آذربایجان غربی داغدار تاسوعای حسینی

آذربایجان غربی داغدار تاسوعای حسینی

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۴۰۲
سوگواری حسینی در فرهنگ مردم آذربایجان دربردارنده آداب و رسوم و مراسم‌ خاصی است که میهمان رفتن دسته های عزاداری، شاه حسین گویان و شاخسی واخسی از جمله آیین ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، سوگواری حسینی در فرهنگ مردم آذربایجان دربردارنده آداب و رسوم و مراسم‌ خاصی است که میهمان رفتن دسته های عزاداری، شاه حسین گویان و شاخسی واخسی از جمله آیین ها است.

آذربایجان غربی از اول ماه محرم با برگزاری دسته جات عزاداری، خواندن زیارت عاشورا، برپایی ایستگاه های صلواتی و دادن نذری در سوگ اباعبدالله حسین (ع) به عزا نشستند.

 

مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی ماه محرم در بازار سرپوشیده در صحن قبور امامزادگان و مسجد جامع ارومیه در حال برگزاری است و پیر و جوان، زن و مرد با حضور در خیابان‌ها، مساجد و حسینیه ها ضمن تشکیل دستجات سینه زنی و عزاداری در سوگ شهدای کربلا به خصوص حضرت ابوالفضل العباس عزاداری می‌کنند.

در این کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان نیز از برگزاری نشست های بصیرتی با موضوع بصیرت عاشورایی، روضه خوانی، برپایی ایستگاه نقاشی با موضوع امام حسین (ع) نمایش تئاتر تعزیه، مراسم عزداری مخصوص دختران عاشورایی جمله برنامه کانون های فرهنگی و هنری در این ایام مخصوصا روز تاسوعای حسینی بوده است.

 

طرح یتیم نوازی مهدوی کانون فرهنگی و هنری ام ابیها ارومیه نیز در این روزا فعال بوده تا در روزهای ماه محرم در شادی دل کودکان یتیم و بدسرپرست مناطق محروم هم سهیم شوند.

بر اساس رسم دیرین، دسته‌های عزاداری، بعد از ظهر تاسوعا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند. در این راستا امامزادگان سید بهلول و شیخ نوایی خوی، امامزاده غریب حسن، محمد و ابراهیم و سراج الدین ارومیه و تکیه حضرت عباس از جمله امامزاده‌ها و بقعه‌هایی هستند که میزبان عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی خواهند بود.

در این روزا همچنین ۱۶ مبلّغ از قم به امامزاده‌های مناطق مختلف این استان اعزام شده و در حال فعالیت هستند؛ همچنین پنج مبلّغ بومی نیز علاوه بر این تعداد به امامزاده‌ها برای تبلیغ و تبیین ایام محرم اعزام شده‌اند.

در این میان حضور کودکان و نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ ایی چشمگیر است، کودکانی که با دل های صاف و ساده در پی عزای امام حسین (ع) زنجیر به دست عزاداری می کنند.

 

پایان پیام/ 566