از برگزاری کافه گفتگوی دخترانه تا کلاس های قرآنی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی

از برگزاری کافه گفتگوی دخترانه تا کلاس های قرآنی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
برگزاری کافه گفتگوی دخترانه، محافل قرآنی، اردوهای ورزشی و تفریحی از جمله برنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی در طرح اوقات فراغت «مسجد، کانون نشاط» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، برنامه‌های اوقات فراغت فرصتی است تا با مهارت افزایی کودکان و نوجوانان ضمن ارتقای توانمندی‌های آنها استعداد و علایق‌شان شناسایی شود. در این راستا نقش مساجد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد بسیار مهم بوده و می توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

با توجه به اینکه بیشتر اعضای کانون های فرهنگی را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهد ایجاد بستر مناسب برای نزدیک شدن و انس گرفتن جوانان و نوجوانان با رشته‌های فرهنگی و هنری، شناخت نیازها، برنامه‌ریزی دقیق برای بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مهم است و همچنین نقش والدین نیز در این اوقات بسیار مهم بوده و با برنامه ریزی مناسب می توانند استعداد فرزند خود را شکوفا کنند.

برگزاری کافه گفتگوی دختران و پاسخ به شبهات، آموزش احکام وضو به نوجوانان در اردوگاه شهید فهمیده و برنامه جوانه صالحین در کانون فرهنگی هنری ساقی کوثر شهرستان شاهین دژ از جمله این برنامه ها است.

همچنین ترویج موضوع فرهنگ ایثار و شهادت عنوان گزارشی برای بازدید های اعضای کانون های مساجد از زادگاه سردار شهید باکری، دیدن نمایش رزمی، فرهنگی و بصیرتی علمداران ولایت ویژه آذربایجان غربی روزهای فرد هر هفته در محل پادگان حیدرلوی ارومیه برگزار می شود.

شهید حمید باکری در اسفندماه ۱۳۶۲ در خلال انجام عملیات خیبر، بر اثر اصابت مستقیم گلوله آرپی‌جی، در جزیره مجنون، شهید شد و پیکر او در میدان نبرد باقی ماند و هیچ‌گاه به کشور بازگردانده نشد. و منزل ایشان جز آثار ثبت شده ملی است.

برگزاری کلاس روخوانی قرآن کریم و قرائت سوره مسد درکانون شهید صیاد شیرازی شهرستان نقده، کلاس حفظ جز سی و حفظ سوره بینه در کانون فاطمیون شهر بکتاش شهرستان میاندواب، برگزاری کلاس نقاشی برای نوجوانان پایگاه نرجس خاتون و کانون حکیمه خاتون شهرستان چایپاره، کلاس‌های قرآنی و مفاهیم و روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در کانون فرهنگی هنری امام زمان (عج) روستای شعبانلو در مسجد جامع شهرستان میاندوآب از جمله برنامه های اوقات فراغت در استان آذربایجان غربی است.

 

همچنین در این روزا کلاس های تفریحی و ورزشی نیز در راستای برنامه های کانون با عنوان مسجد کانون نشاط برای دختران و پسران در تمام شهرهای استان آذربایجان غربی در حال برگزار است.

ایجاد امید و نشاط معنوی، پیوند میان مسجد، خانه و مدرسه، خدمت رسانی به مناطق محروم وکم برخوردار استان،  از مهمترین محورها و اهداف اجرای این طرح در سالجاری است.

 
 
 
در استان آذربایجان غربی جهت حمایت از مدیران کانون مجری طرح اوقات فراغت بسته خدمت ارائه می شود که هماهنگی با باشگاه‌های ورزشی، سینما، تخفیف ۲۰ درصدی خانه جوان ارومیه برای بچه‌های مسجدی، هماهنگی با اردوگاه‌های امام علی و نور در هفته دو روز برای خواهران و برادران و هماهنگی با کارشناس فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی از جمله مسایل مطرح شده در این بسته های خدمت است.
 
همچنین خدمات فرهنگی و اجتماعی شامل کارگاه‌های آموزشی، مشاوره، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، روابط دختر و پسر و حجاب، خدمات علمی و معرفتی شامل مسابقات کتاب خوانی، برگزاری جلسات معرفتی، خدمات قرآنی شامل برگزاری محافل قرآنی، کلاس‌های تفسیری و نهج البلاغه، بسته‌های خدمات هنری شامل سینما، تئاتر، اجرای گروه‌های سرود، خدمات تفریحی شامل استخر، اردو، باشگاه‌های ورزشی، بازی‌های تاما، برگزاری اردوهای پیشرفتی و بازدید از کارخانه‌ها جهت آشنایی بچه‌های مسجدی با فضای کسب و کار از جمله دیگر خدمات این طرح است.
 
 
 
برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی نیز از دیگر برنامه های کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی در طول ایام تابستان است. و با توجه به اینکه برنامه‌های اوقات فراغت گروه سنی این طرح برای ۱۰ تا ۱۷ سال برنامه ریزی شده و حضور نوجوانان و جوانان در این اردوها بسیار چشمگیر بوده است.
 
اردوی سیاحتی و زیارتی مقبره سید فتاح توسط کانون فرهنگی و هنری بقیه الله شهرستان خوی یکی از این برنامه ها است.
 
 
طرح «مسجد کانون نشاط» از ۱۱ تیر لغایت ۱۰شهریور در ۸هفته برگزار خواهند شد و ۱۵۰ کانون فرهنگی و هنری مساجداستان آذربایجان‌غربی مجری طرح اوقات فراغت هستند.
 
گفتنی است؛یک هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری در آذربایجان غربی وجود دارد و شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، چهاربرج، چالدران، سلماس، شاهین دژ، شوط، ماکو، سردشت و تکاب از جمله شهرهایی است که طرح اوقات فراغت در آنها توسط کانون‌های فرهنگی برگزار خواهد شد.
 

پایان پیام/ 566