توجه به همه ظرفیت‌های مساجد یک ضرورت است

توجه به همه ظرفیت‌های مساجد یک ضرورت است

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه مسجد محل حل مشکلات و امورات اجتماعی ما بوده و بسیاری از مسائل و مراسمات نیز در مساجد برگزار می‌شوند، گفت: مساجد چند منظوره هستند و توجه و بهره گیری از همه ظرفیت‌های مساجد یک ضرورت است.

آیت الله «سید نصیر حسینی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، به روز جهانی مسجد اشاره و اظهار کرد: مسجد خانه خدا و مقدس‌ترین مکان‌ها روی کره زمین مساجد هستند.
 

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه همه عالم، همه زمین‌ها و همه زمان‌ها مال خداوند است، گفت:مسجد مکانی مقدس و خانه خداوند بوده و پیامبر گرامی اسلام(ص) در نخستین گام بعد از هجرت از مکه به مدینه، مسجد احداث کرد که مرکز عبادت مردم باشد.


وی خاطرنشان کرد: مسجد یک مکان بسیار مهم در زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تربیت عبادی مردم به محوریت مسجد صورت می‌گرفت.


آیت الله حسینی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص)در مدینه حکومت را در مسجد مدیریت می‌کرد، ادامه داد: خود پیامبر در مسجد مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و ... را مدیریت می کرد.


امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید بر اینکه اگر کار بر محور مسجد باشد برکت خواهد داشت، افزود: باید توجه خاصی به مسجد صورت گیرد و مساجد باید فعال و اثرگذار باشند.


وی با بیان اینکه از صدر اسلام پیامبر (ص) به ما یاد داده که مسجد باید در همه امورات در صدر، فعال و پویا باشد، یادآور شد: امام جماعت مسجد، هیئت مذهبی، کانون فرهنگی، هنری، پایگاه مقاومت و همه ارکان فعال باید مسجد را فعال و پویا نگه دارند.


آیت الله حسینی با اشاره به اینکه محیط اطراف مسجد باید مورد رصد قرار گیرد، آسیب‌ها شناسایی و مسجد پویا و فعال نگه داشته شود، اظهار کرد: کسانی که وارد مسجد می‌شوند ظرفیت‌های فراوانی دارند که می‌توان از ظرفیت‌های آنها استفاده کرد.


نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمی‌شود مسجد باشد و افرادی در مسجد نماز بخوانند، ولی افراد فقیر، بیمار و نیازمندی در محله اطراف مسجد وجود داشته باشند.


وی با بیان اینکه مسجد باید بتواند مسائل و مشکلات حوزه اطراف خود را رصد، پیگیری و حل کند، افزود: در مرکز استان مراکز فرهنگی کم بوده و کمبود مسجد، فاطمیه، حسینیه و زینبیه داریم، مردم و مسئولان باید در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.


آیت الله حسینی بیان کرد: ما در زمینه‌های مختلف هزینه‌های فراوانی انجام می‌دهیم که می‌طلبد در زمینه توجه به مسجد و فعالیت‌ها و ساخت آن توجه لازم صورت گیرد.


امام جمعه شهر یاسوج ضمن اظهار تاسف از اینکه بخشی از مکان های پرجمعیت در شهر یاسوج و اطراف مسجد ندارند، ادامه داد: این همه ساخت و ساز صورت می‌گیرد، ولی به فکر ساخت و ساز مسجد، اماکن دینی، مذهبی و آخرت نیستیم.


وی با اشاره به اینکه مسجد محل حل مشکلات و امورات اجتماعی ما بوده و بسیاری از مسائل و مراسمات نیز در مساجد برگزار می‌شوند، اظهار کرد: مساجد چند منظوره هستند و توجه به همه ظرفیت‌های مساجد باید صورت گیرد.

 

آیت الله حسینی ضمن تاکید بر اینکه مساجد صرفاً محل فاتحه خوانی نیست، گفت: باید به رفت و آمد در مسجد عادت کنیم و حتی نشستن در مسجد نیز ثواب دارد.


نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط با مسجد را سازنده دانست و گفت: در عالم آخرت چند چیز از انسان شاکی می‌شود که یکی از آنها مسجدی که در محله‌ای باشد و ما به آن رفت نداشته باشیم.

پایان پیام/ 82