طرح ایجاد هسته فعالیت‌های اجتماعی در مساجد را دنبال می‌کنیم/ در حمایت از طرح‌های ابتکاری مساجد محدودیت نداریم

طرح ایجاد هسته فعالیت‌های اجتماعی در مساجد را دنبال می‌کنیم/ در حمایت از طرح‌های ابتکاری مساجد محدودیت نداریم

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
اسماعیلی با بیان اینکه وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی طرح ایجاد هسته فعالیت‌های اجتماعی در مساجد را دنبال می‌کند، گفت: در برنامه هفتم توسعه به دنبال حل مشکلات مساجد هستیم. در حمایت از طرح‌های ابتکاری مساجد هیچ محدودیتی نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نوزدهمین اجلاس سراسری مسجد امروز (دوشنبه، ۳۰ مرداد) همزمان با روز جهانی مسجد در مجتمع آدینه تهران در حال برگزاری است.

 

بنابر این گزارش، «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس با بیان اینکه نامگذاری روز جهانی مسجد واکنش به اقدام صهیونیست ها برای آتش زدن مسجدالاقصی است، گفت: خداوند را شاکریم که مبداء شکل گیری انقلاب اسلامی مساجد بود و در حال حاضر نیز زیست‌بوم فرهنگی جامعه در مساجد گسترده شده و حیات یافته است.

 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با خاستگاه مسجدی خود امروز در جایگاهی بی نظیر قرار دارد. با نگاه به قیام سال ۱۳۴۲ در می یابیم که مساجد و حسینیه ها نقطه ثقل این قیام بودند و هسته های اصلی انقلاب در مساجد شکل گرفت.

 

اسماعیلی با بیان اینکه مسجد پایگاه تربیت شخصیت های برجسته انقلابی بوده است، تصریح کرد: چنان که آیت الله مهدوی کنی در مسجد جلیلی، شهید مطهری در مساجد قبا و الجواد(ع) و مقام معظم رهبری در مساجد امام حسن مجتبی (ع) و کرامت جلسات تبلیغی انقلابی برگزار می کردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شهدا نیز به عنوان شخصیت های خدوم و انقلابی تربیت یافته مساجد هستند، تأکید کرد: امام خمینی(ره) از مساجد به عنوان سنگر انقلاب یاد کردند و امروز هم مساجد مهمترین هسته مقاومت هستند. در تحلیل پیروزی انقلاب پاسخی که می توان یافت اتصال انقلاب به مساجد است.

 

اسماعیلی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با محوریت مساجد و راهپیمایی های تاسوعا، عاشورای حسینی به پیروزی رسید و اگر به بازخوانی فرامین امام خمینی(ره) پیرامون اربعین بپردازیم، می بینیم که امروز حماسه اربعین به لشکرکشی یاران عاشورایی مقاومت در منطقه تبدیل شده است.

 

وی تصریح کرد: در سال های گذشته پیاده روی اربعین در حالی به اوج رسید که بخشی از کشور عراق در تصرف تکفیری ها بود؛ شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان سرباز نهضت امام خمینی (ره) در پیاده سازی آرمان های امام و اوامر رهبری نقش تاثیرگذاری داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مسجد در عصر ظهور، ابراز کرد: مقر حکومت حضرت مهدی(عج) در مسجد است و امروز نیز ما باید در مساجد فعالیت های موثری انجام دهیم.

 

اسماعیلی با اشاره به اهتمام دولت انقلابی به احیاء و تقویت جایگاه مساجد، بیان کرد: شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «نهضت بازگشت به مسجد» است و در برنامه هفتم توسعه نیز پیشنهادات خوبی برای مسجدمحوری و تقویت و توسعه گفتمان امام محله مطرح شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق برنامه ای که در دستور کار خود دارد، می کوشد با محوریت ائمه جماعات هسته فعالیت های اجتماعی را در مساجد قرار دهد تا در این بستر آسیب های اجتماعی جامعه کاهش یابد.

 

وی با اشاره به برنامه های دشمنان برای ایجاد یأس و ناامیدی و ایجاد جنگ روانی در جامعه، گفت: دشمن با تبلیغات گسترده درصدد بود حضور مردم در مراسم های عزاداری محرم کاهش یابد اما قریب به ۸۴ درصد جوانان امسال در ایام محرم برای اباعبدالله الحسین(ع) سیاهپوش و عزادار بودند و شاهد توزیع و پخش نذورات گسترده از مردم در این ایام بودیم. دشمن در تلاش است این گونه وانمود کند که جوانان دین گریز شده اند در حالی که حضور جوانان در عزاداری های این ایام باشکوه بود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با یادآوری جایگاه مساجد در افزایش جمعیت، گسترش ازدواج، جلوگیری از طلاق و بدحجابی و بی حجابی، تصریح کرد: باید برای فعال شدن مساجد تلاش کنیم زیرا طبق آمار و گزارش ها، برخی از مساجد غیرفعال هستند و در همین راستا ما با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف در برنامه هفتم توسعه به دنبال حل مشکلات مساجد هستیم چرا که خانه های خدا بهترین پایگاه برای حل معضلات اجتماعی جامعه هستند.

 

وی بر لزوم حمایت از مساجد و پشتیبانی از دستگاه های متولی مساجد تأکید و خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح های ابتکاری مساجد حمایت می کند و ما در حمایت از فعالیت های فرهنگی مساجد هیچ محدودیتی نداریم. در این میان کانون های فرهنگی هنری مساجد که با مدیریت امام جماعت مسجد فعالیت می کنند ظرفیت مطلوبی محسوب می شود.

 

پایان پیام/ 40