عشق به امام حسین (ع) حد و مرز نمی شناسد

عشق به امام حسین (ع) حد و مرز نمی شناسد

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۴۰۲
عزاداری و عرض ارادات به سیدالشهدا در آذربایجان غربی دیار رنگین کمان اقوام و ادیان حد و مرز نمی شناسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، یکی از مهم‌ترین مشترکات شیعه، سنی و دیگر ادیان در دیار رنگین کمان آذربایجان غربی محبت و مودت نسبت به اهل بیت رسول خدا (ص)است. و عشق به امام حسین (ع) نیز بی حد و مرز بوده و همه کنار هم بدون توجه به دین و مذهب در سوک امام حسین (ع) به سوگ نشستند.

این حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در کنار شیعیان برای عزاداری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین (ع) جلوه بارزی از ارادت به امام حسین (ع) بوده و یکدلی و اتحاد را به تصویر می‌کشد.

حرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا برای  همه مردم بخاطر سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. و در طول این ۲ روز در شهرهای  مختلف آذربایجان‌غربی عزارداری و مراسم سینه زنی برگزار می‌شود.

امروزه یوم العباس تمام داغداران اباعبدالله حسین (ع) در ارومیه و شهرهای دیگر گرد هم آمده اند و  اجتماع عظیم عاشقان حسینی در اربعین حسینی پاسخ محکمی بر دشمنان عالم در جهان اسلام است.

تمام ادیان در استان آذربایجان غربی در این روزهای ماه محرم با دادن نذری، برپایی ایستگاه های صلواتی و سینه زنی و حشور در مراسم های معنوی و مساجد به عزاداری مشغول هستند.

در این روزا تمام کوچه ها، خیابان ها، مساجد و حتی کلیساها پرچم های سیاه اباعبدالله حسین (ع) را نصب کردند.

ایستگاه‌های فرهنگی، چایخانه‌ها و غرفه‌های مختلف در سطح شهرستان ارومیه  و در مصلی ارومیه نیز حسینیه مخصوص کودکان، دروازه دانش، کلبه حجاب در مسیر عزاداران دایر شده تا علاوه بر عزاداری، شهروندان از فلسفه این قیام آگاه شوند.

ذبح قربانی در مسیر عبور دسته‌های حسینی، رفتن به در خانه هایی که نذر حسینی دارند و خواندن دعا و نماز ظهر عاشور و هم چنین رسم کهن شبیه خوانی در وزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز از دیگر برنامه های این ماه است.

همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مناسبت گرامیداشت این ایام سراسر کشور و شعور حسینی با هدف تقویت هر چه بیشتر معنویت عزاداری های مردمی با نشان دادن زوایای مختلف از صحنه های ایثار،  شهادت و رشادت های سیدالشهدا اقدام به برگزاری آئین های نمایشی کرده است.که این با عنوان «کاروان خورشید»  در مناطق مختلف استان با اجرای ۱۶ مورد نمایش و ایستگاه نقاشی ویژه کودکان حسینی در قالب های مختلف تئاتر تعزیه از قبیل شبیه خوانی، نمایش های صحنه ای، پرده خوانی، نمایشنامه خوانی و نمایش خیابانی تا اربعین حسینی در حال برگزاری است.

 

گفتنی است؛ بر اساس رسم دیرین، دسته‌های عزاداری، بعد از ظهر تاسوعا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند.

حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در کنار شیعیان برای عزاداری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین (ع) جلوه بارزی از ارادت به امام حسین (ع) بوده و یکدلی و اتحاد را به تصویر می‌کشد.

 

پایان پیام/ 566