از برپایی غرفه حجاب تا اهدای پیراهن مشکی به کودکان مناطق محروم توسط بانوان مسجدی استان آذربایجان‌غربی

از برپایی غرفه حجاب تا اهدای پیراهن مشکی به کودکان مناطق محروم توسط بانوان مسجدی استان آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار : ۸ مرداد ۱۴۰۲
بانوان مسجدی کانون های فرهنگی و هنری استان آذربایجان‌غربی همزمان با ایام محرم فعالیت های مختلفی همچون برپایی غرفه حجاب، پخت و توزیع غذا در مناطق محروم و اهدای پیراهن مشکی به کودکان انجام دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، بانوان به عنوان نیمی از پیکر جامعه انسانی، همانند مردان در مشارکت عمومی، پایگاه و جایگاه مناسب دارند و نمی توان از نقش سازنده آنان چشم پوشید. 

در دوران انقلاب اسلامی نیز بانوان تاثیر بسزایی داشتند و در تمام فعالیت ها هم پای مردان در صحنه بودند. در سفر امام حسین (ع) از حجاز به کربلا، علاوه بر مردان زنان بسیاری نیز حضور داشتند. این زنان جزء اهل بیت امام حسین (ع) و یا از خانواده یاران آن حضرت بودند.

در روزهای مختلف همچون ماه محرم نیز بانوان در مساجد و خیابان ها با برپایی برنامه های مختلف همچون نشست های در راستای امام حسین (ع)، ایستگاه های صلواتی،  برپایی غرفه حجاب و حجاب، پخت و توزیع غذای نذری، رسیدگی به کودکان مناطق محروم با توزیع هدایای فرهنگی از جمله فعالیت بانوان مسجدی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی است.

پروانه علیپور، مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت معصومه (س) مسجد امیرالمومنین ارومیه در راستای فعالیت هتی ماه محرم به خبرنگار شبستان گفت: توزیع گوشت قربانی دربین نیاز مندان واجد شرایط از جمله مهمترین فعالیت بانوان مسجدی کانون فرهنگی و هنری معصومه (ص) است.

وی افزود: همچنین در ایام محرم پخت و توزیع غذای نذری بین عزاداران و نیازمندان در استان ما جز مهمترین برنامه ها است که در این راستا نیز بانوان عضو کانون فرهنگی و هنری معصومه (ص)  فعالیت پررنگی داشتند.

علیپور ادامه داد: یکى از حوادث مهم و منحصر به فرد تاریخ اسلام، قیام امام حسین(ع) است که حاصل ایثار و فداکارى زنان و مردان مى‏باشد.

وی گفت: نقش حضرت زینب(س) در این واقعه تاریخی بر همه مسلمانان جهان آشکار است که باید الگوی بانوان امروز در عرصه جهاد فرهنگی باشند. و حضرت زینب (س) در جهاد تبیینی که مادرش حضرت زهرا (س) شروع کرد او را همراهی کرد.

در ادامه گزارشی از فعالیت بانوان مسجدی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی آورده شده است.

خرید پیراهن مشکی به‌مناسبت محرم و عزای حسینی برای کودکان

کانون فرهنگی هنری شهید حججی پایگاه شهدای بدل آباد شهرستان خوی برای کودکانی که توان مالی برای خرید نداشتند و با لباس رنگی در دسته عزاداری شرکت کرده بودند لباس تهیه و توزیع شد.

پخت ۳۰۰ پرس غذای گرم توسط کانون فرهنگی هنری شریف ارومیه

 بانوان مسجدی کانون فرهنگی هنری شریف مسجد علي اصغر (ع) ارومیه ۳۰۰ پرس غذای گرم پخت در مناطق محروم توزیع شد.

پخت ۶۰۰پرس غذای گرم در کانون فرهنگی و هنری علی ابن ابیطالب (ع) نقده

۶۰۰ پرس غذای گرم توسط گروه جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی  در کانون فرهنگی و هنری علی ابن ابیطالب (ع) شهرستان نقده پخت و در مناطق محروم توزیع شد.

 

خواندن زیارت عاشورا در کانون شهید صیاد شیرازی شهرستان نقده

زیارت عاشورا با حضور پرشور بانوان مسجدی کانون فرهنگی و هنری شهید صیاد شیرازی شهرستان نقده در روز تاسوعای حسینی برگزار شد.

حضور مدافعان عفاف و حجاب کانون رسالت مسجد جامع  چالدران

مدافعان حجاب و عفاف کانون رسالت مسجد جامع  و مصلی چالدران در بین عزاداران  اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورای حسینی شهرستان حضور یافتند و با توزیع هدایای فرهنگی در راستای گسترش این مقوله فرهنگی گام برداشتند.

مردانى که در قیام عاشورا حماسه آفریدند، هر کدام دست‏پرورده و تربیت‏ شده دامان زنان شجاع، باایمان، فداکار و مؤمنى بودند. بنابراین برپایی چنین غرفه هایی می تواند کمک شایانی در این عرصه  و جنگ فرهنگی داشته باشد.

برگزاری دسته عزاداری ویژه بانوان « رهروان زینب» در شهرستان بانوان تکابی

بانوان تکابی با الگو گرفتن از  زنان قبیله بنی اسد که ،۱۲محرم سال ۶۱ پیکر شهدای کربلا را در صحرا دیدند و با بخشیدن مهریه های خود توانستند مردان قبیله را راضی کنند تا همراه امام سجاد (ع) پیکرهای مطهر شهدا را دفن نمایند.

به همین دلیل همه ساله حرم امام حسین (ع) قرقگاه زنانی می شود که خاکی و با بوریا و سبدهای حصیری هروله کنان به حرم وارد می شوند. در شهرستان تکاب نیز  هر سال  حرکت نمادین دسته عزاداری خواهران (رهروان زینب) از مسجد جامع شهرستان تا گلزار شهدائ با نوحه سرایی ومرثیه خوانی و بیعت باشهدا  توسط هیئت جانبازان ثارالله و تبلیغات اسلامی صورت می گیرد.

 

گفتنی است؛ استان آذربایجان غربی با ۶۸۴ شهیده، ۲ آزاده و یک هزار و ۲۲۰ جانباز زن از جمله پنج استان کشور است که به صورت مستقیم در جنگ و دفاع مقدس درگیر بوده است.

پایان پیام/ 566