آغاز طرح ملی «سفیران مسجد»/ ثبت‌نام ۳۵۰۰ نفر در هفته نخست اجرا

آغاز طرح ملی «سفیران مسجد»/ ثبت‌نام ۳۵۰۰ نفر در هفته نخست اجرا

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام رجبیان از آغاز اجرای طرح «سفیران مسجد» در سطح کشوری خبر داد و گفت: این طرح درصدد پای کار آوردن ظرفیت‌های مردمی در مساجد است؛ در هفته نخست اجرای طرح حدود ۳۵۰۰ نفر ثبت‌نامی داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام «محمدمهدی رجبیان» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان از آغاز اجرای طرح «سفیران مسجد» خبر داد و اظهار کرد: این طرح با هدف رفع خلاء استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های مسجدی از دو سال قبل به صورت آزمایشی و پایلوت در نزدیک به ۶۰۰ مسجد و با مشارکت مردمی حدود سه هزار نفر اجرا شد و پس از کسب موفقیت و انجام آزمون و خطاهای لازم، از هفته گذشته در سطح ملی به اجرا درآمده است.

 

مسئول طرح «سفیران مسجد» ادامه داد: این طرح در تلاش است فارغ از مسئولیت‌ها و وظایفی که حاکمیت در قبال مساجد دارد، مردم را به عرصه مسجدمحوری وارد کرده و از ظرفیت مردمی حداکثر استفاده را در اعتلا و ارتقای کارکرد‌های مسجدی داشته باشد.

 

الگوگیری از بسیج در سفیران مسجد

مدیر روابط عمومی ستاد راهبری مساجد در حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در طراحی و اجرای طرح سفیران مسجد از بسیج الگو گرفته‌ایم، گفت: چون در بسیج نیرو‌های مردمی خودجوش و داوطلبانه به میدان ورود کرده و مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گیرند؛ سفیران مسجد نیز می‌کوشد با چنین رویکردی مردم را به کمک مساجد بیاورد. اجباری در این باره در کار نیست بلکه افرادِ علاقمند، داوطلبانه ثبت‌نام می‌کنند و به تناسب شرایط و توانایی‌هایشان، وظایف پیش‌بینی شده را بر عهده می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه در دوره آزمایشی اجرای طرح اقشار مختلف اعم از کارمند، صاحبان اصناف و مشاغل و... پای کار طرح آمدند، تصریح کرد: شاکله و ظرفیت‌های طرح سفیران مسجد به گونه‌ای است که حتی زنان خانه‌دار بتوانند به تناسب ظرفیت‌ها و فرصتی که دارند در عرصه ارتقای کارکرد‌های مسجد همراهی و همکاری کنند.

 

کار برای مسجد

حجت الاسلام رجبیان با بیان اینکه وجه اشتراک همه متقاضیان شرکت در طرح کار برای مسجد است، تأکید کرد: در ستاد راهبری مساجد مرکزی مدیریت حوزه‌های علمیه ۱۶ کارگروه فعال است که به تناسب آن بستر‌های مشارکت مردمی در سفیران مسجد فراهم می‌شود؛ تأمین منابع مالی فعالیت‌ها، ورزش و سلامت، کاسب‌امین (ارائه تخفیف در عرضه محصولات) و... از عرصه‌هایی است که متقاضیان می‌توانند در آن‌ها به مساجد کمک کنند.

 

اقتضائات متفاوت استانی

وی با بیان اینکه در اجرای آزمایشی سفیران مسجد متوجه شدیم نیاز‌ها و مقتضیات مسجدی هر استان با استان دیگر متفاوت است، ابراز کرد: از این رو، ۳۱ گروه استانی تشکیل شد و از مردم و نخبگان و فعالان فرهنگی و دغدغه‌مندان مسجدی هر استان درخواست کردیم به میدان طرح و ‌ایده بیابند و ‌ایده‌های خود برای اجرای طرح را ارائه کنند تا به تناسب اقتضائات استانی نیازسنجی و همکاری‌ها جذب شود. پس از طراحی طرحی مدون، از آن کاملاً حمایت و پشتیبانی می‌شود.

 

مشارکت ۳۵۰۰ نفر در هفته اول اجرای طرح

حجت الاسلام رجبیان با بیان اینکه از پُست‌ها و مسئولیت‌های سازمانی نیز در حوزه مساجد بهره می‌گیریم، ادامه داد: با اینکه هنوز تبلیغات گسترده را از صداوسیما شروع نکرده‌ایم اما در حدود یک هفته از آغاز اجرای کشوری طرح، حدود ۳۵۰۰ نفر از مردم از اقشار مختلف در طرح ثبت نام کرده‌اند. علاوه بر این هشت هزار امام جماعت که غالباً از روحانیون فعال در طرح هجرت هستند، نیز با طرح همکاری دارند.

 

مسئول طرح «سفیران مسجد» اعلام کرد: ذیل برنامه‌های پیش‌بینی شده برای طرح راه‌اندازی خانه‌های سلامت و مراکز نیکوکاری در مساجد پیگیری می‌شود؛ همچنین، در پی رایزنی با وزارت ورزش و جوانان زمینه اعطای مجوز و برخی تجهیزات به باشگاه‌های ورزشی مسجدی دنبال می‌شود.

 

وی درباره مزایای عضویت در شبکه مردمی سفیران مسجد، خاطرنشان کرد: پیگیری و حمایت از طرح‌های پیشنهادی نخبگان و فعالان مسجدی (از ‌ایده تا اجرا)، شبکه‌سازی گسترده و کاربردی از فعالان مسجدی و فرهنگی، امکان عضویت در مجمع نمایندگان کشوری مساجد (تحت اشراف ستاد راهبری مساجد کشور) و امکان بهره‌مندی از حمایت‌های خیرین برای پیشبرد برنامه‌های مسجدی ازجمله این مزایا است.

 

گفتنی است، علاقمندان جهت ثبت نام می‌توانند از طریق لینک http://site.msapp.ir/safiran.php وارد شده و اقدام کنند.

 

پایان پیام/ 9