم. به این منظور باید سامانه رهگیری تشکیل شود تا هم افزایی خوب و هماهنگی خوب صورت گیرد.

 

محمدیان اضافه کرد: همه این سه راهبرد بدون تعالی و سرآمدی ستادی، غیر ممکن است. ما موظف هستیم تا ستاد را به معنای واقعی ستادی، که کارش هدایت، حمایت و نظارت، ببینیم. کار فرهنگی در مسجد هرچند نیازمند اعتبارات و امکانات است ولی بیش از اینها نیازمند اخلاص و همت و انگیزه و ایمان است. عنصر پیشران در کار مسجدی، اخلاص است. باید در کار برای مسجد به ویژه الآن که در معرض آماج دشمن قرار داریم، اخلاقیت و توانمندی و همت داشت.

 

مدیر كل هماهنگي امور ستادي، روابط عمومي و بين الملل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به دستور قرآن کریم مبنی بر اینکه با هر روشی که دشمن به شما حمله کرد با همان روش با دشمن مقابله کنید، گفت: الآن دشمن با ابزار فرهنگی و سبک زندگی به جنگ ما آمده است بنابراین ما هم باید با این ابزار و با ارتقای سبک زندگی، به جنگ دشمن برویم.

 

وی یادآور شد: باید با استفاه از همه ظرفیت ها و با اخلاص و همت و کار جهادی در تربیت نیروهای طیب و طاهر و انقلابی و ولایت مدار و مفید برای آینده ایران تلاش کنیم تا به این صورت شاهد درخشش دوباره کانون های فرهنگی هنری مساجد باشیم.

 

سرمایه ما نورانیت و اخلاص اعضای کانون ها است

محمدیان در ادامه با باین اینکه سرمایه ما نورانیت و اخلاص اعضای کانون ها است، گفت: بر حسب آنچه در مبانی و منابع اعتقادی ما وجود دارد همیشه حسن فاعلی بر حسن فعلی تقدم دارد، همچنان که ایمان بر عمل صالح تقدم دارد. از آیه « إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» (سوره توبه، آیه 18) (منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز به پا دارند و زکات مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند) مشخص می شود که هر کس که در مقام آبادگری مساجد قرار می گیرد اهل عبادت و نماز و خشیت است. بنابراین نباید چنین سرمایه ای را دست کم بگیریم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و سایر مسئولان و روسای قوا، هنوز جایگاه  اصلی فرهنگ در کشور به خوبی دیده نشده است، افزود: با وجود این، همت و اخلاص همسنگران و همرزمان بنده در کانون های فرهنگی هنری مساجد رفع کننده بسیاری از مشکلات از جمله در زمینه کمبود اعتبارات و منابع است. البته تمام تلاش ما این است که از کانون ها به طرق مختلف حمایت کنیم.

 

مدیر كل هماهنگي امور ستادي، روابط عمومي و بين الملل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه اخلاص و همت اهالی مساجد در دهه 60 موجب تاثیرگذاری مساجد در کشور شده بود، گفت: ما باید با همان رویکرد فعالیت کنیم البته ما هم به دنبال منابع بیشتر و افزایش حمایت هستیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه باید تجارت خوب و موثر کانون ها به اشتراک گذاشته شود و منسجم تر باشیم و با عزم جزم همگانی، مسیر را طی کنیم، اظهار کرد: امیدوارم همه بتوانیم آبادگران و خادمان خوبی برای خانه های خدا در روی زمین باشیم.