تبیین صحیح سبک زندگی حسینی در بازگشت به مسجد موثر است

تبیین صحیح سبک زندگی حسینی در بازگشت به مسجد موثر است

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
یک استاد درس خاج حوزه‌علمیه با بیان اینکه عزاداری‌های محرمی مساجد بهترین فرصت برای تبیین ابعاد مختلف سبک زندگی حسینی است، گفت: این تبیین به جذب مردم به دین در مقابل دین‌گریزی و نیز تحقق نهضت بازگشت به مسجد کمک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین «علی نظری‌منفرد» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مجالس عزاداری محرم در مساجد بهترین فرصت برای تبیین سبک زندگی حسینی است، اظهار کرد: اگر زوایا و ابعاد واقعه عاشورا مثل اینکه امام حسین(ع) برای خدا ایثار کردند و یا آنکه اعتقاد به معاد و خدا در جای جای سخنان‌ایشان مشهود است، برای مردم تبیین شود مردم جذب منابر در مساجد شده و نهضت بازگشت به مسجد محقق می‌شود.

 

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: باید توجه داشت اساس دین بر اعتقادات و باور‌ها مبتنی است، امام حسین(ع) نیز با اتکاء بر این اعتقادات قدم در میدان قیام نهادند؛ همان طور که بیان شد حضرت(ع) در جریان قیام عاشورای خود اعتقاد به معاد را به زیباترین شکل تصویر کردند چنان که روز عاشورا خطاب به پسرعمو‌های خود فرمودند: صبر کنید و شکیابیی در پیش بگیرید، مرگ جز پلی نیست که از آن عبور می‌کنید و آن سوی آن بهشت است.

 

وی تصریح کرد: اصحاب باوفای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیز اعتقادی راسخ به معاد داشتند و با این اعتقاد از مرگ و شهادت در رکاب امام حسین(ع) ترسی در دل راه ندادند. این‌ها آموزه‌هایی است که باید در مجالس حسینیِ مساجد بازگو و تبیین شود تا از بستر بیان این حقایق ارتباط مردم با مسجد عمیق‌تر و از در پرتوی آن بازگشت به مسجد محقق شود.

 

این خطیب سرشناس مذهبی درباره نقشی که مجالس عزاداری در مساجد می‌تواند در پیوند شور و شعور حسینی ایفا کند، گفت: کارکرد مساجد نباید صرفاً به اقامه نماز جماعت محدود شود چنان که مسجد از صدر اسلام محل تبیین معارف دین بود و پیامبر(ص) مردم را در مسجد به سوی خدا و اخلاق نیکو فرا می‌خواندند این نقشی است که امروز هم مساجد و مسجدی‌ها به ویژه در بستر مهیای مجالس حسینی باید ایفا کنند و پرچم تبیین را برافراشته کنند.

 

وی تأکید کرد: اگر آموزه‌های دین و باور‌های عقلانی به درستی در مسجد تبیین شود مردم به جای دین‌گریزی، جذب دین و زیبایی‌های آن می‌شوند و این کاری است که مجالس با استفاده از ظرفیت جلسات حسینی و تلفیق شور با شعور در این مجالس می‌توانند انجان دهند و جامعه و افراد را از برکات آن بهره‌مند کنند.

 

حجت الاسلام نظری منفرد اضافه کرد: امام حسین(ع) در همان روز نخست حرکت از مدینه اعلام کردند چه هدفی را دنبال می‌کنند، هر کسی جان خود و خانواده و اصحابش را دوست دارد اما هدفی والا باعث شد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همه این‌ها را در راه خدا بذل کند؛ ‌ایشان در بدو شوع حرکت خویش فرمودند: من درصدد ظلم نیستم بلکه برای احیای سنت جدم رسول خدا(ص) و پدرم‌امیرالمؤمنین(ع) قیام می‌کنم. این‌ها زوایا و فراز‌هایی از عاشورا است که باید در مجالس بیان شود همچنین است پرداختن به روحیه تعبد و عبودیت امام حسین(ع) چنان که‌ایشان حتی در شب عاشورا برای راز و نیاز و مناجات با خدا یک شب از دشمنان مهلت گرفتند.

 

استاد خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه از جمله آموزه‌های حسینی که باید در مساجد تبیین شود، روحیه ذلت‌ناپذیری امام(ع) و یاران‌شان است، ابراز کرد: این روحیه در ندای هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة حضرت سیدالشهداء(ع) عیان است امروز هم با الهام از عاشورا باید مسجدی‌ها در مقابل آتش زدن قرآن و قرآن سوزی‌ها این ندا را سر دهند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن سوزی یک حرکت مذبوحانه است انسان عاقل با عقاید و مقدسات ادیان دیگر با دو میلیارد پیرو را آتش نمی‌زند چنان که قرآن هم بر این مسأله تأکید کرد و می‌فرماید: به مقدسات دیگران توهین نکنید تا به مقدسات شما توهین نکنند! این‌ها از گسترش اسلام در هراس‌اند و می‌کوشند با این اقدامات دل‌های مسلمانان را جریحه دار کنند، وگرنه با سوزاندن قرآن حقیقت آن از بین نمی‌رود.

پایان پیام/ 9