مسجد، قلب تپنده جامعه اسلامي است/ پويايي و نشاط مساجد در گرو جذب جوانان به مساجد

مسجد، قلب تپنده جامعه اسلامی است/ پویایی و نشاط مساجد در گرو جذب جوانان به مساجد

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام عزيزي، با بيان اينکه مسجد قلب تپنده جامعه اسلامي و پايگاه فرهنگي، معنوي فکري و اجتماعي مسلمانان است، گفت: پويايي و نشاط مساجد در گرو حضور نسل جوان و انجام فعاليت هاي متنوع ديني و فرهنگي در مساجد است.

حجت الاسلام علی عزیزی ، به مناسبت (30 مرداد) روز جهانی مسجد در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان همدان گفت: مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات دین  و جایگاه پیوند آسمان و زمین است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان همدان  با بیان اینکه در بررسی آیات و روایات این نکته مهم به دست می‌آید که مسجد بهترین مکان برای آرامش قلب‌ها و پناهگاهی برای زندگی متلاطم شهری به شمار می‌آید ، افزود:  آمار نشان دهنده آن است که آرام‌ ترین انسان‌ها افرادی هستند که با قرآن، نماز، مسجد و دعا مأنوس می‌باشند و در همه امور به خدا توکل می‌کنند .

 

وی ادامه داد:همچنین حضور مستمر در مسجد سبب می‌شود که انسان از دلبستگی به دنیا رهایی یابد و به منبع اصلی فیض الهی وصل شود که  این حالت روحی، سبب تعالی و نشاط روح می‌گردد.

 

حجت الاسلام عزیزی به کارکردهای مختلف مسجد از جمله کارکردهای فرهنگی اشاره کرد و گفت:  پس از نقش عبادی و آموزشی، نقش فرهنگی در بین دیگر نقش‌ها و کارکردهای مسجد، دارای بیشترین اهمیت است، گرچه امروزه مراکز آموزشی و فرهنگی گسترش یافته است؛ اما نباید از این کارکرد مهم مسجد غافل شد،  که از جمله ابعاد و کارکردهای فرهنگی مساجد می‌توان به  برگزاری جلسات شبی با قرآن، مسابقات کتابخوانی اشاره کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد  استان همدان  ادامه داد: مساجد باید از امکانات و فناوری‌های مناسب برای اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و هنری با رعایت شئون مسجد استفاده کنند و  پیوند مسجد با سایر مراکز آموزشی و فرهنگی می‌تواند به حل این مساله کمک کند.

 

وی با اشاره به اینکه آبادانی و نگهداری مسجد وظیفه همگانی است و هرکس به میزان توفیق و توان خود باید در آن سهیم باشد، اظهار داشت: مسجد در هر محله مایه‌ی وحدت، رشد، بالندگی، خیر و برکت و پناهگاه مردم است، برای رسیدن به این هدف باید از ظرفیت مراکز، دستگاه‌ها و توان گسترده و پایان‌ناپذیر مردم بهره بگیریم.

 

گفتنی است،  21  آگوست برابر با ٣٠ مرداد بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.