آغاز به کار هیئت سرود استان تهران/ تلاش برای هم‌افزایی گروه‌های سرود با تأکید بر فضای مسجد و هیئت

آغاز به کار هیئت سرود استان تهران/ تلاش برای هم‌افزایی گروه‌های سرود با تأکید بر فضای مسجد و هیئت

تاریخ انتشار : ۸ مرداد ۱۴۰۲
قربانی‌نسب از راه‌اندازی هیئت سرود استان تهران خبر داد و گفت: هم‌افزایی گروه‌های سرود به ویژه در فضای مساجد و استفاده از ظرفیت نهادهایی همچون کانون‌های فرهنگی هنری و هیئت‌ها در این باره از اهداف تشکیل هیئت سرود است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین نشست خبری هیئت سرود استان تهران صبح امروز (یکشنبه، ۸ مردادماه) در حوزه هنری استان تهران برگزار شد.

 

در این نشست، «جابر قربانی‌نسب» با اشاره به اقبال عمومی به سرود در سال های اخیر، گفت: در سال های اخیر به ویژه در یک سال گذشته اقبال مردم به سرود بسیار بوده است و به یک نقطه طلایی در این زمینه دست یافته ایم، نهادهای مختلف همچون شهرداری، سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون های فرهنگی هنری مساجد در بحث سرود ورود پیدا کرده اند، به همین جهت تصمیم گرفتیم که هیئت سرود استان تهران را تشکیل دهیم.

 

مدیر گروه سرود نسیم رحمت استان تهران افزود: هدف ما از تشکیل هیئت سرود استان تهران این است که دیدیم گروه های سرود بسیاری در کشور رشد کرده اند، اما فعالیت هایشان پراکنده و نیاز است که آنها را دور هم جمع  و با هم مرتبط کنیم. لذا درصدد سامان دهی و انسجام بخشی به گروه های سرود برآمدیم و در این راستا با گروه های سرود شهر تهران و شهرستان های تهران جلساتی برگزار کردیم.

 

قربانی نسب با بیان اینکه اختلاف سلیقه در همه گروه ها و صنف ها دیده می شود، ابراز کرد: ما سعی کردیم که اختلاف نظرها را کنار بگذاریم و با تشکیل هیئت سرود در این زمینه به یک سبک، وحدت و هم افزایی برسیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر گروه های سرود ورامین، پیشوا، تهران، اسلامشهر و بهارستان عضو این گروه هستند و در نظر داریم برای ماه های محرم و صفر برنامه های متفاوت و زیبایی ارایه دهیم.

 

 قربانی نسب با بیان اینکه هیئت سرود نهادی مردمی و دینی برای معرفت‌افزایی در مورد اهل‌بیت(ع) است، تصریح کرد: بنا است، نوجوانان در این هیئت مشارکت داشته باشند؛ از طرفی یکی از اهداف ما در هیئت سرود برقراری ارتباط نسل مربیان جوان با گروه های سرود نسل گذشته است.

 

وی تأکید کرد: همچنین، بنا داریم از پیشکسوتان عرصه سرود هم در این هیئت بهره ببریم و از شاعران، ترانه سرایان و کارگردانانی به منظور انتقال تجربه استفاده کنیم. چراکه سرود در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس هم جریان ساز بود.

 

 

 

 

مدیر گروه سرود نسیم رحمت استان تهران گفت: مقام معظم رهبری همواره به احیای سرود تاکید دارند و آن را نیاز جامعه می دانستند، از این رو لازم  دیدیم که در کنار فعالیت هایی که اشاره شد، برای گروه های سرود کشور الگو معرفی کنیم تا در اجرای برنامه ها یک وحدت رویه داشته باشند. اجرای سرود به صورت انفرادی راه به جایی نمی برد و هیئت سرود به دنبال همراهی و همدلی میان گروه های سرود است.

 

قربانی نسب به تعامل و همکاری هیئت سرود استان تهران با دیگر دستگاه ها و نهادها اشاره کرد و افزود: همه نهادها و سازمان ها می توانند با ما همکاری داشته باشند چرا که با همراهی و همکاری است که می توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم، ما نیازمند همفکری و تعامل با دیگر مجموعه ها با هیئت سرود استان تهران هستیم.

 

وی بر لزوم پرورش استعداد نوجوانان تاکید کرد و گفت: در سراسر کشور نوجوانان فعال در گروه های سرود داریم که به مداحی هم مسلط هستند، ما با سرود مداحی مشکلی نداریم البته به شرطی که آنها به سرود ضربه نزنند، بنابراین نباید از ورود مداحان به عرصه سرود ممانعت کنیم.

 

قربانی نسب با اشاره به سابقه شخصی خود در مداحی، گفت: هرگاه  گروه سرود را به هیئت بردیم، احترام قداست حسینه و مسجد را حفظ کردیم. اما در خارج هیئت می توانیم با موسیقی هم خواند.

 

مدیر گروه سرود نسیم رحمت بر لزوم حمایت از گروه های سرود در سراسر کشور تاکید و خاطرنشان کرد: ما در برخی از شهرها استعدادهایی داریم که از آنها استفاده نمی شود. این گروه ها باید شناسایی شوند؛ ضمن اینکه ضرورت دارد هیئت سرود در سایر استان ها هم تشکیل شود.

 

پایان پیام/ 40