مساجد باید از انحصار گری خارج شوند

مساجد باید از انحصار گری خارج شوند

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام میثم تارم با بیان اینکه مساجد ما باید از انحصار گری خارج شوند، اظهار کرد: باید همه مردم به‌ ویژه جوانان را در مدیریت مسجد مشارکت داد چرا که اداره امور مسجد مستلزم دانش و بینش عمیق در همه ابعاد است.

حجت الاسلام میثم تارم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، گفت: مسجد را با توجه به روایات می توان این گونه تعریف کرد که محل نشست و برخاست پیامبران (ص)، خانه خدا، خانه اهل تقوا و بازاری از بازارهای آخرت است و پایگاه اصلی عبادت و یاد و ذکر خداوند تبارک و تعالی می باشد.
امام جمعه جیرفت هدف عالیه مسجد را ایجاد جامعه توحیدی جهانی براساس تربیت انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: این تربیت از طریق آرامبخشی روحی و روانی فردی و اجتماعی است که الا بذکر الله تطمئن القلوب به واسطه ذکر خدا قلب ها آرام می شوند.
وی افزود: همچنین مسجد از طریق طهارت بخشی به فرد و جامعه که ان صلاه عن التنهی الفحشا و المنکر است و با حفظ فرد و جامعه از انحراف به تربیت انسان می پردازد.
حجت الاسلام تارم تربیت انسان ها را زمینه ساز جامعه جهانی توحیدی و حکومت واحد جهانی دانست و عنوان کرد: همان طوری که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند مسجد در گام اول انقلاب اسلامی، پیشران حرکت های انقلابی در شکل گیری و تثبیت انقلاب و نظام اسلامی بوده است.
امام جمعه جیرفت اظهار کرد: رونق گرفتن فضاهای دینی با برگزاری اردوهای جهادی بسیج سازندگی و سازمان بسیج مستضعفین از جمله برکات مسجد در گام اول انقلاب است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند.
وی ابراز کرد: در حقیقت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی پایه و اساس آن مسجد است همان طوری که ۸ سال دفاع مقدس به تعبیر سردار دلها مدیون مسجد است و این مسجد توانست در ۸ سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام را تربیت کند.
حجت الاسلام تارم بیان کرد: امام راحل می فرماید؛ «مسجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید» و از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نماز جمعه را قرارگاه و قطب فرهنگی شهر معرفی کرده اند از این نتیجه می گیریم ما در این شرایطی که با جنگ ترکیبی، شناختی، فرهنگی، رسانه ای، اقتصادی و یک جنگ همه جانبه مواجه هستیم هم به قرارگاه و هم به سنگر نیاز داریم.
امام جمعه جیرفت ادامه داد: سنگر در وسط میدان عملیات است تا با تکیه بر سنگر بتوانیم عملیات انجام دهیم و اگر ما بتوانیم از ظرفیت سنگر بودن مسجد بهره ببریم و مسجد را واقعا سنگر تلقی کنیم و هسته مقاومت فرهنگی بدانیم باید برای این کار برنامه ریزی کنیم.
وی ابراز کرد: برنامه ریزی باید توسط هیئت امنا، امام جماعت و مسئولین و دست اندرکاران مربوط به مسجد انجام شود و اگر ما بتوانیم یک هیئت امنا و یک امام جماعت فعال داشته باشیم، قطعا مسجد می تواند مرکز تربیت مومن تراز باشد و همان طور که در ۸ سال رزمندگان اسلام را در مقابل آن جنگ فیزیکی تربیت کند.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد:  قطعا در این جنگ ترکیبی، شناختی، نرم افزاری و رسانه ای با یک هیئت امنا و امام جماعت فعال می توان رزمنده برای این جنگ را تربیت کرد.
امام جمعه جیرفت اضافه کرد: همه ما می دانیم دلیل کم رنگ شدن نقش مسجد و آن را به عنوان سنگر و پایگاه تلقی نکردن، این است که بیشتر متولیان مساجد کارآمد نیستند و با نیازهای روز جامعه آشنایی ندارند.
وی اظهار کرد: لازم است هیئت امنای مساجد و ائمه جماعت و سایر مسئولین و دست اندرکاران امور مساجد با استفاده از کارشناسان متعهد به طور علمی و دقیق با نیازهای روز جامعه آشنا شوند و نیازهای جوانان، خانواده ها و همسایگان مساجد را بررسی کنند.
حجت الاسلام تارم خاطرنشان کرد: باید موانع حضور مردم در مسجد را شناسایی و رفع کرد تا زمینه حضور خانواده ها، جوانان و نوجوانان در مسجد فراهم شود و ما باید این کار را از مشارکت خانواده ها در امور مساجد آغاز کنیم.
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه مسجد فعال و پویا باید دارای فعالیت های متنوع و متعدد باشد، ابراز کرد: برنامه های عبادی مثل نماز و اعتکاف، فعالیت های امدادی که توسط هلال احمر و شبکه بهداشت انجام می شوند، برنامه های تربیتی و استمداد گرفتن از خانواده ها در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار است.
وی با اشاره به این که توجه جدی به بهداشت و نظافت مساجد باعث جذابیت و جذب جوانان می شود، عنوان کرد: حضور زنان در مساجد سهم بسزایی در جذب فرزندان و همسران به مساجد دارد و از این رو باید محل استقرار بانوان بیشتر از محل استقرار آقایان از جذابیت، راحتی و مطلوبیت برخوردار باشد.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد: توجه به قشر نونهال، کودک، نوجوان و جوان و داشتن برنامه حساب شده، دقیق و منظم برای آنها باعث رونق گرفتن و احیای مساجد خواهد بود.
امام جمعه جیرفت ادامه داد: سرکشی به خانواده ها و همسایگان مسجد، سرکشی از نخبگان مسجد و تشویق آنها می تواند راهی برای جذب مردم به مسجد باشد بنابراین باید نخبگانی همچون نخبه های علمی و ورزشی را شناسایی کرده و در مسجد از آنها تقدیر و تجلیل شود.
وی خاطرنشان کرد: امام جماعت و فرمانده پایگاه بسیج مسجد باید خوش فکر و مردم دار بودن و توجه خاص و ویژه به جوانان داشته باشد زیرا این مهم تاثیر بسزایی در جلب جوانان به مسجد دارد.
وی با اشاره به این امام جماعت نقش ممتاز و ویژه ای در جذب مردم به مسجد دارد، ابراز کرد: شایستگی، صلاحیت، عملکرد، شخصیت و برخورد او با مردم به ویژه جوانان و نوجوانان اثر عمیق و شگرفی در جذب آنها دارد و برعکس برخوردهای ناشایست، عدم صلاحیت ها و عدم شایستگی ها منجر به دفع افراد از مسجد می شود.
حجت الاسلام تارم تصریح کرد: امام جماعت، هیئت امنای مساجد و پایگاه های بسیج، بسیجیان و اعضای کانون های فرهنگی هنری مسجد باید به عنوان الگوی اخلاقی و رفتاری مطرح باشند تا مردم به ویژه جوانان و جوانان در امور فردی و اجتماعی به آنها تاسی کنند.
امام جمعه جیرفت اظهار کرد: در حقیقت محتوای اصلی اخلاقی، معرفتی و دینی در مسجد امام جماعت و هیئت امنا و کسانی دیگر که در مسجد مشغول خدمت رسانی هستند، می باشد که می توانند با همفکری و همدلی مسجدی فعال و با نشاط ایجاد کنند.
وی عنوان کرد: باید در این افراد روحیه کار جمعی و همکاری صمیمانه باشد و کارها را با یکدیگر تقسیم کنند و دارای روحیه صبر و حوصله و علاقه به کارهای مسجد داشته باشند.
حجت الاسلام تارم خاطرنشان کرد: جدیت در پیگیری امور مسجد، آشنایی با نیازهای جوانان و خانواده ها، اعتقاد به کار علمی و تخصصی می تواند موجب احیای یک مسجد فعال شود.
امام جمعه جیرفت با بیان اینکه مساجد ما باید از انحصار گری خارج شوند، اظهار کرد: باید همه مردم به‌ ویژه جوانان را در مدیریت مسجد مشارکت داد چرا که اداره امور مسجد مستلزم دانش و بینش عمیق در همه ابعاد است.
وی تاکید کرد: مسجد تراز مسجدی است که در کنار توجه به مسائل عبادی برای جنبه های فرهنگی، تربیتی، ورزشی، آموزشی و امدادی خانواده ها برنامه داشته باشد.

پایان پیام/ 586