حضور ائمه جماعات در مساجد باعث رشد و پویایی این مکان ها می شود/برخی از هیئت امناها یکی از موانع فعالیت مبلغین هستند

حضور ائمه جماعات در مساجد باعث رشد و پویایی این مکان ها می شود/برخی از هیئت امناها یکی از موانع فعالیت مبلغین هستند

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر ائمه جماعات توانمند در مساجد حضور داشته باشند و به انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری بپردازند، شاهد رشد و پویایی در این مکان‌ها خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یاسوج، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه استان و مدیر حوزه علی بن موسی الرضا علیه السلام شهر یاسوج به منظور چاره‌اندیشی در زمینه مسائل و مشکلات فرهنگی و همچنین استقرار روحانی در مساجد فاقد امام جماعت گفت وگو کردند.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست از کانون‌های فرهنگی مساجد به عنوان یکی از خوش ظرفیت‌ترین حوزه‌ها برای نظام و انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: ۶۶۰ کانون فرهنگی و هنری با جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر به عنوان یک شبکه مردمی بسیار قوی برای نظام و انقلاب در استان فعالیت می‌کنند.

 

کریم لایقی اصل از ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای هم افزایی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و حوزه برای تاثیرگذاری در جامعه سخن به میان آورد و افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به ظرفیت‌های لازم در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... می‌توانند در عرصه‌های مختلف کمک کار انقلاب و نظام باشند.

 

وی بر حل و فصل مشکلات برخی از ائمه جماعت مساجد از طریق حوزه علمیه تاکید و بیان کرد: با توجه به سرکشی‌هایی که صورت گرفته، مردم گاهی از حضور برخی ائمه جماعات که صرفاً در حد نماز در مساجد حضور پیدا می‌کنند، گلایه دارند و می‌طلبد در این زمینه چاره‌اندیشی صورت گیرد.

 

لایقی اصل ضمن تاکید بر اینکه مساجد به عنوان پایگاه ولایت نباید خالی بمانند، افزود: اگر ائمه جمعه توانمند در مساجد حضور داشته باشند و به انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری بپردازند، شاهد رشد و پویایی در این مکان‌های مقدس خواهیم بود.


مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح «محلات ایمانی»، خاطرنشان کرد: همه ابعاد محله در این طرح که به صورت آزمایشی در چند محله در حال اجرا بوده در نظر گرفته می‌شود.

 

وی طرح «محلات ایمانی» را در راستای دغدغه‌ها، مشکلات و مسائل هر محله توسط کانون فرهنگی مساجد با محوریت امام جماعت دانست و اظهار کرد: در صورت موفقیت در این طرح، موضوعی به نام پاسگاه، دادگاه و امثال این‌ها را در محله نخواهیم داشت.

 

لایقی اصل از مسجد به عنوان مهم‌ترین و بهترین ابزار برای مبارزه با توطئه‌ها و هجمه های دشمنان یاد کرد و افزود: با توجه به ضرورت آموزش مسائل معنوی و فرهنگی در مساجد، می‌طلبد که با احساس مسئولیت و هم افزایی نسبت به نقش تاثیرگذار مساجد فعالیت داشته باشیم.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد همه هزینه‌های متوجه نظام و انقلاب اسلامی را ناشی از بی توجهی به مساجد دانست و گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

 

مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به طرح «اتحاد عمارت و ولایت» اشاره کرد و گفت: با توجه به کلیات این طرح در هر محله چهار موضوع شکل می‌گیرد و این طرح شبیه کوچک شدن قوای سه گانه بوده که در راس آن مسئله امامت قرار دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی کمبود بودجه را یکی از مشکلات اساسی در راستای اجرای این طرح دانست و افزود: ۵۳۰ مبلغ خواهر و برادر در طرح امین مدارس و بیش از ۱۰۰ نفر در طرح هجرت از طرف حوزه علمیه جهت امور تبلیغی فعالیت دارند که در زمینه تامین هزینه آنها با مشکل مواجه هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه استان کهگیلویه بویراحمد کد و ردیف بودجه استانی ندارد، ادامه داد: حدود ۸۰۰ مبلغ در سطح استان فعالیت دارند و بودجه حوزه علمیه استان صرفاً در حوزه کارهای عمرانی و ساخت و ساز تعریف شده است.

 

حجت الاسلام پناهی ضمن تبریک سالروز جهانی مساجد، بیان کرد: یکی از مشکلات که در مسیر فعالیت مبلغین وجود دارد، هیئت امنا مساجد بوده که در این راستا باید نشست‌هایی با اوقاف و امور خیریه صورت گیرد.

 

مدیر حوزه‌ علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد از ضرورت برگزاری دوره‌های تخصصی برای مبلغین فعال در مساجد سخن به میان آورد و گفت: اگر طرحی در این زمینه تهیه و دوره‌های تخصصی با تشکیل گروه‌هایی در محلات زیر نظر امام جماعت صورت گیرد قطعاً شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات خواهیم بود.

پایان پیام/ 82