کارگاه آموزشي سواد رسانه اي در تبريز برگزار شد

کارگاه آموزشی سواد رسانه ای در تبریز برگزار شد

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
کارگاه يک روزه آموزشي سواد رسانه اي ويژه مديران و اعضاي فعال کانون هاي فرهنگي هنري مساجد آذربايجان شرقي با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان آذربایجان شرقی، کارگاه آموزشی سواد رسانه ای ویژه مدیران و اعضای فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با حضور جمعی از فعالان فضای مجازی و رسانه های استان در تالار خاقانی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.
حجت الاسلام مجتبی نظری از اساتید حوزه و دانشگاه در این کارگاه آموزشی یک روزه اظهار داشت: شناخت صحیح مخاطب و فضای مجازی لازمه اثرگذاری و جریان‌سازی خبری است، مدیران و فعالان فرهنگی کانون های مساجد باید بتوانند در سایه این شناخت در پیشگیری و رفع آسیب های فضای مجازی تلاش کنند.
وی افزود: هویت سازی یکی از مهمترین و قدرتمندترین ابزارهای رسانه بوده که می‌تواند با جهت دهی منفی؛ فرهنگ، باورها و اعتقادات بشری را تحت تاثیر قرار داده و تخریب کند، اما سواد رسانه ای و استفاده درست از فرصت ها و ظرفیت های رسانه می تواند در پیشگیری و رفع این آسیب ها بسیار موثر باشد.
 نظری همچنین با اشاره به انواع نگرش ها و واکنش های موجود در جامعه در مواجهه با فضای مجازی تأکید کرد: نباید نگاه های نادرست در زمینه فضای مجازی را در جامعه منعکس و بازنشر کرد، باید سعی کنیم سواد رسانه ای خود و اطرافیان را ارتقا بخشیم.
همچنین حجت الاسلام شهریار اسداللهی دیگر استاد این کارگاه آموزشی با اشاره به تلاش و  سرمایه گذاری کلان دشمن در عرصه جنگ نرم و فضای مجازی اظهار داشت: کودکان و نوجوانان بیشتر از هر قشر دیگری در معرض آسیب ها و هجمه های فرهنگی دشمن قرار دارند.
مهرداد خوشکار مقدم از فعالان رسانه ای استان نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: سواد رسانه ای علمی است که تلاش دارد استفاده کنندگان از رسانه ها را از یک مصرف کننده منفعل، ساده و خام تبدیل به مخاطب هوشمند، جستجوگر و گزینش‌گر کند.
وی با اشاره به سه مولفه بازنمایی، اقناع و کلیشه سازی به عنوان سه مفهوم اصلی در سواد رسانه ای اظهار داشت: بازنمایی به معنای نشان دادن ضد واقعیت نیست، بلکه برداشتی از حقیقت است و رسانه ها به کمک بازنمایی می کوشند تفسیر و تحلیل خود از واقعیت را به ذهن مخاطب ارسال کنند. به گونه ای که مخاطب احساس تفاوتی بین آنها نکند.
گفتنی است، ارتقاء سطح دانش و آگاهی اعضای كانون های مساجد در موضوع رسانه و فضای مجازی و توانمندسازی آنان برای نقش آفرینی در این عرصه از مهمترین اهداف برگزاری این دوره بوده است.