فعاليت کانون هاي مساجد در اربعين حسيني؛ از اجراي سرود تا برپايي موکب «شميم اربعين»

فعالیت کانون های مساجد در اربعین حسینی؛ از اجرای سرود تا برپایی موکب «شمیم اربعین»

تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
به مناسبت اربعين حسيني کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان چهارمحال و بختياري برنامه هاي مختلفي را انجام دادند که اجراي سرود در راهپيمايي اربعين حسيني، برگزاري نشست هاي تبييني و برپايي موکب «شميم اربعين» از جمله اين برنامه هاست.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان چهارمحال و بختیاری، هر سال با گذشت چهل روز از عاشورای حسینی برنامه های مختلفی ویژه اربعین حسینی درکانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری با رویکرد بسترسازی لازم برای خودسازی و ایجاد تحول معنوی و تقویت پیوند جریان عاطفی و شورانگیز حسینی  با شناخت و معرفت پایدار آن و افزایش آگاهی¬‌های مردمی در خصوص نهضت عظیم عاشورا و اربعین حسینی برگزارمی گردد که در اربعین حسینی در سال 1445 مروری بر برخی از این فعالیت ها داشته ایم.


مهدی نظری، مدیر کانون فرهنگی هنری نسیم صبا مسجد حضرت ابوالفضل (علیه السلام) شهرستان لردگان گفت:گروه سرود کانون فرهنگی هنری نسیم صبا در راهپیمایی اربعین حسینی در نجف و در مسیرراهپیمایی تا کربلای معلی و سپس در کاظمین به اجرای سرودهای میدانی و پاتوقی پرداخت که از جمله سرود های اجرا شده در راهپیمایی اربعین حسینی سرود تولیدی «حرم الله» بود که سرپرستی تولید آن با روح الله شهبازی، آهنگساز آن مرتضی حبیبی، تنظیم آهنگ آن با مجید نصری، مربی فنی، مهدی نظری و شاعر آن محمدمهدی سیار و تدوین آن با سیدمحمد علی واثق بوده است.


وی افزود: سرود تولیدی «مادرم اسمتو خوند توگوشم» که با سرپرستی روح الله شهبازی و با تدوین حمیدرضا خوش اندام تهیه شده و بازخوانی سرود های «سفیر آفتاب» و «دریای آرامش»  دیگر سرودهایی هستند که در ایام پیاده روی اربعین حسینی در موکب ها اجرا شدند.


فرخ تاج قربانی، مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت زینب کبری (س) روستای مرغملک که با برپایی موکب حضرت زینب کبری (س) به زائران اربعین حسینی در کربلا خدمت می کنند، گفت: در موکب حضرت زینب کبری (س) خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده و همچنین اقامه نماز جماعت و پس از جلسات سخنرانی، مداحی، روضه‌خوانی انجام شده و خیمه پاسخ گویی به سوالات دینی، خیمه نونهالان، خیمه خادمان یاران نونهال، خیمه نقاشی و خیمه ویژه بازی کودکان نیز در این موکب یرپا گردیده است.  


 
نبی الله کریمی مدیر کانون فرهنگی هنری معراج از مسجد حضرت خاتم الانبیاء (ص) شهرکرد  گفت: برگزاری نشست های بصیرتی و تبیینی با هدف تبیین و ترویج نهضت حسینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آموزه¬‌های نهضت عاشورا برگزار شده و سوگواری و برپایی خیمه عزای حسینی و ایستگاه صلواتی از دیگر برنامه های اجرا شده کانون فرهنگی هنری معراج از مسجد حضرت خاتم الانبیاء (ص) شهرکرد در اربعین حسینی است.

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل قائدی، مدیر کانون فرهنگی هنری امام محمدباقر(علیه السلام) روستای بارده از شهرستان بن به برگزاری نشست تبیینی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مسجد جامع اشاره کرده و افزود: برپاکردن خیمه نونهالان، ایستگاه نقاشی کودکان، برپایی خیمه بازی کودکان و خیمه پاسخگویی به سوالات کودکان، نوجوانان و جوانان از دیگر فعالیت های کانون در اربعین حسینی است.


علی مولوي، مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت عشق مسجد و حسینیه حضرت رقیه (س) وردنجان به برپایی آیین تجلیل از خادمان مکتب حسینی در حسینیه حضرت رقیه (س) اشاره کرده و افزود: اعضای کانون با اجرای طرح تلاوت نور، ثواب قرائت آن به ارواح طیبه شهدای دشت کربلا هدیه نمودند و توهین به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور های اروپایی را محکوم کردند.


فرزانه گنجی مدیر کانون فرهنگی هنری قدسیان، مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) روستای ارجنک از شهرستان شهرکرد از خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در موکب مهدی فاطمه (عج) خبر داد که برپایی حسینیه مادر و کودک، خیمه خیاطی و خیمه بازی های معارفی کودکان از جمله خدمات ارائه شده هستند.


وی با تاکید بر اینکه اعضای کانون فرهنگی هنری قدسیان، خاک کف پای زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را توتیای چشم خود می کنند، افزود: اعضای کانون همراه و همگام با خادمان افتخاری موکب مهدی فاطمه (عج) از استان چهارمحال و بختیاری میزبان زائران حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی بودند و با توزیع روزانه 15۰۰ بسته غذایی میان زائران اربعین حسینی و برپایی حسینیه مادر وکودک. موکب خیاطی، موکب ماساژدرمانی، غرفه احکام و پاسخگویی به مسائل شرعی، غرفه مشاوره به خدمت رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی  اقدام می کردند.


اعضای کانون فرهنگی هنری 18 اسفند از مسجد حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه)، کانون فرهنگی هنری ارشاد از مسجد حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و کانون فرهنگی هنری ساجدین از مسجد دوازده امام (علیهم السلام) از شهر جونقان موکب شمیم اربعین را در مسیر پیاده روی دلدادگان اربعین حسینی   برای  خدمت رسانی به جاماندگان زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در اربعین حسینی  برپا کردند و با برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، ایستگاه نقاشی، برگزاری مسابقه دلنوشته ای به شهیدان نینوا به خدمت رسانی به عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) پرداختند.


مریم ربیعی دهنوی، مدیر کانون فرهنگی هنری  آیت الله خامنه ای به ویژه برنامه های اربعینی کانون اشاره کرده و افزود: برپایی ایستگاه نقاشی، قرائت قرآن کریم، برپایی موکب، قرائت زیارت عاشورا و پیاده روی از مسجد تا امامزاده علی ابن احمد (ع) را از جمله برنامه های اجرا شده این کانون در اربعین حسینی برشمرد.