طرح تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی با جدیت در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد پیگیری می‌شود

طرح تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی با جدیت در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد پیگیری می‌شود

تاریخ انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمين خداداده با بیان اینکه طرح تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی با جدیت در ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد پیگیری می‌شود، گفت: با این طرح در عين پوياسازي فعاليت‌هاي فرهنگي با محور قرآن، نيروي مجاهد قرآني هم تربیت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، شصت و چهارمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآنی به ریاست «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علیرضا معاف» معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه یکشنبه هشت مرداد ماه در سالن جلسات غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

در این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآنی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور نیز حضور داشتند.

 

بر پایه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده با اشاره به فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در راستای اجرایی سازی دستور مقام معظم رهبری با موضوع تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی گفت: اگر  بتوانیم مساجد را تبدیل به پایگاه قرآنی کرده و در عین حال در حوزه فعالیت های فرهنگی با محور قرآن پویاسازی کنیم در این صورت نیروی مجاهد قرآنی را خواهیم داشت. 

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در راستای تحقق اهداف مذکور چند آسیب و معضل وجود دارد از جمله اینکه اکنون بسیاری از مساجد علاقه مند به این هستند که فعالیت های قرآنی داشته باشند اما مسئله این است که افرادی که بر قرائت قرآن مسلط هستند بر مساجد حضور ندارند. تلاش ما این است که ذیل طرح معاونت قرآن با عنوان بشری بتوانیم فعالیت کنیم و امیدواریم افرادی که ذیل این طرح تربیت می شوند به مساجد محل متصل شوند.

 

در ادامه، «مهدی مقدم» با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با مشورت با اساتید و بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی را از چند جهت مورد بررسی و توجه قرار داد، گفت: محور کار برای تحقق این هدف مهم باید تلاوت دسته جمعی قرآن در مساجد باشد که در این عرصه برپایی منویات مقام عظمای ولایت تلاوت و آموزش قران را مورد توجه قرار دادیم.

 

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: 4 محور «توجه به معنی آیات»، «حفظ»، «موضوع مسابقات بین مساجد» و «توجه به تفسیر» از جمله مواردی است که در کلام مقام معظم رهبری به آن توجه شده است؛ بنابراین ما نیز در فعالیت های خود به بحث رونق بخشی به تلاوت جمعی قرآن توجه کرده ایم که در این عرصه اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است.

 

وی گفت: ما طی نظرسنجی از سه هزار مسجد به این نتیجه رسیدیم که مانع اصلی برای برگزاری جلسات تلاوت قرآن به دو مولفه بر می گردد؛ نخست آنکه قاری محور که در مسجد حضور یابد، نیست و مولفه دوم اینکه مساجد به قاری دسترسی ندارند و این در حالی است که اکنون سه هزار کانون فرهنگی هنری درخواست برگزاری این جلسات را به ما ابلاغ کرده اند.

پایان پیام/ 9