اقدامات یک امام محله برای خلوت شدن دادگاه‌های خانواده

اقدامات یک امام محله برای خلوت شدن دادگاه‌های خانواده

تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام باقری‌صحراگرد، از امام محله‌های جهادگر و پرتلاش، علاوه بر تبدیل مسجد به مجموعه فرهنگی، در توانمندسازی نهاد خانواده تلاش دارد، وی با راه‌اندازی مرکز همیار شورای حل اختلاف در مسجد بسیاری از پرونده‌های اختلافات خانوادگی را حل و فصل کرده است.

 

 

 

 

ه گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «علی باقری صحراگرد» متولد سال ۱۳۶۵ هفت سالی می‌شود که در شهرستان چناران مشغول به فعالیت‌های تبلیغی است؛ البته وی که در سفر سال ۹۱ مقام معظم رهبری به خراسان شمالی، به دست معظم‌له ملبس شده است از حدود ۱۵ سال پیش به عنوان مبلغ فعالیت می‌کند و توانسته منشأ اتفاقات خوب شود.


 


 

بنابر این گزارش، وی اکنون در دو مسجد حضرت ابوالفضل(ع) (واقع در خیابان طالقانی شهرستان چناران) برای نماز ظهر و عصر و در مسجد امام حسین(ع) (واقع در خیابان کاشانی) برای نماز مغرب و عشاء حضور می‌یابد و با کمک مسجدی‌ها و خیران فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهد.

 



 

 

تبدیل مسجد به مجموعه‌ای فرهنگی

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه مسجد پایگاه فرهنگی است و من در دو مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) کار‌ها را در قالب مجموعه فرهنگی پیش می‌برم، اظهار کرد: در این مجموعه فرهنگی کار به شیوه قرارگاهی و با کمک بازوان اجرایی شامل هیئت امناء، بسیج، کانون فرهنگی هنری، مرکز نیکوکاری و همراهی خیران برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی تبلیغی «زمینه سازان ظهور» از دیگر مجموعه‌هایی است که در این مجموعه فرهنگی مسجدی دیده شده است، تصریح کرد: در این کانون تولید محتوا، برگزاری دوره‌های آموزشی همچون مباحث مهدویت، طب، بصیرت‌افزایی و... انجام می‌شود. علاوه بر این، گروه جهادی تبلیغی «عمّاران ولایت» که دارای مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه است نیز با فعالیت‌های عمرانی در حومه شهرستان چناران همچون ساخت غسالخانه، ارائه خدمات در دوران شیوع کرونا به ویژه در موضوع تغسیل اموات، اجرای طرح‌های مواسات برای تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، کمک به دانش‌آموزان محروم در ابتدای سال تحصیلی با همکاری خیران اتفاقات مبارکی را رقم‌زده است.

 

 




 

توانمندسازی خانواده مقابل آسیب‌ها

حجت الاسلام باقری از امام محله‌هایی است که در موضوع خانواده و ارتقای شاخص‌های زندگی خانوادگی و سبک زندگی و مقابله با آسیب‌هایی که خانواده را تهدید می‌کند، یدی طولا دارد؛ وی در این باره بیان کرد: متأسفانه، در شهرستان چناران آسیب‌های خانواده در کف میدان زیاد شده است! برای فعالیت‌های زیرساختی باید سراغ بنیان خانواده رفت به ویژه آنکه در بررسی آموزه‌های دینی درمی یابیم خانواده مقدس‌ترین نهاد است.

این امام محله فعال و جهادگر اضافه کرد: شخصاً دوره‌های آموزشی در حوزه خانواده همچون سیر مطالعاتی مرتبط را طی کردم، پس از آن در مسجد بر موضوع خانواده متمرکز شدم چنان که از سه سال پیش مرکز همیار شورای حل اختلاف را فعال و همایش‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و... را با حضور استادان زبده این عرصه همچون اساتید معماریان، داوودی‌نژاد و حبشی برگزار کردیم.

 



 

 

وی اضافه کرد: در این روند دریافتیم در کنار مسائلی همچون فقر، اعتیاد و طلاق، اهم مسأله آسیب‌رسان به خانواده ناشی از عدم مهارت‌های زندگی تأهلی و خانوادگی است؛ یعنی خانواده بیشترین آسیب را از این بُعد می‌خورد چون زوجین آموزش سبک صحیح زندگی را ندیده‌اند؛ در طول ۱۲ سال تحصیل در مدرسه هیچ واحد سبک زندگی وجود ندارد، در دانشگاه هم مباحث خانواده جز در رشته‌های تخصصی همچون مشاوره مطرح نمی‌شود و خانواده‌ها هم در این باره ورودی ندارند!



حجت الاسلام باقری تأکید کرد: به منظور رفع این آسیب و ارتقای خانواده‌ها در مهارت‌های زندگی، با نهاد‌هایی همچون سپاه پاسداران، کمیته امداد، بهزیستی و دفاتر ثبت ازدواج رفتیم و از طریق سامانه پیامکی از دوره‌های آموزش مهارت‌های زندگی ویژه زوجین اطلاع‌رسانی کردیم؛ سپس کارگاه‌های توانمندسازی واحد بانوان را تشکیل دادیم و برخی چالش‌های پررنگ خانواده‌ها را احصاء کردیم.

 

 

 




برگزاری ۱۵۰ کارگاه آموزشی

وی افزود: به مدد الهی حدود ۱۵۰ کارگاه آموزشی در سطح شهرستان چناران برگزار کردیم، حتی در روستا‌های شهرستان چناران تک به تک مراجعه و جامعه هدف را شناسایی و استاد اعزام می‌کردیم، در این کارگاه‌ها و دوره‌ها نیز مباحث سهل و ساده از کتاب‌هایی همچون ریحانه بهشتی آموزش داده می‌شود.



این امام محله درباره برکات برگزاری این دوره‌ها، ابراز کرد: محیط مسجد معنوی است و همچون دادگاه قهری نیست، لذا از هر ۱۰ پرونده ارجاعی به مرکز همیار شورای حل اختلاف که در مسجد راه‌اندازی شده، هشت مورد به صلح ختم می‌شود مسأله‌ای که اگر در دادگاه طرح می‌شد اینچنین حل و فصل نمی‌شد. علاوه بر این، با معرفی برخی افراد مبتلا به سوءمصرف به کمپ‌های ترک اعتیاد، اشتغال زایی از طریق ارتباط با کمیته امداد و معرفی برای دریافت وام هم به خانواده‌ها رسیدگی می‌کنیم.



وی با بیان اینکه همه این اتفاقات مبارک را مدیون مسجدی‌ها و خیران هستیم، گفت: هدف اصلی ما در مسجد پیشگیری از بروز آسیب در فضای خانواده است نه درمان؛ از این رو، دوره‌های آموزشی برای زوج‌های تازه عقدکرده و کارگاه تربیت فرزند از دوره بارداری تا هفت ساله سوم را طراحی و برگزار می‌کنیم؛ البته در بحث درمان و رفع چالش‌ها و مشکلات هم ورود داریم چنان که دادستانی چناران برخی پرونده‌های خانوادگی مربوط به اهالی را به ما ارجاع می‌دهد؛ از حدود ۴۰ پرونده ارجاعی به لطف خدا ۳۱ مورد به صورت موفق حل و فصل شد و از جانب دادستان و امام جمعه شهرستان تقدیر شدیم.



ارتباط بین مسجد، منزل و مدرسه

حجت الاسلام باقری در میدان تربیت مسجدی نسل آینده نیز ورود دارد و برای تربیت مسجدی نوجوانان بین مدرسه، منزل و مسجد ارتباط برقرار کرده است؛ به گفته وی برای امور تربیتی باید از طریق والدین به فرزندان منتقل شود و ایجاد ارتباط بین این مثلث این فرآیند را تسهیل کرده است.

 


 

 


 

 

برگزاری جشن تولد برخی از بچه‌ها در مسجد با رعایت حریم مسجد ابتکار دیگر وی است که در ارتباط با کودکان و نوجوانان مؤثر بوده، بدین ترتیب که بین دو نماز تولد کودک اعلام و هدیه‌ای به او داده می‌شود؛ این ابتکار فضای انس بچه‌ها با مسجد را فراهم کرده است.

 

 

 

پایان پیام/ 9