نقش آفرینی کانون مساجد و پر کردن خلاء فرهنگی و اجتماعی در حوزه حجاب و عفاف

نقش آفرینی کانون مساجد و پر کردن خلاء فرهنگی و اجتماعی در حوزه حجاب و عفاف

تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲
ظرفیت های کانون های مساجد در بخش های مختلف فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و در این میان، استفاده از این ظرفیت می تواند نجات بخش حوزه حجاب و عفاف بوده و خلاء فرهنگی را پر کند.

خبرگزاری شبستان- مازندران- مریم نظری/ شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب در تاریخ 21 تیر 1314 را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرد؛ قیامی که در مشهد و مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد وموجب به خاک و خون کشیدن مردم متدین در مقابله با قانون کشف حجاب رضاخان شد.

 

اینکه ظرفیت کانون مساجد همواره نجات بخش در مناسبت ها و برنامه های مختلف و رفع مشکلات بوده و در این میان کانون مساجد می تواند نجات بخش حجاب و عفاف باشد و باید در این راستا تبیین گری شود.

 

حجاب بی نیازی از همگان و نیازمندی به خداست و نشان می دهد که انسان با انتخاب راه درست و حجاب و عفاف خداوند را ناظر بر اعمال و رفتار خود می بیند و در همین راستا ظرفیت کانون مساجد در بخش های مختلف فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و در این میان، استفاده از این ظرفیت می تواند نجات بخش حجاب و عفاف بوده و خلاء فرهنگی را پر کند.

قیام مردم در مسجد گوهرشاد در بیش از 80 سال گذشته، مصداق بارز مبارزه با منکر است که در تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط شده است و متاسفانه بعد از آن واقعه اگر چه روزها و سالیان سال به نام حجاب و عفاف برنامه ریزی شد و جلسه برگزار شد اما در راستای معرفی حجاب و عفاف و معروف بر زمین مانده حجاب کاری عملی اثرگذار انجام نشد.

 

در همین راستا و به مناسبت هفته حجاب و عفاف و با توجه به ولنگاری های بی حد و حصار در کشور در راستای بی حجابی برخی از اثرگذاران کانون مساجد بر نقش آفرینی مساجد در برنامه های فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت کانون ها برای اثرگذاری در بخش حجاب و عفاف تاکید کردند.

 

*معروف حجاب به درستی به جامعه شناسانده نشد

حجت الاسلام حسین صادقی فر- امام جماعت کانون امام علی(ع) نکا با اعلام اینکه مساجد در حوزه های مختلف بویژه جنگ های شناختی و بصیرتی همواره پیشقدم بودند؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان از مازندران گفت: در این برهه حساسا از تاریخ و در بحث حجاب و عفاف هم کانون مساجد می توانند پیش قراول بوده و برنامه های فرهنگی ارائه کنند.

وی افزود: در طول بیش از 40 سال گذر از عمر انقلاب هم.واره مشاهده شد که هر کجا مساجد و کانون مساجد وارد شده و با برنامه ریزی فرهنگی و زیربنایی وارد عمل شدند؛ موفقیت های بسیاری حاصل شد و اکنون هم باید از این ظرفیت برای نجات جامعه و بانوان و زنان به عنوان زیربنای فرهنگ در خانواده و جامعه استفاده کرد.

حجت الاسلام صادقی فر گفت: حدود ۳۲ ارگان، دستگاه، نهاد و مراکز فرهنگی در کشور وجود دارد که مسئولیت‌هایی تعریف شده در بحث عفاف و حجاب برعهده دارند اما برخی از دستگاهها به درستی به وظیفه خود عمل نکردند و برخی موارد بی برنامگی و در برخی موارد نبود اعتبارات مانع اجرای کامل و درست حجاب و عفاف شد و جزیره ای کار کردن برخی از نهادها جامعه را قهقرا برده است.

 

امام جماعت کانون امام علی(ع نکا یادآور شد: در طول سالهای متمادی این انقلاب، معروف حجاب به درستی به جامعه شناسانده نشد و این در حالیست که در شرایط فعلی و با توجه به سمت و سو گرفتن جامعه به سمت فضای مجازی، ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های فرهنگی در کانون مساجد و ورود جوانان به کانون مساجد و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف می تواند در راستای رفع مشکلات اثرگذار باشد.

 

* توجه به خلاء فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف وظیفه ای که بر زمین ماند

حجت الاسلام سید یحیی کاظمی مازندرانی- مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) مسجد جامع چالوس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از مازندران اظهار کرد: خلاء فرهنگی حجاب و عفاف ، وظیفه ای بر زمین مانده است که باید در این راستا چارهع جویی شود و کانون مساجد به عنوان یکی از نهادهای اثرگذار با دارا بودن ظرفیت های مختلف مردمی می توانند در این راستا اثرگذار باشند.

وی افزود: در حالی که در دوره ای برای حجاب و عفاف خون دادیم و برنامه های ضد حجاب و عفاف رژیم پهلوی موجب به خاک وخون کشیدن عده ای زیادی از مردم شد، امروز می بینیم که به راحتی بسیاری از ارزش ها زیر پا گذاشته شده و برخی به خون شهدا بی اعتنا شده اند.

 

حجت الاسلام کاظمی مازندرانی یادآور شد: این مقوله و کم توجهی به امر حجاب و عفاف، بیانگر عدم توجه ما به مسوولیت های مدنی و اجتماعی و عدم توجه مسئولان امر به امر حجاب و عفاف است.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) مسجد جامع چالوس گفت: آگاهی دادن به افراد از طریق برگزاری مسابقات عفاف و حجاب و حضور پررنگ در فضای مجازی و دعوت از اقشار مختلف مردمی در کانون مساجد و جذب آنان به فعالیت های گروهی، موجب نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه می‌شود و می توان خلاء فرهنگی حجاب و عفاف را با گفتمان سازی در مساجد حل کرد.

پایان پیام/ 175