کانون های فرهنگی هنری و بسیج می توانند در افزایش اقبال مردم به مسجد تاثیرگذار باشند

کانون های فرهنگی هنری و بسیج می توانند در افزایش اقبال مردم به مسجد تاثیرگذار باشند

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
آیت الله احمد شیخ بهایی گفت: مسجد با تشکیل مرکز کارآفرینی می تواند توانمندی قشر آسیب پذیر را بالا برده و آنان را به خودکفایی برساند، کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه های مقاومت بسیج از جمله مواردی هستند که می توانند در افزایش اقبال مردم تاثیر بگذارد.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: مسجد در لغت یعنی محل سجده و در اصطلاح مسجد مکانی است که مومنین در آنجا برای نماز جماعت جمع می‌شوند و نماز را به امامت امام مسجد به جا می‌آورند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان هدف عالیه مسجد را مرکزیت اجتماعی مردم در یک محله یک شهر دانست و افزود: پیامبر اکرم (ص) همین که به مدینه رسید مسجدی ساخت که امروزه به مسجد قبا معروف است و وقتی که وارد مدینه شد در مرکز مدینه مسجدی ساخت که امروزه مسجد النبی نام دارد.
وی ابراز کرد: مسجد در زمان پیغمبر اکرم (ص) فقط برای اقامه نماز نبود البته هر وعده صدای اذان بلند می‌شد و مردم برای نماز به مسجد می‌آمدند، در مسجد بیان احکام شرعی، تلاوت آیات قرآن کریم و تفسیر نیز بیان می شد.
آیت الله شیخ بهایی ادامه داد: در آن زمان مسجد محل قضاوت‌ها و رفع اختلاف بین مسلمین و محل تجمع در شرایط خاص برای تصمیم گیری‌ های مهم بود و حتی لشکرها در مسجد ساماندهی می‌شدند و به جنگ می‌رفتند و در حقیقت مسجد محل مرکزیت حکومت اسلامی بود.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: مساجد مهمی مثل مسجدالحرام، مسجد النبی و مسجد الاقصی که در قرآن از آن نام برده شده نمونه‌ای از مساجد صدر اسلام هستند که امور دین و دنیای مردم در آن مساجد رتق و فتق می‌شد.
وی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای پیوند مردم با مسجد وجود دارد، خاطرنشان کرد: نظم در برگزاری نماز جماعت یکی از این راهکارها است، اگر نماز سه وعده و راس ساعت با نظم خاصی برگزار شود مردم اقبال بیشتری به مسجد خواهند داشت.
آیت الله شیخ بهایی وجود برنامه‌های جذاب برای قشرهای مختلف را زمینه ساز حضور آنان در مساجد برشمرد و عنوان کرد: استفاده از مناسبت‌های ملی و مذهبی در اعیاد، عزاداری‌ها و مشارکت مردم در برگزاری برنامه‌های مسجد حضور آنان را بیشتر خواهد کرد.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: اگر برای کودکان فضایی شاد و مفرح ایجاد شود کودکان برای حضور در مسجد والدین خود را نیز خواهند آورد، در اینجا لازم است بزرگترها ضمن مراقبت از بچه‌ها بر سر و صدا و هیاهوی احتمالی آن‌ها صبر کنند و البته در صورت امکان مربیانی در مسجد برنامه‌های مناسب کودکان را با آنها داشته باشند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: برپایی حلقه‌های معرفتی، مشارکت در امور مسجد، تشکیل هیئت عزاداری، گروه‌های مطالعاتی، گروه‌های جهادی در مسجد می تواند جمعیت جوانان را افزایش دهد.
وی ابراز کرد: مسجد با تشکیل مرکز کارآفرینی می تواند توانمندی قشر آسیب پذیر را بالا برده و آنان را به خودکفایی برساند، کانون‌های فرهنگی و هنری و پایگاه های مقاومت بسیج از جمله مواردی هستند که می توانند در افزایش اقبال مردم به مسجد تاثیرگذار باشند.
آیت الله شیخ بهایی افزود: تمیز بودن، نورانی بودن، سالم بودن ابزار صوت، وجود کتاب‌های قرآن و مفاتیح و سایر وسایل در مسجد می تواند در جذب افراد تاثیرگذار باشد.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطرنشان کرد: امام مسجد فقط پیش نماز نیست بلکه هدایت معنوی مردم به دست اوست بنابراین باید امام منظم و خوش اخلاق باشد و با همه با محبت و چهره شاداب برخورد کند و بر ناسازگاری ها صبور باشد امور مسجد را با درایت مدیریت کند.
وی ادامه داد: همچنین امام مسجد باید با افراد فقیر و بیمار همدردی کند، کودکان را ببوسد و در بغل بگیرد، از غائبین سراغ بگیرد، در تشییع جنازه حاضر شود و در همه این احوالات به دنبال تبلیغ عملی دین باشد، برای حل اختلافات اقدام کند و خود طرف دعوا قرار نگیرد و‌ از مسجدی ها به تناسب تخصص و توان شان در پیشبرد امور کمک بگیرد.
آیت الله شیخ بهایی تاکید کرد: مسجد با پذیرش کودکان، نوجوانان و جوانان دختر و پسر از خمودی و تبدیل شدن به سرای سالمندان جلوگیری کند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: برگزاری کلاس های قرآن و احکام شرعی برای جوانان، بیان مسائل اعتقادی، پاسخ به شبهات و دعوت از اساتید مبرز برای منبر و کلاس در تربیت نسل توانمند و معتقد موثر خواهد بود.
وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) فرمود؛ مسجد سنگر است همان طور که ایام انقلاب مساجد مرکز تظاهرات ضد طاغوت و در جنگ تحمیلی نیز مرکز بسیج نیروها بود، در جنگ ترکیبی امروز باید مرکز جهاد تبیین باشد.
آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: جهاد تبیین در مساجد از طریق سخنرانی های روشنگرانه، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، برپایی حلقه‌های معرفتی و پخش و امانت کتابهای مفید و استفاده از ایده‌های خلاقانه تحقق پیدا می‌کند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان خاطرنشان کرد: برای فعال کردن مسجد باید یک امام آماده امامت مسجد، سکان را به دست بگیرد و با همکاری هیات امنای خوش فکر و همدل از مردم دعوت کنند بعد از مدتی که نماز مسجد منظم روی ریل افتاد برنامه های جذاب اجرا کنند.
وی اظهار کرد: مسجد تراز اسلامی مسجدی است که بر طبق آیات و روایات و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی خردمندانه پاک و سالم در هم می‌آمیزد.
آیت الله شیخ بهایی عنوان کرد: مسجد تراز اسلامی، مسجدی است که زنان، مردان، کودکان، جوانان، بازاری و دانشگاهی، کارمند، کارگر و....کنار هم به عبادت پر شور و خالص می‌ایستند و از احوال هم با خبر می شوند.
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: در مسجد تراز اسلامی همه از حوادث عالم آگاهند موضع گیری به هنگام در مسایل سیاسی روز دارند و با مطالعه و سخنرانی در پی افزایش علم خود هستند و احیای امر اهل‌بیت (ع) را دارند و از آن نور، معنویت، اخلاق و ایمان به جامعه پمپاژ می شود.

پایان پیام/ 586