فریاد «لبیک یا حسین» عاشورای حسینی در آذربایجان غربی

فریاد «لبیک یا حسین» عاشورای حسینی در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار : ۶ مرداد ۱۴۰۲
مردم ولایی و عاشورایی استان آذربایجان غربی از صبح امروز با فریاد «لبیک یا حسین» همزمان با سراسر ارادت و عشق خود را به ساحت نورانی امام حسین (ع) ابراز کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، عاشقان و دلدادگان مکتب حسینی همه ساله در آذربایجان غربی با برگزاری آیین‌هایی در سوگ جانگداز علمدار دشت کربلا اشک می‌ریزند و امسال هم از صبح امروز با فریاد «لبیک یا حسین» همزمان با سراسر  ارادت و عشق خود را به ساحت نورانی امام  حسین (ع) ابراز کردند.

توزیع نذورات در بین عزاداران، قربانی کردن، طوق بندان، پخش غذای نذری، شاخسی واخسی، شاه حسین گویان، زنجیرزنی، برپایی ایستگاه صلواتی، خواندن زیارت عاشورا و نماز ظهر عاشور از رسومات مردم ارومیه در روز عاشورا است.

ارومیه‌ای ها از هر دین و اقوام و ادیان شیعه، سنی، مسیحی و ارمنی  صبح تاسوعا و عاشورا روز خود را با نان و نام امام حسین (ع) آغاز می‌کنند.

در روز تاسوعا و عاشورای حسینی شبیه خوانی رسم دیرین و کهن مردم استان آذربایجان غربی است که با این موضوع مفاهیم قیام امام حسین (ع) در بین کودکان و نوچوانان راحتر انتقال می یابد.

همچنین در این روزاها بسیاری از روستاها احسان و غذای نذری می دهند و در روستاهای معروفی همچون وار شهرستان خوی که مردم برای دیدن شبیه خوانی میروند مردم روستا اجازه خروج از روستا را نمی دهند و مردم را مهمان خانه های باصفای خود می کنند.

روستای «وار» جایی است ساله برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش علم ها برافراشته و خیمه ها برپا می کنند و سفره های احسان و اطعام شان پذیرای هزاران نفر مردم از سراسر کشور است.

تمام عزاداری های روز عاشورا تا بعد از نماز ظهر عاشورا و اقامه نماز عصر ادامه یافته و بسیاری از سوگواران با حضور در منطقه موسوم به آقا قبری و همچنین باغ رضوان ارومیه به سوگواری خود ادامه می دهند.

فعالیت نوجوانان و جوانان مسجدی عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان نیز در این روزا واقعا چشمگیر است. کودکانی که با دل های صاف و بدون ریا خادمی اباعبدالله حسین (ع) را می کنند. و بانوان یکه با پختن غذای نذری، نذرهای فرهنگی و برپایی ایستگاه های صلواتی از این قافله عقب نماندند.

در بسیاری از دسته های عزاداری نیز مردم با قرآن به دست حضور یافته و هتک حرمت های وارده به کتاب خدا را محکوم ساختند.

حضور زنان و مردان و کودکان و افراد سالخورده در آئین‌های عزاداری سالار شهیدان با وجود گرمای هوا چشمگیر است و کودکان ارومیه‌ای با شال های سیاه، سربندها و بیرق‌های کوچک و مزین به نام حضرت علی اصغر (س)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (س) در کنار مادران خود به عزاداری مشغول هستند.

اقامه نماز ظهر عاشورا، آئین خیمه سوزی از دیگر مراسم هر ساله مردم آذربایجان غربی که همزمان با سالروز عاشورای حسینی برگزار و عشق و ارادت مردم به اوج می‌رسد.

پایان پیام/ 566