رونق برنامه هاي تابستانه کانون هاي مساجد در طرح ملي «مسجد، کانون نشاط»/ نخستين اجلاس بين المللي مساجد جهان اسلام برگزار مي شود

رونق برنامه های تابستانه کانون های مساجد در طرح ملی «مسجد، کانون نشاط»/ نخستین اجلاس بین المللی مساجد جهان اسلام برگزار می شود

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمين خداداده گفت: برنامه هاي تابستانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد، امسال در قالب طرح ملي «مسجد، کانون نشاط» رونق خوبي در سراسر کشور داشته است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست خبري با حضور حجت الاسلام والمسلمین کمال خداداده، در آستانه روز جهانی مسجد، امروز یکشنبه 29 مرداد در سالن جلسات ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در این نشست با اشاره به جنایت صهیونیست ها در به آتش کشیدن مسجد الاقصی، گفت: روز جهانی مسجد، ابتکار نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که با استقبال و تایید کشورهای مسلمان، به یک روز مهم و ماندگار تبدیل شده است. همه مسلمانان در سراسر جهان باید با گرامیداشت این روز، به فکر توسعه بیشتر مساجد باشند.

 

مسجد، تشکیلات توحیدی است

رئیس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه باید با همکاری همه دستگاه های فرهنگی و همه فعالان در حوزه مسجد، به فضای مطلوب در زمینه مساجد رسید، گفت: مسجد، تشکیلات توحیدی و برای مردم است که باید به مرکز ارائه آموزش های لازم تبدیل شود.

 

وی در ادامه با اشاره به مجاورت سه هزار مسجد در مجاورت مدارس، کفت: این فاصله نزدیک، ظرفیت خوبی است که می‌توان کار تربیتی نوجوانان و دانش‌آموزان در مدارس را به مسجد آورد. می‌توان فضای تکمیلی نوجوانان و دانش‌آموزان را در ساعات بعدازظهر در مساجد رقم زد. در واقع ایجاد ارتباط بین مدارس و مساجد با این شکل می‌تواند کار تربیتی خوبی را به وجود بیاورد.

 

ثبت برنامه های اوقات فراغت کانون های مساجد در سامانه های نورینو و بچه های مسجد

حجت الاسلام والمسلمین خداداده افزود: در تلاش هستیم با همکاری آموزش و پرورش، مساجد کشور را فعال تر کنیم، از این رو در دو سامانه بچه‌های مسجد و نورینو، یک برنامه‌ای برای حضور فعال دانش‌آموزان در مساجد فراهم کردیم. در واقع برنامه های تابستانه کانون های فرهنگی هنری مساجد، که امسال در قالب طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» رونق خوبی داشته است، قابلیت ثبت در این دو سامانه را داشته است.

 

وی در ادامه به برگزاری نخستین اجلاس بین المللی مساجد جهان اسلام به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اشاره کرد و گفت:  این اجلاسیه با حضور نمایندگان ١۵ کشور، در روز دوشنبه ٣٠ مرداد در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با همکاری یکدیگر، این اجلاسیه مهم را برگزار می کنند.

 

رئیس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه امروز نمی‌توان مسجد را با مدل دهه‌های قبل مدیریت کرد و امروز چالش اصلی مساجد به روز شدن‌ آنها با ذائقه‌های جدید است، اظهار کرد: رقبایی برای مساجد در طول این دهه‌ها شکل گرفته اند که در محله‌ها کارهای اجتماعی فرهنگی انجام می‌دهند. البته اگر مسجد بتواند خود را به روز کند، می‌تواند محل حضور نوجوانان و جوانان بوده و مرجعیت محل به شمار برود. در واقع فعالیت این رقبا در صورتی که مساجد، پویا و به روز باشند، نمی تواند موجب کاهش حضور مردم به ویژه نسل جوان در مساجد شود.

 

 رسالت اصلی مسجد، کار تربیتی است

وی گفت: رسالت اصلی مسجد، کار تربیتی است و این یک مزیت نسبی مسجد نسبت به سایر مراکز است، اما این مانعی برای انجام سایر امور در مساجد نیست. اینکه ما در مسجد بتوانیم اشتغال‌زایی و کارآفرینی کنیم یا سایر مشکلات اجتماعی فرهنگی مردم و محلات را حل کنیم، مشکلی ندارد؛ اما نباید مسجد از رسالت اصلی خود که کار تربیتی است، فاصله بگیرد. اولویت اصلی در مساجد باید کار تربیتی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه درباره مطالبه مقام معظم رهبری درباره تبدیل شدن مساجد به پایگاه های قرآنی در کشور، گفت: ما پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص، فراخوانی اعلام کردیم که سه هزار و 500 کانون فرهنگی هنری، اعلام کردند می توانند در تحقق مطالبه مقام معظم رهبری، فعالیت کنند. کارشناسان ما در ستاد، در این خصوص شیوه‌نامه ای تهیه کردند که منتشر شد. ما تبدیل کانون های مساجد به پایگاه های قرآنی را کاملا به روز و دقیق، رصد و بررسی می کنیم.

 

 قرارگاهی باید تمام نهادهای مسجدی را مدیریت کند

رئیس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در ادامه درباره سند ملی مسجد و بحث ادغام نهادهای مسجدی، اظهار کرد: قرارگاهی باید تمام نهادهای مسجدی را مدیریت کند، البته دستگاه امامت و ولایت این موضوع را به خوبی مدیریت می کند. سند ملی مسجد هم به منزله ادغام نهادهای مسجدی نیست بلکه آرایش جدیدی برای مسجد در نظر خواهد گرفت. البته ممکن است تغییرات ساختاری هم اتفاق بیافتد اما ادغامی مطرح نیست. ما نباید برای رسیدن به یک آرایش جدید و برنامه ریزی جدید، تمام نهادهای موجود را حذف کنیم بلکه باید مدیریت ما در حوزه مسجد، به روز باشد. نکته مهم این است که نمی توان با بخشنامه، مساجد را مدیریت کرد زیرا نهادها و افراد فعال در این نهادها، کارمند ما نیستند که برای آنان دستورالعمل و ابلاغیه بفرستیم و توقع داشته باشیم که آنها را انجام دهند.

 

وی اضافه کرد: هریک از نهادهای مسجدی در حوزه خودشان ماموریت‌هایی دارند که با سایر نهادهای مسجدی تداخلی ندارد. البته می‌توانند این نهادها با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و برنامه‌های تعاملی انجام بدهند. البته این تصور که 20 یا 30 دستگاه در حوزه مسجد، کار عملیاتی می کنند، تصور درستی نیست. بسیج، کانون های فرهنگی هنری، حوزه های علمیه، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی، در مسجد، کار عملیاتی و برنامه دارند. البته باید قرارگاهی همه فعالیت های مساجد را تقویت و مدیریت کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده اضافه کرد: هم‌ اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عضو بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده درباره موضوع ادغام برخی از خبرگزاری ‌ها، گفت: این موضوع یک‌ ایده از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پشتوانه علمی دارد. داشتن این همه خبرگزاری در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. خبرگزاری‌ها باید یک استاندارد داشته باشند و در سایر کشورهای دنیا، پنج شش خبرگزاری بیشتری وجود ندارد.

 

رایزنی با آیت الله اعرافی برای حضور پر رنگ تر طلاب در مساجد

رئیس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور در ادامه به رایزنی این ستاد با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اشاره و اظهار کرد: طبق پیشنهاد ما و برخی دیگر از دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، و در پی بررسی های صورت گرفته، آیت الله اعرافی دستور دادند علاوه بر طرح هجرت، طرح بینات نیز در مساجد اجرا شود؛ طبق این طرح، طلبه هایی که معمم نیستند یا امام جماعت نیستند، در مساجد فعالیت می کنند.

 

بنا بر این گزارش، در بخش پایانی این مراسم، از پوستر نخستین اجلاس بین‌المللی مساجد جهان اسلام توسط حجت الاسلام والمسلمین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور رونمایی شد.